text_structure.xml
5.35 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie Pana Posła Józefa Stępkowskiego oraz Pana Posła Adama Ołdakowskiego z Klubu Parlamentarnego Samoobrona RP w sprawie zanieczyszczenia mąki mikotoksynami, skierowane do Pana Wicepremiera Andrzeja Leppera Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, przesłane przy piśmie znak: SPS-22-2253/07 z dnia 22 lutego 2007 r., następnie przekazane przy piśmie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 marca 2007 r. znak: RR.jn/111/07, uprzejmie informuję, że warunki produkcji i obrotu żywnością są uregulowane przepisami prawa żywnościowego.</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. Nr 171, poz. 1225) produkty niespełniające wymagań prawa żywnościowego nie mogą być oznakowane i wprowadzane do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako żywność.</p>
<p xml:id="div-3">Również przepisy Unii Europejskiej tj. art. 14 i 17 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. WE L 31 z 01.02.2002, str.1) oraz z art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady WE nr 852/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str.1) stanowią, że tylko żywność bezpieczna dla zdrowia i życia człowieka może znajdować się w obrocie, a odpowiedzialność za bezpieczeństwo żywności ponosi przedsiębiorca.</p>
<p xml:id="div-4">Organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej województwa kujawsko-pomorskiego, na podstawie informacji przekazanej w styczniu 2007 r. do publicznej wiadomości przez pana prof. Jana Grajewskiego z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (dot. wielokrotnych przekroczeń mikotoksyn w badanej przez niego mące żytniej typ 720 z datą przydatności do spożycia 15.07.2006 r.), podjęły działania mające na celu ocenę jakości zdrowotnej mąki znajdującej się w obrocie.</p>
<p xml:id="div-5">W okresie 01-12.02.2007 r. Laboratorium Oddziału Badania Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Bydgoszczy zbadało 28 próbek mąki. W 22 próbkach mąki pszennej, żytniej i kukurydzianej pobranych z obrotu przez pracowników Państwowej Inspekcji Sanitarnej i Kujawsko-Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Bydgoszczy nie wykryto zanieczyszczenia mikotoksynami. Natomiast z pozostałych 6 próbek mąki dostarczonych do zbadania przez konsumentów, w 4 próbkach przeterminowanej mąki żytniej (oznaczonej terminem przydatności do spożycia 15.07.2006 r.) stwierdzono znaczne przekroczenie dopuszczalnych poziomów ochratoksyny A.</p>
<p xml:id="div-6">Ponadto zgodnie z poleceniem Głównego Inspektora Sanitarnego przeprowadzono kontrolę i pobrano próbki mąki pszennej i żytniej w 4 młynach znajdujących się na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Pobrano do badania 6 próbek, w tym 5 mąki pszennej i 1 żytniej. W 5 zbadanych próbkach nie stwierdzono przekroczeń limitów ochratoksyny A, natomiast 1 próbkę zakwestionowano za 8-krotne przekroczenie dopuszczalnego poziomu zawartości mikotoksyn.</p>
<p xml:id="div-7">Po stwierdzeniu powyższego przekroczenia organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej województwa kujawsko-pomorskiego podjęły stosowne działania, w wyniku których zobowiązano producenta do wycofania z obrotu i zniszczenia całej partii zanieczyszczonej mąki. O stwierdzonych nieprawidłowościach powiadomiono terenowo-właściwe organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w celu wzmocnienia nadzoru nad jakością zboża wprowadzanego do obrotu przez giełdę towarową, na której zakupiono żyto na mąkę.</p>
<p xml:id="div-8">Uprzejmie informuję, że w związku z zaistniałą ww. sytuacją w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności Główny Inspektor Sanitarny polecił podległym organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej wzmożony nadzór nad zakładami przemysłu zbożowo-młynarskiego, piekarniami oraz innymi zakładami stosującymi jako główny surowiec mąkę i inne przetwory zbożowe. Ponadto polecił zwracanie uwagi na konieczność śledzenia przez producentów pochodzenia (traceability) żywności i jej składników zgodnie obowiązkiem wynikającym z art. 18 rozporządzenia (WE) Nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności.</p>
<p xml:id="div-9">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-10">Minister</p>
<p xml:id="div-11">Zbigniew Religa</p>
<p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 20 marca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>