text_structure.xml 3.64 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo z dnia 1 lutego br., znak SPS-024-2265/07, przesyłające zapytanie posła Tomasza Piotra Nowaka w sprawie warunków utraty statusu bezrobotnego, uprzejmie wyjaśniam:</p>
        <p xml:id="div-2">Podstawą pozbawienia statusu bezrobotnego osoby, która nie stawiła się w powiatowym urzędzie pracy w wyznaczonym terminie, jest art. 33 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 z późn. zm.). Rzeczywiście pozbawienie statusu bezrobotnego następuje na okres 3 miesięcy od dnia niestawienia się w powiatowym urzędzie pracy, jeśli bezrobotny w terminie 7 dni nie powiadomi o uzasadnionej przyczynie niestawiennictwa. Postuluje Pan Poseł, aby okres ten wydłużyć do 6 miesięcy, gdyż będzie to działaniem bardziej dyscyplinującym. Powołuje się Pan Poseł na opinię dyrektorów powiatowych urzędów pracy stwierdzających, że zmusiłoby to bezrobotnych do większej aktywności na rynku pracy, a wydłużając okres pozostawania bezrobotnych bez prawa do ubezpieczenia zdrowotnego powodowałoby większą uciążliwość kary.</p>
        <p xml:id="div-3">Pragnę zaznaczyć, że ten sam artykuł w ust. 4 pkt 3 pozbawia statusu bezrobotnego na 90 dni osobę, która odmówiła bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji odpowiedniego zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, wykonywania prac społecznie użytecznych, prac interwencyjnych i robót publicznych albo udziału w szkoleniach, stażu lub przygotowania zawodowego. A zatem także w tym przypadku - ewidentnego naruszenia obowiązków wynikających z posiadania statusu osoby bezrobotnej - karą jest 3-miesięczny okres utraty tego statusu.</p>
        <p xml:id="div-4">Głównym celem działania urzędów pracy jest aktywizacja osób bezrobotnych. Pozostawanie przez taką osobę ponad 3-miesiące poza możliwościami skorzystania z możliwości aktywizacyjnych oferowanych przez urzędy pracy prowadzić może do pogłębienia jej pasywności. Szczególnie w sytuacji gdy zmniejszający się poziom bezrobocia oraz środki Unii Europejskiej umożliwiają przedstawienie osobom bezrobotnym szerszej oferty aktywizacji zawodowej. Ponadto art. 68 konstytucji nakłada na władzę publiczną obowiązek zapewnienia obywatelom równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej niezależnie od ich sytuacji materialnej. Dlatego dłuższy okres pozbawiania ubezpieczenia zdrowotnego może być uznany za niezgodny z konstytucją. Oprócz tego koszt społeczny zaniechania na dłuższy czas objęcia opieką zdrowotną tych osób mógłby się okazać wyższy niż korzyści uzyskane z dyscyplinowania osób bezrobotnych w sytuacjach wyżej opisanych.</p>
        <p xml:id="div-5">Natomiast resort pracy nie wyklucza możliwości wydłużenia okresu pozbawienia statusu bezrobotnego osób nieprzejawiających aktywności w poszukiwaniu zatrudnienia, szczególnie tych, które nie korzystają z oferty przygotowanej przez urzędy pracy, w sytuacji gdy nie będzie powodowało to utraty prawa do ubezpieczenia społecznego. Jednak wymagałoby to wprowadzenia znaczących zmian do systemu ubezpieczeń zdrowotnych.</p>
        <p xml:id="div-6">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-7">Minister</p>
        <p xml:id="div-8">Anna Kalata</p>
        <p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 22 marca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>