text_structure.xml
4.96 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 12 lutego 2007 r. (sygn. SPS-024-2222/07), przekazującego zapytanie posła na Sejm RP pana Tadeusza Iwińskiego w sprawie chaosu w niektórych strukturach samorządowych po niedawnych wyborach do władz lokalnych i regionalnych, na przykładzie Kętrzyna, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Odnosząc się do prawidłowości działań Rady Miejskiej w Kętrzynie, podjętych w związku z niezłożeniem w ustawowych terminach wymaganych prawem oświadczeń przez burmistrza miasta Kętrzyn oraz przewodniczącego Rady Miejskiej, wskazać należy, iż w następstwie uchybienia przez burmistrza miasta Kętrzyn ustawowemu terminowi złożenia oświadczenia o działalności gospodarczej prowadzonej przez małżonka, Rada Miejska w Kętrzynie podjęła uchwałę stwierdzającą wygaśnięcie mandatu burmistrza. Jednocześnie Rada Miejska nie stwierdziła wygaśnięcia mandatu przewodniczącego Rady Miejskiej, który nie złożył w ustawowym terminie oświadczenia o swoim stanie majątkowym.</p>
<p xml:id="div-3">Podkreślić należy, iż sprawowanie bieżącego nadzoru nad działalnością uchwałodawczą rady gminy stanowi kompetencję wojewody, realizowaną na zasadach określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.: Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591, z późn. zm.).</p>
<p xml:id="div-4">Z informacji przekazanych przez wojewodę warmińsko-mazurskiego wynika, iż Rada Miejska w Kętrzynie stwierdziła wygaśnięcie mandatu burmistrza (z dniem 27 grudnia 2006 r.) uchwałą nr VI/39/07 podjętą w dniu 27 stycznia 2007 r. Na tej samej sesji Rada Miejska głosowała nad uchwałą w sprawie wygaśnięcia mandatu przewodniczącego Rady Miejskiej, jednakże wynik głosowania był negatywny, w związku z czym nie została ona podjęta.</p>
<p xml:id="div-5">W przedmiotowej sprawie należy mieć na uwadze, iż zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (Dz. U. nr 113, poz. 984, z późn. zm.) - wygaśnięcie mandatu organu wykonawczego gminy, m.in. w przypadku niezłożenia w terminie ustawowym wymaganych prawem oświadczeń lub informacji, stwierdza rada gminy, w drodze uchwały, najpóźniej po upływie miesiąca od dnia wystąpienia przesłanek wygaśnięcia mandatu. Ponadto, zgodnie z art. 190 ust. 2 ustawy z dnia 16 lipca 1998 roku Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (t.j.: Dz. U. z 2003 r. nr 159, poz. 1547, z późn. zm.) - termin podjęcia przez radę (sejmik) uchwały stwierdzającej w tym samym przypadku wygaśnięcie mandatu radnego ustalony został na 3 miesiące od wystąpienia przyczyny wygaśnięcia mandatu.</p>
<p xml:id="div-6">Mając powyższe na uwadze, wojewoda warmińsko-mazurski poinformował, iż ustawowy termin podjęcia przez Radę Miejską w Kętrzynie uchwały stwierdzającej wygaśnięcie mandatu przewodniczącego Rady Miejskiej upłynie w dniu 28 marca 2007 r. Jednakże dopiero po bezskutecznym upływie tego terminu wojewoda, jako właściwy organ nadzoru, byłby uprawniony do podjęcia przewidzianych prawem działań, tj. wydania zarządzenia zastępczego.</p>
<p xml:id="div-7">W kwestii działań rządu w przedmiotowej sprawie wskazać należy, iż zgodnie z art. 28f ww. ustawy o samorządzie gminnym prezes Rady Ministrów wyznaczył z dniem 7 marca 2007 r. osobę do pełnienia funkcji burmistrza miasta Kętrzyn, do czasu objęcia obowiązków przez nowo wybranego burmistrza.</p>
<p xml:id="div-8">Nadmienić należy, iż w odniesieniu do uchwały Rady Miejskiej w Kętrzynie, stwierdzającej wygaśnięcie mandatu burmistrza miasta Kętrzyn, zainicjowane zostały działania celem zaskarżenia jej do sądu administracyjnego.</p>
<p xml:id="div-9">Jednocześnie pragnę poinformować, iż istotny wpływ na dalsze działania organów administracji publicznej w przedmiotowej sprawie mają tezy zawarte w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 marca 2007 r. (sygn. K 8/07), stwierdzającym niezgodność z Konstytucją RP niektórych przepisów dotyczących składania oświadczeń majątkowych i informacji przez osoby pełniące funkcje i zajmujące stanowiska w jednostkach samorządu terytorialnego. Powyższe orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego będzie miało decydujący wpływ w toku sądowej kontroli działalności organów jednostek samorządu terytorialnego.</p>
<p xml:id="div-10">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-11">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-12">Jarosław Zieliński</p>
<p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 23 marca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>