text_structure.xml 8.15 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Anny Sobeckiej, przesłaną przy piśmie SPS-024-2258/07, pragnę wyjaśnić, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia z dnia 25 października 2002 r. w sprawie konsultantów krajowych i wojewódzkich (Dz.U. Nr 188, poz. 1583 z późn. zm.), zabezpieczenie potrzeb kadrowych w poszczególnych dziedzinach medycyny należy do zadań stawianych odpowiednio przed właściwymi konsultantami krajowymi oraz wojewódzkimi. Współpraca konsultantów krajowych z wojewódzkimi powinna owocować m.in. wykreowaniem na danym terenie jak największej liczby miejsc szkoleniowych w jednostkach organizacyjnych uprawnionych do prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego, szczególnie w deficytowych dziedzinach medycyny, bowiem liczba lekarzy kwalifikowanych do odbywania specjalizacji jest niestety ograniczona liczbą miejsc szkoleniowych w uprawnionych jednostkach w danej dziedzinie medycyny. Polityka dotycząca poszczególnych miejsc specjalizacyjnych i ich ewentualnego limitowania jest oparta na analizie potrzeb kadrowych województwa oraz planach wieloletnich, które stanowią podstawę opiniowania przez konsultantów wojewódzkich potrzeby uruchamiania miejsc szkoleniowych. Decyzje odnoszące się do miejsc przeznaczanych na dane postępowanie kwalifikacyjne są podejmowane w oparciu o analizę potrzeb w zakresie liczby specjalistów w danej dziedzinie medycyny.</p>
        <p xml:id="div-3">Obowiązujące przepisy regulujące odbywanie specjalizacji (rozporządzenie ministra zdrowia z dnia 20 października 2005 r. w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów, Dz.U. Nr 213, poz. 1779 z późn. zm.), stanowią, że odbywanie specjalizacji lekarskich może odbywać się wyłącznie w jednostkach spełniających określone warunki. W procedurze akredytacyjnej nie ma formalnych ograniczeń, jest ona bowiem następstwem dobrowolnego ubiegania się placówek o wpis na listę ministra zdrowia jednostek prowadzących specjalizację lub staż kierunkowy i przyznania określonej liczby miejsc szkoleniowych, przy czym mogą się o nią ubiegać wszystkie placówki, zarówno publiczne, jak również niepubliczne. Należy podkreślić, że dla lekarzy posiadających odpowiednią specjalizację I stopnia zostały opracowane specjalne wersje programów specjalizacji, tak, aby mogli oni odbyć szkolenie i uzyskać tytuł specjalisty w możliwie najkrótszym czasie. Optymalną formą intensywnego i efektywnego szkolenia specjalizacyjnego jest rezydentura. Ponieważ ze względu na ograniczone środki nie jest możliwe przyznawanie tych finansowanych z budżetu państwa etatów wszystkim chętnym, są one w pierwszej kolejności kierowane do szkolenia specjalistów w dziedzinach medycyny uznanych za priorytetowe.</p>
        <p xml:id="div-4">Uprzejmie informuję Pana Marszałka, że minister zdrowia corocznie stara się zapewnić na ten cel coraz większe środki. W ostatnich trzech latach przyznawane były następujące liczby rezydentur: 2004 r. - 720, 2005 r. - 2000, 2006 r. - 2000 etatów rezydenckich. Jednak z uwagi na ograniczone środki finansowe, na ostatnie postępowanie kwalifikacyjne, przeprowadzone w terminie 1.12.2006 r. - 31.01.2007 r. mogło zostać przyznane jedynie 807 rezydentur oraz zapewnienie kontynuacji finansowania rezydentur wcześniej przyznanych. Prognozowanie zapotrzebowania jest bardzo trudne, z uwagi na nasilające się zjawisko migracji o trudnej do przewidzenia skali. W ww. ostatnim postępowaniu kwalifikacyjnym podział etatów rezydenckich dla poszczególnych województw został dokonany w oparciu o następujące kryteria:</p>
        <p xml:id="div-5">1) zgłoszone zapotrzebowania wojewódzkich centrów zdrowia publicznego, w dziedzinach priorytetowych (epidemiologia, geriatria, medycyna rodzinna, onkologia kliniczna, patomorfologia oraz rehabilitacja medyczna), określonych w rozporządzeniu ministra zdrowia z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie uznania dziedzin medycyny za priorytetowe (Dz.U. z 2004 r. Nr 1, poz. 7) - pełne pokrycie potrzeb;</p>
        <p xml:id="div-6">2) liczbę zaświadczeń o posiadanym w Polsce prawie wykonywania zawodu, wydanych lekarzom i lekarzom dentystom ubiegającym się o pracę w innym kraju UE i związanym z tym zamiarem migracji - pełne pokrycie potrzeb w dziedzinach, w których% wydanych zaświadczeń w odniesieniu do liczby lekarzy jest najwyższy. Są to następujące dziedziny:</p>
        <p xml:id="div-7">- anestezjologia i intensywna terapia - 16,82%,</p>
        <p xml:id="div-8">- chirurgia plastyczna - 15,49%,</p>
        <p xml:id="div-9">- chirurgia klatki piersiowej - 12,90%,</p>
        <p xml:id="div-10">- medycyna ratunkowa - 12,01%,</p>
        <p xml:id="div-11">- chirurgia naczyniowa - 9,48%,</p>
        <p xml:id="div-12">- chirurgia szczękowo-twarzowa - 9,41%,</p>
        <p xml:id="div-13">- radiologia i diagnostyka obrazowa - 8,42%,</p>
        <p xml:id="div-14">- ortopedia i traumatologia narządu ruchu - 7,90%.</p>
        <p xml:id="div-15">3) w niektórych podstawowych dziedzinach medycyny (chirurgia ogólna, choroby wewnętrzne, pediatria), stanowiących specjalizacje wyjściowe dla wielu specjalizacji szczegółowych.</p>
        <p xml:id="div-16">Aby zwiększyć drożność systemu specjalizacji lekarskich w ministerstwie zdrowia został powołany zespół roboczy ds. kształcenia podyplomowego do opracowania założeń modułowego systemu specjalizacji lekarskich. Wprowadzenie takiego systemu ma na celu między innymi dostosowanie minimalnych okresów szkolenia w danej specjalizacji do obowiązujących w krajach Unii Europejskiej. W przypadku wielu dziedzin spowoduje to skrócenie minimalnego okresu szkolenia oraz związane z tym oszczędności w budżecie państwa, a jednocześnie zwiększenie możliwości szkoleniowych poszczególnych jednostek dysponujących określoną liczbą miejsc specjalizacyjnych. Umożliwione zostanie szkolenie większej liczby lekarzy w tej samej jednostce (skrócenie stażu specjalizacyjnego w dziedzinie podstawowej), co w niedługim czasie powinno spowodować szybszy dopływ specjalistów dla zabezpieczenia realizacji usług medycznych w systemie ochrony zdrowia. Ponadto uprzejmie informuję, iż w dniu 17 listopada 2005 r. został przekazany ministrowi finansów projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwalający na odliczanie od dochodów tych osób kwoty nieprzekraczającej w roku podatkowym 2000 zł, co pozwoliłoby na zmniejszenie kwoty należnego podatku dochodowego dla jednej osoby o 380 zł rocznie. Odliczone wydatki dotyczyć miały wydatków poniesionych za odpłatne formy kształcenia i zakup wydawnictw fachowych bezpośrednio związanych z wykonywaniem zawodu i ułatwić ww. grupom zawodowym realizację omawianego obowiązku.</p>
        <p xml:id="div-17">Dnia 9 lutego 2006 r. w piśmie Nr PB5/IMD-066-129-BM6-14041/05 podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów poinformował, że w chwili obecnej wprowadzenie proponowanych zmian, w związku z uwarunkowaniami społeczno-gospodarczymi jest niemożliwe. Jednocześnie minister finansów zapewnił, że kwestia związana z ewentualną zmianą przepisów podatkowych w zakresie wprowadzenia przedmiotowego odliczenia będzie ponownie wnikliwie analizowania podczas prac związanych z nowelizacją ustaw podatkowych.</p>
        <p xml:id="div-18">Problematyka związana z wprowadzeniem ulg podatkowych, w szczególności zwolnienia od podatków kwot wydatkowanych na kształcenie podyplomowe stanowi jedną z kwestii, jakie zostały zamieszczone w dokumencie ˝Sprawozdanie z prac Międzyresortowego Zespołu ds. Opracowania Zasad Zatrudniania i Wynagradzania w Ochronie Zdrowia˝.</p>
        <p xml:id="div-19">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-20">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-21">Jarosław Pinkas</p>
        <p xml:id="div-22">Warszawa, dnia 15 marca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>