text_structure.xml
8.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie pana posła Czesława Fiedorowicza (pismo z 13 lutego 2007 r., znak: SPS-024-2224/07), dotyczące zarządzania regionalnymi programami operacyjnymi (RPO), uprzejmie informuję co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Odnosząc się do kwestii poruszanych w zapytaniu pana posła, pragnę potwierdzić, że Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ma wpływ na strukturę wdrażania i zarządzania programami operacyjnymi na lata 2007-2013. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego podejmuje szereg działań mających na celu stworzenie efektywnego i sprawnego systemu realizacji polityki spójności UE w latach 2007-2013. W tym celu programowanie i zarządzanie częścią środków funduszy strukturalnych przekazane zostało na szczebel regionalny, co pozwala na lepsze, bo bliższe problemom regionalnym, zaplanowanie wykorzystania dostępnych środków. W efekcie tej decyzji zadania instytucji zarządzającej przejęły zarządy województw obsługiwane przez urzędy marszałkowskie. Nie oznacza to likwidacji instytucji zajmujących się dotychczas obsługą środków finansowych UE, lecz stworzenie nowego systemu realizacji regionalnych programów operacyjnych w oparciu o dotychczasowe doświadczenia. Instytucje zaangażowane we wdrażanie i zarządzanie środkami unijnymi perspektywy 2004-2006 będą wdrażać i rozliczać dotychczasowe programy przynajmniej do końca 2009 r. Oznacza to konieczność utrzymania w nich odpowiedniego potencjału kadrowego do obsługi ww. zadań. W interesie całego społeczeństwa leży więc to, aby planując wykorzystanie ww. instytucji w nowym okresie programowania, nie osłabić ich potencjału do realizacji dotychczasowych zadań.</p>
<p xml:id="div-3">Tworząc system realizacji programów perspektywy 2007-2013, wykorzystujemy dotychczasowe doświadczenia. Niemniej jednak z uwagi na fakt, iż niektóre zasady wdrażania funduszy unijnych uległy zmianie, np. 1 program może być finansowany tylko przez 1 fundusz: EFRR lub EFS; wprowadzenie nowych instytucji - certyfikujących, dotychczasowa rola niektórych instytucji również się zmieni. Np. wojewoda będzie certyfikował wydatki w ramach RPO, wojewódzkie urzędy pracy mogą być instytucjami wdrażającymi, ale tylko w Programie Operacyjnym ˝Kapitał ludzki˝.</p>
<p xml:id="div-4">Ministerstwo Rozwoju Regionalnego prowadzi działania w celu przygotowania odpowiedniego potencjału kadrowego w instytucjach, które będą uczestniczyć w realizacji programów operacyjnych w perspektywie 2007-2013, tak na szczeblu centralnym, jak i regionalnym. W powyższym zakresie przekazuje właściwym instytucjom, w tym zarządom województw, odpowiednie zalecenia. MRR oczekuje, iż wszystkie odpowiedzialne instytucje, działając na podstawie ww. zaleceń, przygotują swoje struktury, tak funkcjonalnie, jak i kompetencyjnie, aby były one zdolne w pełni wykorzystać fundusze, jakie Polska otrzyma do końca 2015 r. Oznacza to, że każda instytucja musi m.in. dysponować odpowiednią liczbą właściwie wykwalifikowanych i przygotowanych pracowników. Stan gotowości poszczególnych instytucji do pełnienia powierzonych im funkcji podlegać będzie specjalnej kontroli (tzw. audyt zgodności), przeprowadzanej od czerwca br. zgodnie z wymogami prawodawstwa unijnego. Od pozytywnego wyniku ww. kontroli uzależnione będzie faktyczne przekazanie środków do budżetu danego województwa. Ww. audyt zgodności zostanie poprzedzony przez przeprowadzany obecnie przez Ministerstwo Finansów, przy współpracy z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, preaudyt mający na celu sprawdzenie stopnia przygotowania poszczególnych instytucji do realizacji przyszłych zadań. Wyniki preaudytu, jak i inne działania kontrolujące przebieg przygotowań, przeprowadzane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, posłużą do oceny gotowości poszczególnych instytucji do pełnienia przez nie funkcji w systemie wdrażania funduszy unijnych i ostatecznej decyzji o kształcie systemu instytucjonalnego realizacji programów operacyjnych na lata 2007-2013. W ten sposób monitorowany jest proces budowania sprawnych struktur zarządzania i wdrażania środków unijnych. Polska stara się przy tym korzystać z doświadczeń innych krajów.</p>
<p xml:id="div-5">W związku z dużo większą niż w latach 2004-2006 pulą środków z funduszy strukturalnych, które Polska otrzymała na lata 2007-2013, i znaczną decentralizacją procesu ich wdrażania (ok. 16 mld euro w ramach RPO oraz ok. 6,8 mld euro stanowiące 60% środków Programu Operacyjnego ˝Kapitał ludzki˝ będą zarządzane przez samorządy województw), samorządy muszą dysponować odpowiednio licznymi i przygotowanymi merytorycznie kadrami dla sprawnego i efektywnego zarządzania tymi środkami. Zapewnieniu odpowiednich zdolności administracyjnych służyć będzie m.in. właściwy poziom zatrudnienia.</p>
<p xml:id="div-6">Biorąc pod uwagę wskaźniki Unii Europejskiej dotyczące wielkości zatrudnienia niezbędnej dla sprawnego wdrażania programów operacyjnych (średnio ok. 2,5 osoby na 1 mln euro pomocy średniorocznie), należy podkreślić, że w Polsce ten wskaźnik jest znacznie niższy i wynosi zaledwie 1 osobę na obsługę 1 mln euro. Sytuacja ta w niektórych przypadkach utrudniała absorpcję środków unijnych w latach 2004-2006. Wszelkie wprowadzane przez MRR zmiany dotyczące administracji odpowiedzialnej za właściwe wdrożenie programów realizujących politykę spójności Unii Europejskiej w Polsce mają na celu usprawnienie i zwiększenie skuteczności działań tej administracji.</p>
<p xml:id="div-7">Odnosząc się do podanych przez pana posła obliczeń pragnę podkreślić, że zastosowana przez pana posła metoda nie wydaje się właściwa. Liczba instytucji zaangażowanych w proces wdrażania funduszy nie wzrośnie proporcjonalnie do wielkości otrzymanych środków. Staramy się tak wykorzystać doświadczenie i kwalifikacje pracowników zdobyte w latach 2004-2006, aby stworzyć jak najbardziej efektywny system.</p>
<p xml:id="div-8">Co do obciążenia budżetu państwa i budżetów województw kosztami funkcjonowania instytucji biorących udział w realizacji polityki spójności w Polsce, informuję, że wydatki na administrację zaangażowaną we wdrażanie środków unijnych, tj. koszty obsługi programów operacyjnych w latach 2007- 2013, w tym koszty zatrudnienia, będą w 85% pokrywane ze specjalnych środków Unii Europejskiej przewidzianych w ramach tzw. pomocy technicznej. Stąd wydatki budżetowe z tego tytułu nie będą w latach 2007-2013 stanowiły zbyt dużego obciążenia tak dla budżetu państwa, jak i dla budżetów województw.</p>
<p xml:id="div-9">Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, akceptując regionalne programy operacyjne, oczekuje, że zarządy województw zapewnią odpowiednią liczbę wykwalifikowanych pracowników, tak aby wykorzystać bez strat całą dostępną alokację środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w latach 2007-2015.</p>
<p xml:id="div-10">Równocześnie informuję, iż stan przygotowania zarządów województw i ich administracji do realizacji RPO będzie mógł być przedmiotem zainteresowania stałej konferencji współpracy, powoływanej przez wojewodę na mocy art. 7 i 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Konferencja stanowić będzie forum wymiany informacji oraz ustalania wspólnego stanowiska w zakresie spraw objętych ustawą, dotyczących gmin, powiatów i województwa, w szczególności w odniesieniu do strategii rozwoju województwa oraz regionalnych i krajowych programów operacyjnych.</p>
<p xml:id="div-11">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-12">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-13">Janusz Mikuła</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 6 marca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>