text_structure.xml 4.29 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Janusza Krasonia przesłane przy piśmie Pana Marszałka, znak: SPS-024-2236/07, z dnia 22 lutego 2007 r. w sprawie rozszerzenia granic wiekowych kwalifikujących pacjentki na bezpłatne badania w ramach programu profilaktyki wczesnego wykrywania raka piersi, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Doświadczenia innych krajów pokazują, że sprawdzoną i skuteczną metodą zapobiegania nowotworowi piersi są badania mammograficzne. Powszechne badania mammograficzne u kobiet są również podstawową metodą zalecaną w walce z rakiem zarówno przez Światową Organizację Zdrowia, jak i Komisję Europejską.</p>
        <p xml:id="div-3">Odnotowywany od lat wzrost wskaźnika zachorowalności i umieralności wśród kobiet z powodu raka piersi w Polsce był ostatecznym powodem do podjęcia przez Radę ds. Zwalczania Chorób Nowotworowych decyzji o rozpoczęciu w roku 2006 w naszym kraju realizacji skryningu raka piersi o charakterze populacyjnym. Program zakłada ciągłą realizację przez co najmniej 10 lat badań mammograficznych u populacji kobiet z przedziału wiekowego 50-69 lat w interwale 1 badanie na 2 lata. Decyzja o kwalifikacji na badania mammograficzne w ramach wspomnianego programu kobiet z określonej grupy wiekowej i wykonywanie ich z określoną w programie częstotliwością podyktowana została przesłankami natury epidemiologicznej oraz ekonomicznej.</p>
        <p xml:id="div-4">Mając na uwadze ograniczone możliwości finansowe, najbardziej racjonalna zdaniem rady była decyzja o objęciu powszechnym badaniem kobiet z przedziału wiekowego o najwyższej zachorowalności na raka piersi.</p>
        <p xml:id="div-5">Należy pamiętać, że decyzja o realizacji programu o charakterze populacyjnym wymusza konieczność zabezpieczenia środków finansowych na:</p>
        <p xml:id="div-6">- przebadanie raz na 2 lata pełnej populacji pacjentek (4 104 000 kobiet) ze wskazanego przedziału wiekowego,</p>
        <p xml:id="div-7">- wysyłanie do nich imiennych zaproszeń,</p>
        <p xml:id="div-8">- zapewnienie właściwej struktury administracyjnej dla potrzeb nadzoru i monitorowania nad prawidłową realizacją programu,</p>
        <p xml:id="div-9">- stworzenie i obsługę systemu informatycznego i bazy danych do monitorowania losów kobiet, biorących udział w skryningu, u których wykryto nieprawidłowości,</p>
        <p xml:id="div-10">- realizację szeroko zakrojonej akcji medialnej, na rzecz poprawy świadomości kobiet o roli profilaktyki, co ma doprowadzić do podniesienia poziomu zgłaszalności pacjentek do programu,</p>
        <p xml:id="div-11">- zapewnienie wysokiej jakości badań diagnostycznych, wykonywanych w ramach programu.</p>
        <p xml:id="div-12">Mając powyższe na uwadze, każde rozszerzenie grupy wiekowej kobiet, u których w ramach programu miałoby zostać wykonane badanie mammograficzne, wiąże się z koniecznością zwielokrotnienia wysokości środków finansowych na jego realizację.</p>
        <p xml:id="div-13">Należy pamiętać ponadto, że Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych dysponuje rocznie kwotą 250 milionów złotych rocznie na wszystkie działania interwencyjne związane ze zwalczaniem chorób nowotworowych. Uwzględniając więc wysokie koszty i hierarchię potrzeb w zakresie zwalczania chorób nowotworowych w Polsce, decyzja o rozszerzeniu przedziału wiekowego kobiet, które miałyby korzystać w ramach populacyjnego programu z bezpłatnych badań mammograficznych, nie znajduje uzasadnienia.</p>
        <p xml:id="div-14">Ponadto według naszej wiedzy w żadnym kraju europejskim nie stosuje się innych wskaźników od ogólnie zalecanych przez Unię Europejską w przedmiotowym zakresie.</p>
        <p xml:id="div-15">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-16">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-17">Jarosław Pinkas</p>
        <p xml:id="div-18">Warszawa, dnia 15 marca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>