text_structure.xml
5.06 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Janusza Krasonia, przesłane przy piśmie Pana Marszałka, znak: SPS-024-2237/07, z dnia 22 lutego 2007 r., w sprawie refundacji szczepionek zapobiegających rakowi szyjki macicy uprzejmie proszę o przyjęcie wyjaśnień.</p>
<p xml:id="div-2">Niezależnie od możliwości, które w profilaktyce raka szyjki macicy powstały w związku z opracowaniem szczepionki przeciw niektórym szczepom wirusa ludzkiego brodawczaka (HPV), podstawową metodą zapobiegania temu nowotworowi są cytologiczne badania kobiet od 25 do 30 rż. w odstępach 3-letnich, które są bardziej skuteczną i wielokrotnie tańszą metodą zapobiegania temu nowotworowi.</p>
<p xml:id="div-3">Powszechne cytologiczne badania kobiet są podstawową metodą zapobiegania rakowi szyjki macicy zalecaną zarówno przez Światową Organizację Zdrowia, jak i Komisję Europejską.</p>
<p xml:id="div-4">Również w Polsce w styczniu 2006 r. rozpoczęła się realizacja ˝Populacyjnego programu profilaktyki i wczesnego wykrywania raka szyjki macicy˝.</p>
<p xml:id="div-5">Mówiąc o sposobie organizacji populacyjnego skriningu raka szyjki macicy, wyjaśniam, że dla potrzeb powyższego wyodrębniona została w roku 2005 sieć wojewódzkich ośrodków koordynujących, usytuowanych w regionalnych ośrodkach onkologicznych (jeden ośrodek w województwie), nadzorujących realizację programu profilaktycznego raka szyjki macicy, w tym świadczeń finansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia w ramach programu.</p>
<p xml:id="div-6">Realizacja programu przebiega w oparciu o wzajemną współpracę pomiędzy Ministerstwem Zdrowia, który finansuje część logistyczno-organizacyjną, a Narodowym Funduszem Zdrowia finansującym wykonywane w ramach programu przesiewowe badania diagnostyczne.</p>
<p xml:id="div-7">W programie przyjęto rozwiązania polegające na:</p>
<p xml:id="div-8">- wysyłaniu przez Narodowy Fundusz Zdrowia w formie listownej oraz przesyłek SMS imiennych zaproszeń dla pacjentek do udziału w programie (realizacja tego zadania została przeniesiona na I połowę 2007 r.) profilaktyki raka szyjki macicy, dla populacji 5 448 220 kobiet z grupy wiekowej 25-59 lat;</p>
<p xml:id="div-9">- stworzeniu systemu informatycznego i bazy danych do monitorowania losów kobiet biorących udział w skriningu, u których wykryto nieprawidłowości. System Informatyczny Monitorowania Profilaktyki (SIMP) został opracowany i wdrożony już w 2006 r.;</p>
<p xml:id="div-10">- szeroko zakrojonej akcji medialnej na rzecz poprawy świadomości kobiet o roli profilaktyki, co ma doprowadzić do podniesienia poziomu zgłaszalności pacjentek do programu;</p>
<p xml:id="div-11">- kontroli jakości badań diagnostycznych, realizowanej przez wojewódzkie ośrodki koordynujące z upoważnienia Ministra Zdrowia.</p>
<p xml:id="div-12">Wracając do kwestii szczepionki przeciwko wirusowi ludzkiego brodawczaka, uprzejmie informuję, że choć obniża ona ryzyko zachorowania na raka szyjki macicy o około 70%, jeżeli zostanie podana przed wiekiem inicjacji seksualnej, nie chroni jednak przed rozwojem nowotworu kobiet już zakażonych; przy czym od czasu zakażenia do czasu rozwoju nowotworu upływa zazwyczaj kilkanaście lat.</p>
<p xml:id="div-13">Istotne znacznie dla decyzji o finansowaniu powszechnych szczepień ze środków budżetowych i/lub Narodowego Funduszu Zdrowia ma też wyliczenie kosztów i korzyści. Powszechne wdrożenie szczepienia dziewcząt - nawet jeżeli założyć, że w każdym roku szczepiono by tylko jeden rocznik (tj. około 300 tys. dziewcząt) - wymagałoby nakładów finansowych rzędu 465 mln zł. Koszt uniknięcia jednego zachorowania na raka szyjki macicy wyniósłby według tego wyliczenia około 190 tys. zł. Pierwsze efekty szczepień ujawniłyby się dopiero po około 20-30 latach.</p>
<p xml:id="div-14">Dla porównania ˝Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych˝ dysponuje rocznie kwotą 250 mln zł rocznie - na wszystkie działania interwencyjne związane ze zwalczaniem chorób nowotworowych. Uwzględniając więc wysokie koszty i hierarchię potrzeb w zakresie zwalczania chorób nowotworowych w Polsce, również Rada ds. Zwalczania Chorób Nowotworowych nie rekomenduje obecnie finansowania powszechnych szczepień ze środków publicznych.</p>
<p xml:id="div-15">Ponadto według naszej wiedzy w żadnym kraju nie podjęto dotąd decyzji o powszechnym wdrożeniu szczepień przeciwko wirusowi ludzkiego brodawczaka.</p>
<p xml:id="div-16">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-17">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-18">Jarosław Pinkas</p>
<p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 15 marca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>