text_structure.xml 9.03 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Odpowiadając na pismo Pana Marszałka dotyczące zapytania posła Sylwestra Pawłowskiego z dnia 22 lutego 2007 r., nr SPS-024-2281/07, uprzejmie informuję, że Ministerstwo Edukacji Narodowej nie odwoływało posiedzenia Rady Organizacji ˝Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży˝ (PNWM).</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z Regulaminem Rady PNWM do obowiązków jej Przewodniczących należy poza ustaleniem terminu porozumienie się i uzgodnienie innych kwestii związanych z porządkiem obrad rady. Chcielibyśmy również uzyskać stanowisko strony niemieckiej w kwestii nieuprawnionych działań Zarządu PNWM. W sprawach tych skierowane zostało pismo do niemieckiego zastępcy przewodniczącego rady, na które oczekujemy odpowiedzi.</p>
        <p xml:id="div-3">Ministerstwo Edukacji Narodowej nie prowadziło w minionym roku i w latach poprzednich kontroli w PNWM, ponieważ zgodnie z art. 11 ust. 5 umowy między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Republiki Federalnej Niemiec o polsko-niemieckiej współpracy młodzieży, sporządzonej w Bonn dnia 17 czerwca 1991 r., wykorzystanie środków podlega kontroli przez rewidentów księgowych, którzy są ustanowieni przez radę na wniosek polskiego i niemieckiego organu kontroli finansowej.</p>
        <p xml:id="div-4">Określone w zapytaniu jako ˝zarzuty˝ pod adresem obecnego Zarządu PNWM dotyczą poważnych nieprawidłowości w wydatkowaniu środków ze wspólnego funduszu tej organizacji. Zostały one stwierdzone przez wyżej wymienionych rewidentów księgowych w sprawozdaniach z kontroli budżetu za rok 2004 przedłożonych na XV posiedzeniu rady w Warszawie (7-8 czerwca 2006 r.). Kwestia ta jednakże nie była rozpatrywana na ostatnim posiedzeniu rady na prośbę strony niemieckiej.</p>
        <p xml:id="div-5">Stwierdzone przez rewidentów w trakcie kontroli nieprawidłowości dotyczą między innymi naliczania niezgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami prawnymi zaliczek na podatek dochodowy i składek na ubezpieczenie społeczne od polskich pracowników wysłanych do pracy w biurze PNWM w Poczdamie.</p>
        <p xml:id="div-6">W przypadku składek na ubezpieczenie społeczne pracowników powstały wydatki związane z nadpłaconymi wynagrodzeniami, gdyż nie potrącano od nich składek na ZUS, podlegających opłaceniu z wynagrodzenia pracownika, a jednocześnie cała kwota należnych składek została również wpłacona przez PNWM do ZUS.</p>
        <p xml:id="div-7">Niemiecka rewident zaleciła udzielenie zarządowi absolutorium za rok 2004 warunkowo (m.in. określenie przez zarząd całkowitej kwoty powstałej szkody finansowej z powodu nieprawidłowego naliczania wynagrodzeń oraz - w miarę możliwości - ustalenie osób odpowiedzialnych, aby szkoda została wyrównana).</p>
        <p xml:id="div-8">Polska rewident stwierdziła natomiast, że z uwagi na stwierdzone nieprawidłowości w wydatkowaniu przez organizację środków finansowych w 2004 r. nie może zalecić Radzie PNWM udzielenia Zarządowi absolutorium za 2004 r.</p>
        <p xml:id="div-9">Nieprawidłowości w wydatkowaniu środków świadczą nie tylko o braku odpowiednich do zarządzania kompetencji, ale także negatywnie wpływają na zdolności efektywnego kontrolowania przez zarząd prawidłowego wykorzystania środków PNWM przez jednostki centralne i poszczególne podmioty.</p>
        <p xml:id="div-10">Do innych, znanych obecnie Ministerstwu Edukacji Narodowej, nieprawidłowości polegających na nieuprawnionych działaniach zarządu PNWM należy zaliczyć:</p>
        <p xml:id="div-11">1) Przeprowadzenie korespondencyjnego głosowania wśród członków i zastępców członków rady bez zgody jej przewodniczących oraz wbrew wcześniej wyrażanemu przez stronę polską stanowisku. Zarząd przekroczył w ten sposób posiadane kompetencje i naruszył powierzone mu obowiązki. Jest to działanie wymagające tym bardziej sprzeciwu, że biorąc udział w posiedzeniu rady z głosem doradczym zarząd nie wskazywał na potrzebę głosowania w przedmiotowej sprawie, a ponadto żaden z członków rady nie zgłosił wniosku o przeprowadzenie głosowania. Takie nieuprawnione działanie zarządu, naruszające kompetencje współprzewodniczących rady, powoduje nieważność przeprowadzonego głosowania w świetle postanowień art. 5 i 6 umowy o PNWM oraz regulaminu rady. Strona niemiecka, mimo naszej prośby, nie zajęła - jak dotychczas - stanowiska w tej sprawie, co może wywoływać wrażenie faktycznego przyzwolenia na nieprawidłowości oraz nieuprawnione działania zarządu.</p>
        <p xml:id="div-12">2) Nieuprawnioną dyspozycję finansową dyrektorów zarządzających, podjętą bez wymaganej przepisami zgody obu przewodniczących rady PNWM, polegającą na zawarciu z Mercedes-Benz Warszawa Sp. z o.o. umowy sprzedaży i wpłaceniu na konto tej spółki kwoty 120 000 zł tytułem zaliczki na zakup samochodu.</p>
        <p xml:id="div-13">Uprzejmie informuję, że Ministerstwo Edukacji Narodowej zasilało w 2006 r. wspólny fundusz Organizacji ˝Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży˝ nie naruszając postanowień umowy z dnia 17.06.1991 r. o utworzeniu PNWM oraz przepisów finansowych tej organizacji. W każdym z kwartałów 2006 r. była przekazywana jedna część wkładu rządu RP na kolejne trzy miesiące działalności tej organizacji. Odbywało się to zgodnie z wymaganymi procedurami i jakakolwiek interwencja, również wymieniona w zapytaniu, nie była konieczna.</p>
        <p xml:id="div-14">Ponadto należy zauważyć, że w 2006 r. po raz pierwszy został osiągnięty ustanowiony w art. 11 ust. 1 umowy o PNWM parytet wkładów rządowych.</p>
        <p xml:id="div-15">Jednakże obserwowane skutki stosowanej praktyki informacyjnej - po wskazaniu nieprawidłowości w wykorzystywaniu środków lub nieuprawnionych działań zarządu - o sytuacji budżetowej PNWM i jej przyczynach dezawuują finansowy wysiłek strony polskiej oraz starania do wyjaśniania i eliminowania nieprawidłowości w zarządzaniu organizacją.</p>
        <p xml:id="div-16">Nie dostrzegamy przy tym pozytywnych efektów działań medialnych pracowników na stanowiskach do spraw public realtions zatrudnionych w biurach PNWM w Warszawie i Poczdamie. Stanowiska te zostały utworzone w 2004 r. na wniosek zarządu dla prowadzenia działalności poprzez PNWM na rzecz poprawy stosunków między Polską i Niemcami. Jednakże działalność ta nie zapobiega publikowaniu w mediach, szczególnie niemieckich, wielu nierzetelnych, nieprawdziwych czy wręcz nieprzyjaznych Stronie polskiej doniesień i artykułów.</p>
        <p xml:id="div-17">Z uwagi na powyższe jednoznaczna odpowiedź na pytanie dotyczące oceny dorobku PNWM w minionym piętnastoleciu jest utrudniona. Tym bardziej że jej działalność cechuje brak przejrzystości, a stronie polskiej, mimo próśb, nie udostępnia się szeregu informacji, ogranicza dostęp do nich bądź przekazuje się informacje selektywnie. Przywołana w zapytaniu liczba uczestników nie może być jedynym punktem odniesienia dorobku organizacji (nie wiemy też np. czy i jak często zaliczone zostały te same osoby do 1,5 mln uczestników), szczególnie jeśli weźmie się pod uwagę bardzo dobre wyposażenie finansowe PNWM i wynagrodzenia personelu.</p>
        <p xml:id="div-18">Ważne zadania postawione przed Organizacją PNWM w umowie z dnia 17 czerwca 1991 r. o jej utworzeniu oraz w art. 30 podpisanego w tym samym dniu Traktatu między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy nie mogą stanowić swoistego usprawiedliwienia dla nieprzestrzegania zasad gospodarności i oszczędności w wydatkowaniu środków ze wspólnego funduszu czy też nieprawidłowości oraz ich skutków w zarządzaniu organizacją.</p>
        <p xml:id="div-19">Im ważniejsze miejsce zajmować będzie PNWM w kształtowaniu polsko-niemieckich stosunków, tym większą uwagę należy zwracać, by jej działalność była coraz bardziej odpowiedzialna, a jej efekty przynosiły owoce dla obu stron.</p>
        <p xml:id="div-20">Należy dążyć do tego, by treści i formy pracy PNWM przyczyniały się do tworzenia prawdziwie partnerskich i przyjaznych stosunków polsko-niemieckich. Nie można przy tym zapominać o historycznych źródłach i powodach utworzenia organizacji - z szacunku dla prawdy historycznej oraz w imię przyszłości i dobrosąsiedzkiej współpracy. Pragniemy, by treści i formy pracy PNWM nadawały procesom porozumienia i współdziałania trwały charakter oraz sprzyjały budowaniu w sposób odpowiedzialny mocnych fundamentów pojednania narodów polskiego i niemieckiego.</p>
        <p xml:id="div-21">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-22">Mirosław Orzechowski</p>
        <p xml:id="div-23">Warszawa, dnia 15 marca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>