text_structure.xml
19.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 22 lutego 2007 roku (sygn. SPS-024-2286/07) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pana Waldy Dzikowskiego w sprawie zlecania przez ministerstwa w 2006 roku usług doradczych i eksperckich w ramach tworzenia projektów ustaw, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, w porozumieniu z Szefem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz wszystkimi członkami Rady Ministrów, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Kancelaria Prezesa Rady Ministrów</p>
<p xml:id="div-3">Na wstępie należy podkreślić, że korzystanie w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z przedmiotowych usług ma charakter wyjątkowy i dotyczy jedynie tych projektów ustaw lub aktów wykonawczych, które mają charakter wybitnie specjalistyczny, a tym samym wymagający szerokiej wiedzy o analogicznym charakterze.</p>
<p xml:id="div-4">Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w 2006 roku zawarła dwie umowy o dzieło, których przedmiotem była odpowiednio konsultacja i analiza ekspercka prowadząca do przygotowania stosownych ustaw i aktów wykonawczych. Pierwsza z ww. umów dotyczyła konsultacji eksperckiej w zakresie ustaw o służbie wywiadu wojskowego, o służbie kontrwywiadu wojskowego, przepisów wprowadzających oraz ich uzasadnienia, druga zaś dotyczyła analizy eksperckiej propozycji zapisów w rozporządzeniach wydanych na podstawie ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o służbie kontrwywiadu wojskowego i służbie wywiadu wojskowego oraz ustawy o służbie funkcjonariuszy SKW i SW. Łączny koszt ww. umów wyniósł 7000,00 zł.</p>
<p xml:id="div-5">Ministerstwo Finansów</p>
<p xml:id="div-6">Ministerstwo Finansów w 2006 roku w ramach tworzenia projektów ustaw zawarło pięć umów na łączną kwotę 36 600,00 zł.</p>
<p xml:id="div-7">Ministerstwo Edukacji Narodowej</p>
<p xml:id="div-8">Ministerstwo Edukacji Narodowej (do 4 maja 2006 roku Ministerstwo Edukacji i Nauki) w 2006 roku nie zlecało zewnętrznym doradcom i ekspertom opracowywania projektów ustaw lub projektów aktów wykonawczych. Jednakże korzystało z usług doradczych i eksperckich z zakresu prawa oświatowego i prawa o szkolnictwie wyższym w zakresie organizacji i funkcjonowania jednostek systemu oświaty i wychowania oraz szkolnictwa wyższego, a także z zakresu pragmatyk służbowych. Na powyższe wydatkowano kwotę 84 400,00 zł.</p>
<p xml:id="div-9">Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi</p>
<p xml:id="div-10">W 2006 roku Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zleciło wykonanie ekspertyzy dotyczącej analizy projektu ustawy o płatnościach do gruntów rolnych i płatności cukrowej, której koszt wyniósł 10 000,00 zł, oraz analizy stanu suszy w Polsce w 2006 roku, niezbędnej do notyfikacji Programu pomocy dla gospodarstw rolnych - wartość zlecenia - 23 750,00 zł.</p>
<p xml:id="div-11">Ministerstwo Budownictwa</p>
<p xml:id="div-12">W 2006 roku Ministerstwo Budownictwa zleciło wykonanie dwóch opinii o przygotowanym przez Ministerstwo projekcie ustawy o planowaniu przestrzennym. Powyższe opinie przygotowane zostały przez dr Adama Kowalewskiego oraz prof. Michała Kuleszę, których koszt odpowiednio wyniósł 3000,00 zł i 13 000,00 zł.</p>
<p xml:id="div-13">Ministerstwo Gospodarki</p>
<p xml:id="div-14">W 2006 roku Ministerstwo Gospodarki zleciło przygotowanie projektu rozporządzenia Rady Ministrów nowelizującego rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 marca 2003 roku wydanego na podstawie art. 1 ust. 6 ustawy Prawo energetyczne oraz projektu rozporządzenia Rady Ministrów wprowadzającego ograniczenia w dostarczaniu i poborze paliw gazowych. Koszt powyższego zlecenia wyniósł 5640,00 zł. Ponadto zlecane były ekspertyzy i opracowania dotyczące oceny obowiązujących regulacji prawnych oraz propozycji kierunkowych zmian funkcjonujących rozwiązań. Na powyższy cel wydatkowano łącznie 136 430,00 zł.</p>
<p xml:id="div-15">Ministerstwo Gospodarki Morskiej</p>
<p xml:id="div-16">W 2006 roku w Ministerstwie Gospodarki Morskiej zrealizowano niżej wymienione opracowania, których składnikami były usługi doradcze i eksperckie:</p>
<p xml:id="div-17">1. ˝Możliwości przyjęcia przez Rzeczpospolitą Polską Torremolińskiej Międzynarodowej Konwencji o bezpieczeństwie statków rybackich 1977 wraz ze zmianami wprowadzonymi Protokołem Torremolińskim 1993 rok oraz opracowanie aktów prawnych implementujących zapisy konwencji do polskiego systemu prawnego˝ - umowa podpisana 1 sierpnia 2006 roku na kwotę 47 189,60 zł.</p>
<p xml:id="div-18">W przedmiotowym opracowaniu przedstawiono Torremolińską Międzynarodową Konwencję o bezpieczeństwie statków rybackich 1977 wraz ze zmianami wprowadzonymi Protokołem Torremolińskim 1993 roku (przyjętą w dniu 2 kwietnia 1993 roku), która stanowi bazę opracowania. Ocena istniejącego stanu polskiego systemu bezpieczeństwa statków rybackich stanowi obraz rzeczywisty problemu. Przyrównanie tego obrazu do ustaleń bazy opracowania pozwoliło na sformułowanie zakresu, form, metod i narzędzi dostosowania polskich regulacji prawnych, organizacyjnych i struktur do wymagań ustalonych przez Konwencję, a także stanowi podstawę do opracowania niezbędnych aktów prawnych. Wnioski i rekomendacje określiły problemy do rozwiązania, priorytety i kalendarium niezbędnych działań, konieczne akty prawne oraz podmioty odpowiedzialne za dostosowanie regulacji prawnych i ich wdrożenie wraz z określeniem skutków ekonomicznych, społecznych, organizacyjnych i prawnych.</p>
<p xml:id="div-19">2. Opracowanie aktów prawnych implementujących zapisy konwencji STCW - F do polskiego systemu prawnego - umowa podpisana 16 sierpnia 2006 roku na kwotę 25 000,00 zł.</p>
<p xml:id="div-20">W opracowaniu przedstawiono projekty niezbędnych aktów prawnych koniecznych do wdrożenia Konwencji STCW - F do polskiego systemu prawnego oraz określono podmioty odpowiedzialne za dostosowanie regulacji prawnych i ich wdrożenie wraz z określeniem skutków ekonomicznych, społecznych, organizacyjnych i prawnych.</p>
<p xml:id="div-21">3. Opracowanie koncepcji dotyczącej funkcjonowania systemu badania i orzekania w dochodzeniach dotyczących wypadków morskich - umowa podpisana 17 listopada 2006 roku na kwotę 78 080,00 zł.</p>
<p xml:id="div-22">W opracowaniu przedstawiono inicjatywy i dokumenty IMO (Rezolucja A.849(20)) oraz inicjatywy i dokumenty UE (projekt nowej dyrektywy), które stanowią bazę opracowania. Ocena istniejącego stanu postępowania oraz podmiotów odpowiedzialnych za badanie wypadków i incydentów morskich (administracja morska, izby morskie) stanowi obraz rzeczywisty problemu. Przyrównanie tego obrazu do ustaleń bazy opracowania pozwoliło na sformułowanie zakresu, form, metod i narzędzi dostosowania polskich regulacji prawnych, organizacji i struktury do wymagań ustalonych przez IMO i UE, a także jest podstawą do opracowania niezbędnych aktów prawnych. Wnioski i rekomendacje określają problemy do rozwiązania, priorytety i kalendarium niezbędnych działań, konieczne akty prawne oraz podmioty odpowiedzialne za dostosowanie regulacji prawnych i ich wdrożenie wraz z określeniem skutków ekonomicznych, społecznych, organizacyjnych i prawnych.</p>
<p xml:id="div-23">Łączna kwota ww. wymienionych opracowań wynosi 150 269,60 zł.</p>
<p xml:id="div-24">Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego</p>
<p xml:id="div-25">Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego nie zleca w kancelariach prawniczych usług doradczych i eksperckich w ramach tworzenia projektów ustaw. W 2006 roku zlecono jedynie wykonanie trzech opinii prawnych osobom fizycznym będącym przedstawicielami środowiska akademickiego na łączną kwotę 15 000,00 zł. Należy wskazać, iż powyższe opinie mają charakter wyłącznie merytoryczny i nie są związane z procesem legislacyjnym, a ich celem jest poznanie stanowiska środowiska akademickiego na dany temat, tak aby projektowana ustawa jak najbardziej odpowiadała na postulaty wynikające ze znajomości problemów środowisk objętych projektowanym aktem prawnym.</p>
<p xml:id="div-26">Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego</p>
<p xml:id="div-27">Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w 2006 roku nie zlecało usług doradczych w ramach tworzenia projektów ustaw. Zlecono natomiast wykonanie ekspertyz w ramach tworzenia projektów rozporządzeń, tj:</p>
<p xml:id="div-28">1) dotyczących trybu i kryteriów przyznawania i rozliczania środków finansowych na realizację projektów celowych i projektów badawczych rozwojowych - na kwotę 5000,00 zł;</p>
<p xml:id="div-29">2) w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelniach - na kwotę 3000,00 zł;</p>
<p xml:id="div-30">3) w sprawie standardów kształcenia - na kwotę 31 500,00 zł.</p>
<p xml:id="div-31">Ministerstwo Obrony Narodowej</p>
<p xml:id="div-32">Ministerstwo Obrony Narodowej w 2006 roku nie zlecało opracowywania projektów ustaw lub aktów wykonawczych podmiotom zewnętrznym, a w szczególności prywatnym podmiotom gospodarczym.</p>
<p xml:id="div-33">Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej</p>
<p xml:id="div-34">Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w 2006 roku podpisało umowę cywilnoprawną na przygotowanie projektu ustawy horyzontalnej implementującej dyrektywę 2004/113/WE oraz uzupełniającej implementację dyrektyw 2000/78/WE oraz 2000/43/WE, jak również umowy z członkami Zespołu Ekspertów z Zakresu Medycyny Pracy do Spraw Zweryfikowania Wykazów Rodzajów Prac w Szczególnych Warunkach i Wykazu Prac o Szczególnym Charakterze, powołanego na mocy zarządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 listopada 2005 roku. Zespół Ekspertów był organem opiniodawczo-doradczym Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie projektu ustawy o emeryturach pomostowych. Efektem pracy Zespołu było przygotowanie Sprawozdania z wykonania zadania, tj. zweryfikowania Wykazu Rodzajów Prac w Szczególnych Warunkach i Wykazu Prac o Szczególnym Charakterze. Łączny koszt wymienionych umów wyniósł 89 000,00 zł.</p>
<p xml:id="div-35">Ministerstwo Rozwoju Regionalnego</p>
<p xml:id="div-36">Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w 2006 roku nie zlecało zewnętrznym wykonawcom przygotowania projektów ustaw i rozporządzeń będących w kompetencji Ministerstwa. Jednakże w celu uzyskania niezależnych opinii ekspertów korzystano (na różnym etapie prac legislacyjnych) z usług doradczych i eksperckich świadczonych przez zewnętrznych wykonawców w zakresie przygotowania opinii prawnych dotyczących określonych przepisów projektów aktów prawnych. Na powyższy cel wydatkowano środki w kwocie 16 999,96 zł.</p>
<p xml:id="div-37">Ministerstwo Skarbu Państwa</p>
<p xml:id="div-38">Ministerstwo Skarbu Państwa w 2006 roku korzystało z zewnętrznych usług doradczych i eksperckich świadczonych przez kancelarię prawną, która na podstawie zawartych umów wykonywała prace związane m.in. ze zmianą Prawa bankowego w związku z Porozumieniem zawartym w dniu 19 kwietnia 2006 roku pomiędzy Skarbem Państwa a UniCredito Italiano S.p.A. Na powyższy cel wydatkowano środki w kwocie około 20 000,00 zł.</p>
<p xml:id="div-39">W przedmiotowym zapytaniu szczególny nacisk położony został na korzystanie z usług kancelarii prawnych przy tworzeniu projektów ustaw. Jednakże Pan Poseł dla przykładu wskazał postępowanie arbitrażowe prowadzone przeciwko Rzeczpospolitej Polskiej przed międzynarodowym Trybunałem Arbitrażowym z siedzibą w Brukseli z inicjatywy holenderskiego Eureko B.V., w którym Skarb Państwa reprezentowany był przez kancelarię prawną.</p>
<p xml:id="div-40">W celu udzielenia pełnej odpowiedzi na pytanie Pana Posła uprzejmie informuję, iż korzystanie z usług kancelarii prawnych spowodowane jest głównie koniecznością zapewnienia obsługi prowadzonych postępowań arbitrażowych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Ze względu na specyfikę prawa w każdym z państw europejskich wymagana jest biegła znajomość takiego prawa w celu należytej ochrony interesów Polski. Prawnicy zatrudnieni w Ministerstwie nie dysponują dostateczną wiedzą w zakresie procedur prawnych obowiązujących w każdym z krajów UE. Ze względu na wysoką wartość przedmiotu sporu w toczących się za granicą postępowaniach Minister Skarbu Państwa dokłada starań, aby zapewnić jak najlepszą ochronę interesów Rzeczypospolitej Polskiej poprzez zlecanie tego rodzaju usług kancelariom, które na co dzień pracują w kraju, w którym toczy się postępowanie. Wyboru kancelarii dokonuje się, biorąc pod uwagę m. in. kryterium ugruntowanej pozycji na arenie międzynarodowej.</p>
<p xml:id="div-41">Odnosząc się do kwestii postępowania arbitrażowego prowadzonego przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej przed międzynarodowym Trybunałem Arbitrażowym z siedzibą w Brukseli z inicjatywy holenderskiego Eureko B.V. - to specyficzne aspekty tego międzynarodowego procesu arbitrażowego oraz możliwe negatywne konsekwencje w postaci m. in. wydatku budżetowego większych rozmiarów finansowych stanowiły jedną z podstaw wyboru (w trybie przewidzianym w ustawie Prawo zamówień publicznych) przez Ministra Skarbu Państwa (powołanego w tym procesie do reprezentowania Rzeczypospolitej Polskiej) kancelarii prawnej, renomowanej w międzynarodowym środowisku prawniczym, posiadającej swoje biura w krajach nie tylko Europy, ale i na świecie, a także posiadającej odpowiednie doświadczenie w zakresie podobnych spraw oraz specjalizującej się w wielu dziedzinach prawa.</p>
<p xml:id="div-42">Ministerstwo Sportu</p>
<p xml:id="div-43">Ministerstwo Sportu w 2006 roku nie zlecało usług doradczych i eksperckich w ramach tworzenia projektów ustaw. Jednakże należy wskazać, iż w 2005 roku uchwalonych zostało kilka ustaw, m.in. ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o sporcie kwalifikowanym (Dz. U Nr 155, poz. 1298, z późn. zm.) oraz ustawa z dnia 15 kwietnia 2005 roku o zmianie ustawy o kulturze fizycznej oraz ustawy o żegludze śródlądowej (Dz. U. Nr 85, poz. 726), które zobowiązywały ministra właściwego do spraw kultury fizycznej i sportu do wydania szeregu aktów wykonawczych. Wobec powyższego koszty poniesione przez Ministerstwo Sportu w 2006 roku w związku z korzystaniem z usług eksperckich i doradczych w przedmiotowym zakresie wyniosły łącznie 30 760,00 zł.</p>
<p xml:id="div-44">Należy podkreślić, że z uwagi na ograniczoną liczbę prawników legislatorów zatrudnionych w Ministerstwie w celu jak najszybszego opracowania stosownych rozporządzeń konieczne było skorzystanie z usług prawników spoza Ministerstwa.</p>
<p xml:id="div-45">Ministerstwo Sprawiedliwości</p>
<p xml:id="div-46">Ministerstwo Sprawiedliwości w 2007 roku zawarło umowę zlecenia z Panem prof. dr hab. Tomaszem Staweckim obejmującą wykonywanie czynności związanych z udziałem w opracowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów oraz uczestniczenie w pracach komisji i podkomisji sejmowych i senackich. Za wykonanie powyższych czynności zleceniobiorca otrzyma wynagrodzenie w wysokości 4700,00 zł.</p>
<p xml:id="div-47">Należy podkreślić, że konieczność udziału w opracowaniu ww. projektu osoby posiadającej w tym zakresie rozległą wiedzę teoretyczną i praktyczną uzasadnione jest przede wszystkim niezwykle skomplikowaną i specjalistyczną materią z zakresu praw zastawniczych i funkcjonowania rejestru zastawów, które uregulowane są w nowelizacji ustawy o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów.</p>
<p xml:id="div-48">Ministerstwo Sprawiedliwości zawarło z panem Andrzejem Prusem umowę zlecenia w zakresie prac nad ustawą o zasadach świadczenia usług prawniczych (obecny tytuł projektu ustawy - o licencjach prawniczych) na kwotę 3000,00 zł. Przy czym w toku prac legislacyjnych nad zmianą ustawy Prawo o adwokaturze i ustawy o radcach prawnych zawarto z ww.:</p>
<p xml:id="div-49">1) umowę o dzieło obejmującą opracowanie projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o adwokaturze i niektórych innych ustaw na kwotę 1000,00 zł;</p>
<p xml:id="div-50">2) trzy umowy zlecenia na łączną kwotę 6000,00 zł, obejmujące analizę opinii zebranych w toku prac legislacyjnych nad projektem ustawy.</p>
<p xml:id="div-51">Ponadto Ministerstwo Sprawiedliwości zawarło dwie umowy o dzieło, tj. z Panią Agnieszką Lisak w sprawie opracowania analizy aktualnego stanu prawnego oraz projektowanych zmian w zakresie podniesienia poziomu bezpieczeństwa obrotu gospodarczego na kwotę 2000,00 zł oraz z Panią Gabrielą Cichońską w sprawie opinii o projekcie nowelizacji Kodeksu karnego na kwotę 2000,00 zł.</p>
<p xml:id="div-52">Ministerstwo Spraw Zagranicznych</p>
<p xml:id="div-53">Ministerstwo Spraw Zagranicznych z zasady nie korzysta z usług doradczych i eksperckich w ramach tworzenia projektów ustaw. Wyjątkowo, przy opracowywaniu projektów ustawy o pomocy zagranicznej oraz nowelizacji ustawy o służbie zagranicznej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych zleciło w 2006 roku przygotowanie ekspertyz zewnętrznych dotyczących kwestii legislacyjnych oraz analizy rozwiązań prawnych dotyczących polskiej pomocy rozwojowej.</p>
<p xml:id="div-54">Na powyższe ekspertyzy, zlecane indywidualnym specjalistom-legislatorom (a nie kancelariom prawniczym), wydatkowano łącznie kwotę w wysokości 32 200,00 zł.</p>
<p xml:id="div-55">Ministerstwo Środowiska</p>
<p xml:id="div-56">Ministerstwo Środowiska w 2006 roku zleciło jednorazowo - w ramach tworzenia projektów ustaw - usługę o charakterze doradczo-eksperckim prof. dr. hab. Aleksandrowi Lipińskiemu (Kancelaria Radcy Prawnego Aleksander Lipiński) pt. Opracowanie koncepcji i propozycji zmiany stanu prawnego w zakresie geologii i górnictwa. Na powyższy cel wydatkowano środki w kwocie 73 200,00 zł. Należy wskazać, iż przedmiotowe opracowanie stanowi podstawę do przygotowania projektu ustawy Prawo geologiczne i górnicze.</p>
<p xml:id="div-57">Ministerstwo Transportu</p>
<p xml:id="div-58">Ministerstwo Transportu w 2006 roku nie zlecało usług eksperckich i doradczych w ramach tworzenia projektów ustaw.</p>
<p xml:id="div-59">Ministerstwo Zdrowia</p>
<p xml:id="div-60">Ministerstwo Zdrowia w 2006 roku wydatkowało na wykonanie ekspertyz związanych z przygotowaniem projektów ustaw środki w kwocie 209 925,00 zł. Przy czym podkreślić należy, iż nie korzystano z usług kancelarii prawniczych.</p>
<p xml:id="div-61">Jednocześnie wskazać należy, iż efektem prac Ministerstwa Zdrowia w 2006 roku jest 7 uchwalonych i opublikowanych ustaw, 6 przyjętych przez Radę Ministrów i przekazanych do Sejmu RP oraz 1 przyjęta przez Radę Ministrów.</p>
<p xml:id="div-62">Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji</p>
<p xml:id="div-63">Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji w 2006 roku nie zlecało usług eksperckich i doradczych w ramach tworzenia projektów ustaw.</p>
<p xml:id="div-64">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-65">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-66">Paweł Soloch</p>
<p xml:id="div-67">Warszawa, dnia 5 kwietnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>