text_structure.xml
23 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">W nawiązaniu do otrzymanej przy piśmie znak SPS-024-2260/07 z dnia 22 lutego 2007 r. interpelacji pana posła Mirosława Maliszewskiego w sprawie formalności, jakich musi dopełnić sadownik zatrudniając cudzoziemca, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Na wstępie w oparciu o informacje przekazane przez ministra pracy i polityki społecznej wyjaśniam, iż aktualnie obowiązujące przepisy ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (Dz.U. z 1998 r. Nr.21, poz. 94, ze zm.), zwanej dalej K.p., nie definiują oddzielnej kategorii pracowników sezonowych ani pracy sezonowej. Każdy pracownik może - zgodnie z art. 25 K.p. - podjąć zatrudnienie na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, na okres próbny, na czas określony albo na czas wykonania określonej pracy. Te rodzaje umów o pracę w pełni umożliwiają stronom zrealizowanie celów, dla których zawierają umowę o pracę.</p>
<p xml:id="div-3">W praktyce podstawą zatrudnienia pracowników sezonowych jest umowa na czas określony, umowa na czas wykonania określonej pracy lub umowy cywilnoprawne. Umowy te najpełniej odpowiadają potrzebom pracodawców, którzy zatrudniają pracowników do prac sezonowych i odpowiadają charakterowi tych prac. Należy bowiem pamiętać, iż istotą pracy sezonowej jest stosunkowo krótki okres jej wykonywania, przez oznaczoną część rocznego cyklu kalendarzowego, w związku z właściwościami pór roku i typowymi dla nich warunkami atmosferycznymi.</p>
<p xml:id="div-4">Pracodawca może więc zatrudnić pracownika przy pracach sezonowych na podstawie umowy o pracę na czas określony - jeżeli jego celem jest zatrudnienie pracownika na konkretny okres kalendarzowy. Czas trwania tej umowy jest w praktyce określony poprzez wskazanie okresu, na jaki umowa została zawarta, albo terminu rozwiązania umowy.</p>
<p xml:id="div-5">Jeżeli natomiast nie jest możliwe precyzyjne określenie z góry tego okresu, bądź jest to znacznie utrudnione, najdogodniejsza dla pracodawcy jest umowa o pracę na czas wykonania określonej pracy. Umowa ta może zostać zawarta np. na okres kampanii cukrowniczej, na okres zbioru owoców, na okres żniw itd. Umowa ta ulega rozwiązaniu wraz z zakończeniem pracy, dla wykonania której została zawarta.</p>
<p xml:id="div-6">Równocześnie należy podkreślić, że ze względu na charakter prac sezonowych, ustawodawca wyłączył w przypadku tych prac możliwość stosowania art. 25</p>
<p xml:id="div-7">K.p. Oznacza to, że liczba umów o pracę na czas określony zawartych w celu wykonywania prac o charakterze sezonowym nie jest limitowana.</p>
<p xml:id="div-8">Biorąc pod uwagę specyfikę pracy sezonowej warto zwrócić uwagę na możliwość zastosowania do pracowników sezonowych elastycznych form regulacji dotyczących czasu pracy, przewidzianych w obowiązujących przepisach Kodeksu pracy.</p>
<p xml:id="div-9">W przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją albo miejscem wykonywania pracy może być zastosowany system zadaniowego czasu pracy (art. 140 K.p.). W tym systemie czasu pracy pracodawca ustala w porozumieniu z pracownikiem czas niezbędny do wykonania powierzonego zadania np. zbioru owoców z określonej powierzchni, a pracownik samodzielnie może zorganizować sobie pracę, określając np. liczbę godzin do przepracowania w danym dniu.</p>
<p xml:id="div-10">Pracodawca może dla pracowników także wprowadzić równoważny czas pracy.</p>
<p xml:id="div-11">W tym systemie czasu pracy pracodawca może przedłużyć dobowy wymiar czasu pracy do 12 godz. Przedłużony dobowy wymiar czasu pracy pracodawca równoważy krótszym dobowym wymiarem czasu pracy w niektórych dniach lub dniami wolnymi od pracy. Przy pracach uzależnionych od pory roku lub warunków atmosferycznych okres rozliczeniowy może być przedłużony nawet do 4 miesięcy (art. 135 § 3 K.p.), co umożliwia elastyczność w organizowaniu pracy.</p>
<p xml:id="div-12">Przepisy Kodeksu pracy przewidują także, że na pisemny wniosek pracownika może być do niego stosowany system czasu pracy, w którym praca jest świadczona wyłącznie w piątki, soboty, niedziele i święta. W systemie pracy weekendowo-świątecznej pracodawca może przedłużyć dobowy wymiar czasu pracy nie więcej niż do 12 godzin, w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym jednego miesiąca (art. 144 K.p.).</p>
<p xml:id="div-13">Cudzoziemiec dopuszczony do polskiego rynku pracy podlega polskiemu prawu analogicznie do pracownika miejscowego. Oznacza to m.in. obowiązek wypełnienia wszelkich formalności, jakie pracodawca musi dokonać, przyjmując do pracy obywatela polskiego, uwzględniając prawne wymogi przewidziane dla zatrudnienia, ewentualnie powierzenia cudzoziemcowi pracy zarobkowej w innej uzgodnionej formie.</p>
<p xml:id="div-14">Ponadto rolnik winien wywiązać się z pozostałych zobowiązań przyjętych na siebie w trakcie uzgadniania z cudzoziemcem warunków zatrudnienia, takich jak np. sprawy meldunkowe, zapewnienie zakwaterowania, ewentualnego transportu z miejsca zakwaterowania do miejsca pracy, wyżywienia itp.</p>
<p xml:id="div-15">Odnosząc się do zasad ewidencji indentyfikacji podatników, uprzejmie wyjaśniam, że zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 13 października 1996 r. o zasadach ewidencji identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. z 2004 r. Nr 269, poz.2681, z późn. zm.) osoby fizyczne, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwane dalej ˝NIP˝. Obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również płatnicy podatków, a także podmioty będące, na podstawie odrębnych ustaw, płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenie zdrowotne; podmioty te również otrzymują NIP.</p>
<p xml:id="div-16">Powyższe oznacza, że obywatelstwo nie jest kryterium podlegania obowiązkowi ewidencyjnemu.</p>
<p xml:id="div-17">Podmioty objęte obowiązkiem ewidencyjnym obowiązane są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego (art. 5 ustawy) i aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego (art. 9 ustawy). Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie.</p>
<p xml:id="div-18">Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy, minister finansów określił w drodze rozporządzenia wzory formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (Dz.U. z 2005 r. Nr 254, poz. 2132). Zgłoszenie identyfikacyjne (aktualizacyjne) osoby fizycznej nieprowadzącej samodzielnie działalności gospodarczej (formularz o symbolu NIP-3) zawiera m.in.: nazwisko, imiona, imiona rodziców, data i miejsce urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, obywatelstwo lub obywatelstwa, adres miejsca zamieszkania, adres miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy, rodzaj i numer dowodu tożsamości oraz numer ewidencyjny PESEL (art. 5 ust. 2 ustawy).</p>
<p xml:id="div-19">Dokumentem tożsamości może być: dowód osobisty, tymczasowy dowód osobisty, paszport polski, karta pobytu, polski dokument tożsamości cudzoziemca, tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca, a w przypadku braku takich dokumentów - paszport zagraniczny.</p>
<p xml:id="div-20">Wzór formularza zawiera również dane podmiotu (NIP, nazwę lub imię i nazwisko), za pośrednictwem którego przekazywane jest zgłoszenie identyfikacyjne; w szczególności może to być płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, który na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych pobiera zaliczki miesięczne, dokonując zmniejszenia kwot pobieranych zaliczek, lub dokonuje rocznego rozliczenia podatku, a nie dokonywał zmniejszenia kwot zaliczek, lub pobiera zaliczkę wyłącznie od dochodu z tytułu umowy o dzieło lub umowy zlecenia (art. 8 ust.1 ustawy).</p>
<p xml:id="div-21">Zatem podmiot (w tym również cudzoziemiec), który podlega obowiązkowi ewidencyjnemu, jest obowiązany do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego. Podatnik w określonych, wymienionych wyżej sytuacjach powinien dokonać zgłoszenia identyfikacyjnego za pośrednictwem płatnika. Formularze zgłoszeń dostępne są m.in. w urzędach skarbowych i na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: www.mf.gov.pl.</p>
<p xml:id="div-22">Odnosząc się do zakresu obowiązków w obszarze podatku dochodowego od osób fizycznych, spoczywających na sadowniku zatrudniającym cudzoziemca uprzejmie wskazuję, iż stosownie do art. 2 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), zwanej dalej ˝ustawą˝, działalność sadownicza stanowi działalność rolniczą nie zaliczaną do działów specjalnych produkcji rolnej, a zatem zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 przepisy ustawy nie mają zastosowania do przychodów osiąganych z tej działalności.</p>
<p xml:id="div-23">Jednocześnie pragnę zauważyć, iż z zapytania pana posła nie wynika, na podstawie jakiej umowy rolnik sadownik będzie zatrudniał cudzoziemca do prac sezonowych (ta kwestia jest dopiero analizowana), jak również czy cudzoziemiec ma status nierezydenta Polski czyli osoby, która w Polsce podlega ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Natomiast te dwie przesłanki mogą mieć istotne znaczenie w kontekście obowiązków rolnika sadownika jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.</p>
<p xml:id="div-24">Zakres obowiązków w obszarze podatku dochodowego od osób fizycznych spoczywających na sadowniku zatrudniającym cudzoziemca jest uzależniony od stosunku prawnego będącego podstawą świadczenia pracy przez cudzoziemca.</p>
<p xml:id="div-25">W tym zakresie należy rozważyć konsekwencje podatkowe zatrudnienia cudzoziemca na podstawie umowy o pracę w ramach stosunku pracy oraz na podstawie umowy cywilnoprawnej (np. umowy zlecenia) w ramach osobistego świadczenia usług.</p>
<p xml:id="div-26">Poniższa analiza będzie miała zastosowanie wyłącznie do obcokrajowców niemających miejsca zamieszkania (rezydencji podatkowej) na terytorium Polski.</p>
<p xml:id="div-27">Zakres obowiązku podatkowego cudzoziemców uzyskujących dochody na terytorium Polski reguluje art. 3 ustawy.</p>
<p xml:id="div-28">Zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).</p>
<p xml:id="div-29">Stosownie do art. 3 ust. 2b ustawy, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:</p>
<p xml:id="div-30">1) pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,</p>
<p xml:id="div-31">2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,</p>
<p xml:id="div-32">3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,</p>
<p xml:id="div-33">4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.</p>
<p xml:id="div-34">Powyższe przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska (art. 4a ustawy). W przypadku osób mających miejsce zamieszkania na terytorium Białorusi i Ukrainy zastosowanie znajdą postanowienia następujących umów:</p>
<p xml:id="div-35">- umowy z dnia 18.11.1992 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białorusi w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1993 r. Nr 120, poz. 534),</p>
<p xml:id="div-36">- konwencji z dnia 12.01.1993 r. między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Ukrainy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1994 r. Nr 63, poz. 269).</p>
<p xml:id="div-37">1. Stosunek pracy (umowa o pracę)</p>
<p xml:id="div-38">Stosownie do art. 15 ust. 1 polsko-białoruskiej umowy oraz art. 15 ust. 1 polsko-ukraińskiej konwencji dotyczących opodatkowania dochodów z tytułu wykonywania pracy najemnej, wynagrodzenie pracowników będących rezydentami Białorusi lub Ukrainy z tytułu pracy wykonywanej na terytorium Polski podlega opodatkowaniu w Polsce. Zasady opodatkowania powyższych dochodów określa ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.</p>
<p xml:id="div-39">Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.</p>
<p xml:id="div-40">Płatnikiem w rozumieniu art. 31 ustawy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane ˝zakładami pracy˝, zatrudniające pracowników i dokonujące na ich rzecz wypłat (świadczeń) z tytułu łączącego ich stosunku pracy.</p>
<p xml:id="div-41">Powyższe oznacza, że płatnikiem podatku dochodowego (czyli podmiotem obowiązanym do obliczenia, pobrania i wpłacenia pobranego podatku) są również rolnicy (jako osoby fizyczne) zatrudniający na podstawie umowy o pracę cudzoziemców. Bez znaczenia w tym przypadku jest liczba osób zatrudnionych na umowę o pracę, pora roku, w jakiej to następuje, oraz kraj rezydencji podatkowej pracownika. Na gruncie przepisów ustawy podatkowej dochody z pracy wykonywanej przez osoby niemające miejsca zamieszkania na terytorium Polski podlegają opodatkowaniu na takich zasadach, jak dochody uzyskane przez rezydenta Polski (obliczenia i poboru zaliczek zakłady pracy dokonują zgodnie z art. 32 oraz odprowadzenia zaliczek na podatek stosownie do art. 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).</p>
<p xml:id="div-42">Dodatkowo zakład pracy (zatrudniający rolnik) jest obowiązany do sporządzenia - w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym albo w terminie do dnia 15 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana została ostatnia zaliczka na podatek - imiennej informacji o wysokości dochodów uzyskanych przez zatrudnianą osobę (tzw. PIT-11). Jeden egzemplarz tej informacji płatnik przekazuje podatnikowi, odpowiednio drugi - właściwemu urzędowi skarbowemu. Natomiast w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym rolnik - jako płatnik podatku dochodowego - jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego według swojego miejsca zamieszkania roczną deklarację (tzw. PIT-4R) o kwotach zaliczek na podatek dochodowy pobranych ze środków podatnika.</p>
<p xml:id="div-43">Jak już podkreślono, wyżej przedstawione informacje dotyczą wyłącznie dochodów ze stosunku pracy. Nie mają zatem zastosowania do należności wynikających z umów cywilnoprawnych zawieranych z osobami, które w świetle umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz polskiego ustawodawstwa podatkowego traktowane są jako osoby niemające miejsca zamieszkania na terytorium Polski.</p>
<p xml:id="div-44">2. Działalność wykonywana osobiście (umowy cywilnoprawne)</p>
<p xml:id="div-45">Stosownie do art. 14 ust. 1 polsko-białoruskiej umowy oraz art. 14 ust. 1 polsko-ukraińskiej konwencji dotyczących opodatkowania dochodów z tytułu działalności wykonywanej osobiście, dochód rezydenta Białorusi lub Ukrainy z tytułu działalności wykonywanej osobiście na terytorium Polski (np. na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło) podlega opodatkowaniu w Polsce tylko jeżeli osoba ta dysponuje stałą placówką służącą do prowadzenia tej działalności, położoną na terytorium Polski. W takim przypadku opodatkowaniu w Polsce podlega dochód, jaki może być przypisany tej stałej placówce.</p>
<p xml:id="div-46">Aby uznać, że cudzoziemiec posiada stałą placówkę na terytorium Polski, muszą być spełnione następujące elementy:</p>
<p xml:id="div-47">- istnienie placówki, czyli określonego miejsca wykonywania usług (np. określony sad lub gospodarstwo),</p>
<p xml:id="div-48">- placówka musi mieć charakter stały, tzn. musi być utworzona w określonym miejscu z pewnym stopniem trwałości,</p>
<p xml:id="div-49">- cudzoziemiec musi prowadzić działalność za pomocą tej stałej placówki.</p>
<p xml:id="div-50">Należy zaznaczyć, iż w przypadku cudzoziemców świadczących w Polsce usługi w sadownictwie w ramach osobiście wykonywanej działalności (na podstawie umowy cywilnoprawnej) każdy przypadek pracownika należy analizować oddzielenie dla potrzeb określenia, czy posiada on stałą placówkę na terytorium Polski. Należy mieć na względzie, iż w praktyce powinno się ocenić, czy działalność pracownika ma charakter trwały i stanowi spójność pod względem geograficznym i handlowym (np. czy usługi wykonywane są przez dłuższy czas w obrębie jednego gospodarstwa, czy też pracownik przemieszcza się, podpisując umowy z nowymi usługobiorcami).</p>
<p xml:id="div-51">Zgodnie z art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od przychodów wynikających z umów zlecenia lub z umów o dzieło zawieranych z osobami, które w świetle umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz polskiego ustawodawstwa podatkowego traktowane są jako osoby niemające miejsca zamieszkania na terytorium Polski, pobiera się podatek w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu. Przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 29 ust. 2).</p>
<p xml:id="div-52">Jeżeli tego rodzaju przychody uzyskiwane są bez pośrednictwa płatnika (płatnikiem w tym przypadku są wyłącznie osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej - art. 41 ust. 1), obowiązanym do obliczenia i zapłacenia podatku od uzyskanych przychodów jest sam podatnik. Powyższe wynika z postanowień art. 44 ust. 1b ustawy.</p>
<p xml:id="div-53">W konsekwencji na rolnikach-sadownikach, którzy do robót sezonowych zatrudniają na podstawie umów cywilnoprawnych osoby fizyczne niemające miejsca zamieszkania w Polsce, nie ciążą żadne obowiązki związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem podatku, jak również ze sporządzeniem stosownej informacji oraz deklaracji podatkowej.</p>
<p xml:id="div-54">Ponadto pragnę podkreślić, iż w zapytaniu pana posła podana została informacja, iż cudzoziemcy, których dotyczy zapytanie, mogą wykonywać pracę przez okres nieprzekraczający 3 miesięcy w ciągu kolejnych 6 miesięcy. Oznacza to, iż w takim przypadku nie można uznać, iż cudzoziemiec prowadzi działalność na terytorium Polski w sposób trwały za pomocą stałej placówki. W konsekwencji zgodnie z art. 14 polsko-białoruskiej umowy oraz art. 14 polsko-ukraińskiej konwencji, jego dochód nie będzie podlegał opodatkowaniu w Polsce. Oznacza to, iż na podatniku nie spoczywa żaden obowiązek w zakresie rozliczeń z podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce.</p>
<p xml:id="div-55">Odnosząc się do otrzymywania wiz uprawniających do wykonywania pracy, uprzejmie wyjaśniam, w oparciu informacje przekazane przez ministra pracy i polityki społecznej, że wizy, o których mowa w zapytaniu pana posła, wydawane są cudzoziemcom na podstawie oświadczenia pracodawcy o zamiarze zatrudnienia na warunkach określonych w § 2 pkt 27 rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z dnia 30 sierpnia 2006 r. w sprawie wykonywania pracy przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę (Dz.U. Nr 156, poz. 1116). Kwestie te reguluje art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (tekst jednolity Dz.U. z 2006 r. Nr 234, poz. 1694).</p>
<p xml:id="div-56">Cudzoziemiec nie jest jednakże zobowiązany do wykonywania pracy wyłącznie dla podmiotu, który wystawił wspomniane oświadczenie. Zgodnie z wyżej przywołanymi przepisami cudzoziemiec może wykonywać prace dla różnych podmiotów pod warunkiem, że łączny okres pobytu w związku z wykonywaniem pracy nie przekroczy 90 dni w ciągu 6 kolejnych miesięcy, a praca jest wykonywania w zakresie sekcji A Polskiej Klasyfikacji Działalności w grupach 01.1, 01.2, 01.3.</p>
<p xml:id="div-57">Ponadto informuję, na podstawie wyjaśnień przedstawionych przez ministra spraw wewnętrznych i administracji, iż zgodnie z przepisami dotyczącymi legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej fakt niepodjęcia pracy przez cudzoziemca w gospodarstwie rolnika, na podstawie oświadczenia którego cudzoziemiec uzyskał wizę pobytową w celu wykonywania pracy, mógłby mieć znaczenie przy ubieganiu się następnie przez tego cudzoziemca o zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony. Zgodnie bowiem z art. 57 ust. 1 pkt 3 ustawy o cudzoziemcach, cudzoziemcowi odmawia się udzielenia zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, jeżeli okoliczności sprawy wskazują, że cel wjazdu lub pobytu cudzoziemca na terytorium RP jest lub będzie inny niż deklarowany.</p>
<p xml:id="div-58">Podjęcie pracy u innego pracodawcy nie naruszałoby natomiast zasad dotyczących legalizacji pobytu cudzoziemców na terytorium RP, o ile mieściłoby się to w ramach celu, w jakim wiza została wydana, oraz o ile praca ta byłaby wykonywana zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa pracy, w tym z przepisami dotyczącymi zatrudniania cudzoziemców na terytorium RP.</p>
<p xml:id="div-59">Jednocześnie pragnę poinformować, iż zgodnie z art. 96 ust 1 i 2 pkt 2 ustawy o cudzoziemcach koszty związane z wydaleniem ponosi cudzoziemiec, natomiast jeżeli wydalenie cudzoziemca następuje na skutek wykonywania przez niego pracy niezgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.) koszty z tego tytułu ponosi pracodawca.</p>
<p xml:id="div-60">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-61">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-62">Jacek Dominik</p>
<p xml:id="div-63">Warszawa, dnia 29 marca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>