text_structure.xml
7.72 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając, po zasięgnięciu opinii Ministra Spraw Zagranicznych, na pismo Pana Marszałka z dnia 22 lutego 2007 r. (SPS-024-2280/07) dotyczące zapytania Posłanki Joanny Fabisiak w sprawie świadczeń dla byłych więźniów hitlerowskich obozów koncentracyjnych, uprzejmie informuję:</p>
<p xml:id="div-2">W dniu 31 grudnia 2006 r. nastąpiło zamknięcie wypłat świadczeń dla robotników przymusowych ze środków niemieckiej Fundacji ˝Pamięć, Odpowiedzialność i Przyszłość˝ prowadzonych za pośrednictwem Fundacji ˝Polsko-Niemieckie Pojednanie˝. Zamknięcie tych wypłat nie może oznaczać zakończenia wspierania żyjących w Polsce ofiar nazizmu, wśród których szczególną pozycję zajmują byli więźniowie obozów koncentracyjnych.</p>
<p xml:id="div-3">Celem statutowym Fundacji ˝Polsko-Niemieckie Pojednanie˝ jest szeroko rozumiana pomoc dla tej grupy społeczeństwa, dlatego FPNP stawia sobie za cel stworzenie dostępu do środków finansowych na kontynuację i rozszerzanie pomocy humanitarno-socjalnej, jaką prowadzi już od kilku lat.</p>
<p xml:id="div-4">Mając to na uwadze, Zarząd FPNP od 2006 r. prowadzi rozmowy ze swoimi niemieckimi partnerami o możliwościach dalszej współpracy na rzecz żyjących w Polsce ofiar nazizmu. Przede wszystkim chodzi tu o kontynuowanie istniejących i otwarcie nowych programów pomocy humanitarnej z tzw. środków resztkowych, jakie pozostały po zakończeniu ww. wypłat świadczeń dla robotników przymusowych. Równocześnie FPNP prowadzi z niemiecką Fundacją ˝Pamięć, Odpowiedzialność i Przyszłość˝ rozmowy na temat uruchomienia programu pomocy humanitarnej dla ofiar III Rzeszy w ramach tzw. Funduszu ˝Pamięć i Przyszłość˝, który funkcjonuje w strukturach tej Fundacji.</p>
<p xml:id="div-5">Powyższe rozmowy są prowadzone przez Przewodniczącego Zarządu FPNP ze stroną niemiecką w ścisłej konsultacji z Ministrem Spraw Zagranicznych. Pragnę przy tym podkreślić, że Przewodniczący FPNP jest równocześnie przedstawicielem Ministra Spraw Zagranicznych RP do spraw stosunków polsko-niemieckich.</p>
<p xml:id="div-6">Równocześnie, w kontekście zapytania oraz pojawiających się w polskich mediach informacji o możliwości uzyskania przez byłych więźniów obozów koncentracyjnych stałych zasiłków pielęgnacyjnych z niemieckich środków, pragnę poinformować, że Fundacja ˝Polsko-Niemieckie Pojednanie˝ dokonała weryfikacji tych doniesień w Niemczech. Według uzyskanych informacji obecnie nie istnieją żadne możliwości prawne, aby byli więźniowie mogli ubiegać się o zasiłki pielęgnacyjne wypłacane przez niemieckie instytucje ubezpieczeniowe. Wymieniany w prasie zakład ubezpieczeniowy Landesversicherungsanstalt Berlin, który miałby wypłacać te zasiłki, w ogóle nie zajmuje się świadczeniami tego typu.</p>
<p xml:id="div-7">Należy także wyjaśnić, że Fundacja ˝Polsko-Niemieckie Pojednanie˝ powołała do życia Centrum Informacyjno-Integracyjne (CII) dla Osób Poszkodowanych w czasie II wojny światowej. Celem działalności wymienionego Centrum jest:</p>
<p xml:id="div-8">- informowanie osób poszkodowanych w czasie II wojny światowej o możliwościach uzyskania pomocy socjalnej, medycznej i prawnej z instytucji publicznych i prywatnych; w tym celu zostało uruchomione Centrum telefoniczne, które codziennie udziela porad telefonicznych i osobistych o możliwościach uzyskania pomocy;</p>
<p xml:id="div-9">- zapewnienie pokrzywdzonym przez III Rzeszę doraźnej, bezpłatnej pomocy doradczej specjalistów z dziedziny prawa, zabezpieczenia społecznego i geriatrii; od listopada 2006 r. są dyżury ekspertów w Centrum, którzy udzielają porad: w zakresie prawa - radca prawny, w zakresie pomocy społecznej - specjalista do spraw pracy socjalnej, porad lekarskich w zakresie geriatrii - lekarz specjalista, konsultant wojewódzki do spraw geriatrii;</p>
<p xml:id="div-10">- aktywizacja ludzi starszych i integracja międzypokoleniowa poprzez zaangażowanie w działalność Centrum - na zasadach wolontariatu - beneficjentów Fundacji oraz młodzieży w drodze podejmowania działań ograniczających wykluczenie społeczne tej grupy osób.</p>
<p xml:id="div-11">Mimo, że strona niemiecka starała się wynagrodzić krzywdy przez wypłatę poszkodowanym środków z funduszy powołanej w tym celu Fundacji ˝Polsko-Niemieckie Pojednanie˝, to jednak nie udało się zadośćuczynić wszystkim krzywdom.</p>
<p xml:id="div-12">Dlatego państwo polskie, w imię solidaryzmu społecznego, postanowiło ofiarom totalitaryzmu wypłacać pewne świadczenia. Jednak prawodawca, uchwalając ustawę z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz. U. z 2002 r. Nr42, poz.371, ze zmianami), zdecydował, że nie jest możliwe - głównie z powodów finansowych - zadośćuczynienie wszystkim krzywdom i represjom, których dopuścił się wobec naszych obywateli okupant.</p>
<p xml:id="div-13">W przypadku zbrodni nazistowskich uznano, że pewne świadczenia będą należały się tylko ofiarom najcięższych represji, czyli osobom przebywającym w gettach, więzieniach, obozach zagłady, obozach koncentracyjnych oraz w innych miejscach odosobnienia, gdzie warunki pobytu były analogiczne jak w obozach koncentracyjnych, a osoby tam osadzone pozostawały w dyspozycji hitlerowskich władz bezpieczeństwa. Ponadto świadczenia otrzymać mogą osoby, które będąc dziećmi, przebywały w miejscach odosobnienia, gdzie pobyt miał charakter eksterminacyjny, a osoby tam osadzone były w dyspozycji hitlerowskich władz bezpieczeństwa.</p>
<p xml:id="div-14">Dodatkowo informuję, że Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zakończyło prace nad projektem ˝Założeń nowelizacji prawa kombatanckiego˝.</p>
<p xml:id="div-15">W Założeniach dokonano m.in. przeglądu i oceny postulatów dotyczących zadośćuczynienia za krzywdy doznane w okresie wojny i po wojnie zgłaszanych przez różne grupy społeczne. Realizacja wszystkich postulatów kosztowałaby budżet państwa co najmniej 5 mld zł, co oczywiście sprawia, że staje się to nierealne. Wybrano więc grupy najbardziej zasłużone dla niepodległości Polski, a także najbardziej poszkodowane w związku z udziałem w walkach o niepodległość, których krzywdy dotychczas nie zostały nawet częściowo zrekompensowane. Krąg tych osób został określony m.in. uchwałą Sejmu z dnia 6 kwietnia 2006 r. w sprawie pomocy państwa dla represjonowanych uczestników walk o niepodległość z lat 1944-1989, znajdujących się obecnie w bardzo trudnych warunkach materialnych. Koszt realizacji zadań zaproponowanych w projekcie Założeń szacuje się na ok. 300 mln zł rocznie.</p>
<p xml:id="div-16">Projekt Założeń był przedmiotem szerokich konsultacji społecznych, głównie w środowiskach kombatantów i osób represjonowanych, i zyskał ich akceptację. W dniu 27 marca br. Założenia zostały przyjęte przez Radę Ministrów. Na ich podstawie opracowany zostanie projekt odpowiednich rozwiązań prawnych, które skierowane zostaną do Sejmu RP do końca czerwca 2007 r.</p>
<p xml:id="div-17">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-18">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-19">Romuald Poliński</p>
<p xml:id="div-20">Warszawa, dnia 16 kwietnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>