text_structure.xml 3.59 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na przesłane przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 15 lutego 2007 r., znak: SPS-024-2232/07, zapytanie z dnia 6 lutego 2007 r., złożone przez Pana Sławomira Piechotę - Posła na Sejm RP - w sprawie wysokości kar pieniężnych wpłaconych w 2006 r. przez niektóre instytucje publiczne na rzecz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z tytułu niewykonywania ustawowego obowiązku zatrudniania osób niepełnosprawnych uprzejmie wyjaśniam, co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie należy traktować jako opłaty sankcyjnej za niezatrudnianie osób niepełnosprawnych. Jest to powszechny obowiązek, z którego zwolnieni są pracodawcy zatrudniający przewidzianą ustawowo liczbę pracowników niepełnosprawnych. Zwolnienie to promuje pracodawców, którzy poprzez zatrudnianie osób niepełnosprawnych wspierają politykę zatrudnieniową państwa w stosunku do tej części społeczeństwa, która znajduje się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy.</p>
        <p xml:id="div-3">Należy podkreślić, że art. 21 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, ze zm.) stanowi o obowiązku dokonywania wpłat na PFRON przez pracodawców zatrudniających co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Zwolnienie natomiast jest jedynie wyjątkiem od ogólnej reguły, wspierającym pracodawców, którzy osiągają wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych na poziomie 6%. W przypadku państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych będących jednostkami budżetowymi, zakładami budżetowymi albo gospodarstwami pomocniczymi, instytucji kultury oraz jednostek organizacyjnych zajmujących się statutowo ochroną dóbr kultury uznanych za pomnik historii w roku 2006 wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych uprawniający do korzystania ze zwolnienia od obowiązku dokonywania wpłat na PFRON wynosi 4% (w roku 2007 będzie to 5%, a w 2008 wyniesie 6%). Ponadto należy zwrócić uwagę, iż kwota wpłacana na PFRON przez pracodawcę nieosiągającego wskaźnika określonego w art. 21 ustawy o rehabilitacji (...) stanowi iloczyn 40,65% przeciętnego wynagrodzenia i liczby pracowników odpowiadającej różnicy między zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6% a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych. Oznacza to, iż wysokość wpłaty zmniejsza się za każdą osobę niepełnosprawną zatrudnioną przez danego pracodawcę.</p>
        <p xml:id="div-4">W załączeniu przekazuję w wersji elektronicznej - na nośniku danych, tj. dyskietce magnetycznej - wykaz pracodawców, którzy za 2006 r. złożyli deklaracje wpłat na PFRON (nie osiągnęli wymaganego wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych - 4% lub 6% w 2006 r.)*). Mam nadzieję, iż załączony dokument stanowi wyczerpującą odpowiedź na niniejsze pytanie.</p>
        <p xml:id="div-5">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-6">Minister</p>
        <p xml:id="div-7">Anna Kalata</p>
        <p xml:id="div-8">Warszawa, dnia 9 marca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>