text_structure.xml
6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 22 lutego 2007 r. (sygn. SPS-024-2300/07) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pana Przemysława Andrejuka w sprawie decyzji burmistrza Radzynia Podlaskiego, zakazującej prowadzenia działalności gospodarczej na terenie miejskiego targowiska obywatelom Unii Europejskiej, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Z informacji przekazanych przez wojewodę lubelskiego wynika, iż decyzja dotycząca zakazu handlu na targowisku w dniu 14 lutego 2007 r. była jednorazowa (obejmująca wszystkich obcokrajowców). Decyzję podjęto w związku z licznymi skargami i petycją polskich handlowców podnoszących kwestie stosowania nierównej konkurencji z handlującymi obcokrajowcami, którzy nie posiadają zgody na legalną działalność gospodarczą, i stąd nie ponoszą wszystkich wymaganych prawem polskim obciążeń finansowych. Ponadto sygnalizowano nielegalny handel alkoholem i papierosami. W wyniku przeprowadzanych kontroli przez straż miejską wielokrotnie stwierdzano brak wykupionych opłat targowych oraz brak dopłat za zajmowanie dodatkowej powierzchni przez obcokrajowców, pomimo złożonych wniosków o rezerwację.</p>
<p xml:id="div-3">Zgodnie z regulaminem targowiska, stanowiącym załącznik do uchwały Nr XII/96/99 Rady Miejskiej w Radzyniu Podlaskim z dnia 25 listopada 1999 r. w sprawie lokalizacji i regulaminów targowisk, osoby winne naruszeń regulaminu mogą być usunięte z targowiska w trybie natychmiastowym i niedopuszczane do handlu na nim przez okres do jednego roku włącznie. Na podstawie § 14 ww. regulaminu w dniu 14 lutego 2007 r. burmistrz miasta Radzyń Podlaski podjął decyzję o niedopuszczeniu do handlu obcokrajowców, a następnie kontroli ich dokumentów. Wskutek zapowiadanych kontroli ok. 50% handlujących obcokrajowców nie przyjechało na targ, a ok. 10% obecnych - opuściło targowisko w momencie rozpoczęcia kontroli.</p>
<p xml:id="div-4">Z wyjaśnień przekazanych wojewodzie lubelskiemu przez przewodniczącego Rady Miasta Radzyń Podlaski wynika, iż na sesji odbytej w dniu 22 lutego 2007 r. burmistrz miasta złożył obszerną informację dotyczącą podjętej przez siebie jednorazowej decyzji w sprawie zakazu handlu obcokrajowcom oraz jej następstw. Radni zostali szczegółowo zapoznani z przyczynami podjęcia tej decyzji. Z informacji przedłożonej przez burmistrza wynikało, że powyższa decyzja ˝miała być sygnałem danym obcym handlowcom do uzupełnienia ewentualnych braków, aby nie trzeba było nikogo karać i uwrażliwić wszystkich na handel zgodny z polskim prawem˝. Rada Miasta przyjęła i zaakceptowała informację burmistrza. Ponadto przyjęta została zapowiedź dalszych szczegółowych kontroli na targowisku w Radzyniu Podlaskim.</p>
<p xml:id="div-5">Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, Rada Miasta Radzyń Podlaski jest organem kontrolującym i stanowiącym o kierunkach działania burmistrza. Z dokumentacji przedstawionej przez przewodniczącego Rady Miasta Radzyń Podlaski wynika, że Rada Miasta nie podjęła uchwały w przedmiotowej sprawie. W związku z powyższym wojewoda lubelski zwrócił się do przewodniczącego Rady Miasta Radzyń Podlaski o spowodowanie jej podjęcia.</p>
<p xml:id="div-6">Po przeanalizowaniu dokumentacji przedstawionej przez burmistrza miasta Radzyń Podlaski, pracownicy Wydziału Nadzoru i Kontroli LUW w Lublinie zwrócili uwagę, iż uchwała Nr XII/96/99 Rady Miejskiej w Radzyniu Podlaskim z dnia 25 listopada 1999 r. w sprawie lokalizacji i regulaminów targowiska utraciła moc prawną. Zgodnie z § 32 ust. 1 rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie ˝Zasad techniki prawodawczej˝ (Dz.U. Nr 100, poz. 908), jeżeli uchyla się ustawę, na podstawie której wydano akt wykonawczy, albo uchyla się przepis ustawy upoważniający do wydania aktu wykonawczego, przyjmuje się, że taki akt wykonawczy traci moc obowiązującą odpowiednio z dniem wejścia w życie ustawy uchylającej albo z dniem wejścia w życie przepisu uchylającego upoważnienie do wydania tego aktu. Przedmiotową uchwałę podjęto na podstawie art. 5 dekretu z dnia 2 sierpnia 1951 r. o targach i targowiskach (Dz.U. Nr 41, poz. 312), uchylonego w dniu 1 stycznia 2001 r. W związku z powyższym burmistrz oraz przewodniczący Rady Miasta Radzyń Podlaski zostali poinformowani, iż działania burmistrza opierały się na nieistniejącej podstawie prawnej (§ 14 regulaminu targowiska), natomiast burmistrz został zobligowany do stosowania obowiązujących przepisów prawa.</p>
<p xml:id="div-7">W ocenie wojewody lubelskiego w związku z jednorazowym charakterem działań burmistrza nie zachodzą przesłanki do zastosowania procedury określonej w art. 96 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.), który stanowi, iż, jeżeli wójt dopuszcza się powtarzającego się naruszenia konstytucji lub ustaw, wojewoda wzywa wójta do zaprzestania naruszeń, a jeżeli wezwanie to nie odnosi skutku - występuje z wnioskiem do prezesa Rady Ministrów o jego odwołanie.</p>
<p xml:id="div-8">Odnosząc się do poruszonych przez Pana Posła kwestii dochodzenia przez przedsiębiorców roszczeń z tytułu utraconych korzyści, w związku z rozstrzygnięciem burmistrza oraz kwalifikacji karnoprawnej tego czynu, należy zauważyć, iż dotyczą one problematyki pozostającej w gestii sądów powszechnych oraz prokuratury.</p>
<p xml:id="div-9">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-10">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-11">Jarosław Zieliński</p>
<p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 27 marca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>