text_structure.xml
6.26 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma Pana Marszałka z dnia 22 lutego 2007 r. znak SPS-024-2267/07 przesyłającego zapytanie Pana Posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego w sprawie popełnionych w latach 2001-2006 przestępstw związanych z przekraczaniem przepisów prawa wyborczego, uprzejmie przedstawiam, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Próbę oceny problematyki sankcji karnych za naruszenie przepisów prawa wyborczego, o których mowa w zapytaniu, można podjąć tylko poprzez analizę danych statystycznych dotyczących skazań na podstawie tych przepisów.</p>
<p xml:id="div-3">Dane statystyczne Ministerstwa Sprawiedliwości przedstawia poniższa tabela.</p>
<p xml:id="div-4">Z danych tych wynika, że w latach 2001-2005 skazano:</p>
<p xml:id="div-5">- na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (DzU nr 88, poz. 553 ze zm.) rozdział XXXI (art. 248-251) przestępstwa przeciwko wyborom i referendum - łącznie 119 osób. Spośród przestępstw z tego rozdziału najwięcej skazań odnotowano z art. 248 pkt 2, który stanowi, że kto w związku z wyborami do Sejmu, Senatu, wyborem prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, wyborami do Parlamentu Europejskiego, wyborami organów samorządu terytorialnego lub referendum używa podstępu celem nieprawidłowego sporządzenia listy kandydujących lub głosujących, protokołów lub innych dokumentów wyborczych albo referendalnych, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. Za to przestępstwo skazano w 2004 r. 50 osób, a w 2005 r. - 19 osób. W latach 2001-2003 liczba skazanych za ten czyn wahała się w granicach od 1 do 4 osób,</p>
<p xml:id="div-6">- na podstawie ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (tekst jednolity DzU z 2003 r. nr 159, poz. 1547) odnotowano skazania 484 osób jedynie w roku 2003, w tym 480 osób z art. 202j ust. 1. Przepis ten stanowi, że pełnomocnik finansowy komitetu wyborczego, który w związku z wyborami dorad gmin, rad powiatów lub sejmików województw nie dopełnia obowiązku sporządzenia i przedłożenia w terminie komisarzowi wyborczemu albo Państwowej Komisji Wyborczej sprawozdania finansowego albo podaje w tym sprawozdaniu nieprawdziwe dane podlega karze grzywny, karze ograniczenia wolności albo karze pozbawienia wolności do lat 2,</p>
<p xml:id="div-7">- na podstawie ustawy z dnia 12 kwietnia 2001 r. Ordynacja wyborcza do Sejmu RP i Senatu RP (DzU nr 46, poz. 499 ze zm.) jedynie w 2003 r. skazano 1 osobę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 2. Przepis ten stanowi, że pełnomocnik finansowy, który nie wykonuje w terminie obowiązku przedłożenia Państwowej Komisji Wyborczej sprawozdania wyborczego, o którym mowa w art. 120 ust. 1 tej ustawy, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.</p>
<p xml:id="div-8">Natomiast w latach 2001-2005 nie zarejestrowano skazań na podstawie ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta RP (tekst jednolity DzU z 2000 r. nr 47, poz. 544), a pozycja ta jest ujęta w statystyce oraz nie odnotowano w latach 2002-2005 skazań na podstawie ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (DzU nr 113, poz. 984 ze zm.).</p>
<p xml:id="div-9">Z przedstawionych danych wynika, że liczba skazanych za naruszenie prawa wyborczego w odniesieniu do ogólnej liczby skazanych jest niewielka. Warto zauważyć, że w latach 2004-2006 Prokurator Generalny nie wniósł kasacji w żadnej sprawie dotyczącej naruszenia przepisów prawa wyborczego.</p>
<p xml:id="div-10">Odpowiadając na pytanie 4, informuję, że w latach 2001-2006 odnotowano 1 postępowanie o ułaskawienie osoby skazanej z art. 248 pkt 3 kk. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej postanowieniem z dnia 22 stycznia 2002 r. Nr PU 117-2-02, podzielając negatywny wniosek Prokuratora Generalnego, nie skorzystał wobec niej z prawa łaski.</p>
<p xml:id="div-11">Jednocześnie uprzejmie informuję, że Ministerstwo Sprawiedliwości w posiadanych danych statystycznych nie uwzględnia informacji o liczbie oskarżonych i skazanych pełnomocników wyborczych oraz finansowych, jak również danych dotyczących tego, których komitetów wyborczych sprawy dotyczyły.</p>
<p xml:id="div-12">Odpowiadając na pytanie 1 zawarte w zapytaniu Pana Posła, informuję, że według mojej oceny brak jest obecnie podstaw do twierdzenia, że przepisy karne dotyczące naruszania przepisów prawa wyborczego wymagają zmian, w szczególności w zakresie grożących kar. Nie jestem w stanie jednoznacznie ustosunkować się do kwestii ˝współmierności kar do przewinień˝ zawartej w tym pytaniu, gdyż w istocie odniesienie się do tego oznaczałoby dokonanie oceny poszczególnych wydanych w omawianych sprawach orzeczeń, a tych nie analizowano.</p>
<p xml:id="div-13">Tak że nie można w sposób jednoznaczny odnieść się do kwestii zawartej w pytaniu 2, a dotyczącej ˝większej dbałości o przestrzeganie obowiązujących przepisów˝. Można jedynie domniemywać, że na ewentualny spadek przestępczości ma wpływ większe podporządkowanie się obowiązującym normom karnym. Jednak w omawianym zakresie posiadane dane statystyczne są niewystarczające dla sformułowania przejrzystych wniosków, gdyż dotyczą one czasu wydawania wyroków skazujących, a nie czasu faktycznego popełnienia przestępstw. W oparciu o te dane łatwo także zauważyć, że nasilenie liczby skazań za omawiane przestępstwa jest zróżnicowane - w latach 2001-2003 charakteryzowało się stałością, po czym w 2004 r. gwałtownie wzrosło, a następnie w 2005 r. spadło prawie o połowę. Przy tak prezentujących się danych trudno o wyciągnięcie jakichś bardziej jednoznacznych wniosków.</p>
<p xml:id="div-14">Zastępca prokuratora generalnego</p>
<p xml:id="div-15">Przemysław Piątek</p>
<p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 18 maja 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>