text_structure.xml 4.43 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z przekazanym przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 22 lutego br., znak: SPS-024-2285/07, zapytaniem Pana Posła Lecha Kołakowskiego w sprawie nieprawidłowości w przekazie elektronicznym dokumentów ubezpieczeniowych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych uprzejmie informuję, że dysponentem Kompleksowego Systemu Informatycznego ZUS (KSI ZUS) jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych, do którego wyłącznej kompetencji należy administrowanie i nadzór nad funkcjonowaniem tego systemu informatycznego.</p>
        <p xml:id="div-2">Mając powyższe na względzie, wystąpiłam do Prezesa ZUS o udzielenie informacji i zajęcie stanowiska Zakładu w sprawach będących przedmiotem zapytania Pana Posła Lecha Kołakowskiego.</p>
        <p xml:id="div-3">Zgodnie z intencją ustawodawcy wprowadzenie w 2001 r. (na mocy ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. Nr 8, poz. 64) elektronicznej komunikacji płatników z ZUS w zakresie przekazywania co miesiąc dokumentów ubezpieczeniowych miało na celu usprawnienie realizacji przez płatników obowiązku ustawowego. Ten sposób komunikacji usprawnia również proces przetwarzania danych z dokumentów ubezpieczeniowych w Kompleksowym Systemie Informatycznym ZUS. W związku z tym osiągnięcie stanu niezawodnego działania systemu przyjmowania dokumentów ubezpieczeniowych od płatników - jest zadaniem ZUS o wysokim priorytecie.</p>
        <p xml:id="div-4">Z informacji przekazanej przez Prezesa ZUS wynika, że wspomniane w zapytaniu Pana Posła Lecha Kołakowskiego problemy z elektronicznym przekazywaniem dokumentów ubezpieczeniowych do ZUS i z komunikacją płatników z infolinią Zakładu mają faktycznie charakter sporadyczny. Ze wspomnianej wyżej informacji wynika, że taki jednostkowy przypadek miał miejsce w dniu 15 stycznia br., kiedy na skutek awarii serwerów w jednym z trzech węzłów internetowych przyjmujących dokumenty przekazywane drogą elektroniczną wystąpiły poważne problemy z dostępem do serwisów internetowych przyjmujących dokumenty ubezpieczeniowe. Awaria spowodowała konieczność wyłączenia uszkodzonego węzła i przekierowanie ruchu na pozostałe dwa węzły internetowe. Skutkowało to wielokrotnym ponawianiem przez płatników prób połączenia z serwerem ZUS. Pragnę równocześnie nadmienić, że 15 dzień każdego miesiąca jest terminem ustawowym do przesyłania dokumentów ubezpieczeniowych przez najliczniejszą grupę płatników. Zbieg powyższych okoliczności spowodował ponadmiarowe obciążenie dwóch działających wówczas węzłów internetowych, co spowodowało kłopoty w przekazywaniu dokumentów do ZUS przez płatników. Informacje o zaistniałych problemach oraz adresach internetowych, na które należy przesyłać dokumenty, była publikowana w formie komunikatów na stronach internetowych ZUS oraz przekazywana przez konsultantów infolinii. W centrali Zakładu została uruchomiona dodatkowa linia telefoniczna, gdzie również udzielano informacji. Ze względu na skalę zjawiska nie można było jednak wyeliminować spiętrzenia rozmów, a w efekcie, znacznego wydłużenia czasu oczekiwania na rozmowę. Ilustruje to liczba połączeń na infolinię w dniu 15 stycznia br., których zarejestrowano 28 994. Dla porównania 15 grudnia 2006 r. było odpowiednio 941 połączeń na infolinię ZUS, a przez cały grudzień 2006 r. - 10 482 połączenia.</p>
        <p xml:id="div-5">Należy jednocześnie podkreślić, że dokumenty przekazywane przez płatników w lutym i marcu zostały przyjęte przez ZUS bez zakłóceń.</p>
        <p xml:id="div-6">Zakład podjął niezależnie od tego pogłębione prace diagnostyczno-analityczne, w wyniku których opracowywany jest długofalowy plan działań profilaktycznych. Realizacja zadań określonych w planie powinna doprowadzić do osiągnięcia stanu niezawodnego działania systemu.</p>
        <p xml:id="div-7">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-8">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-9">Romuald Poliński</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 16 kwietnia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>