text_structure.xml 7.77 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku pismem z dnia 8.02.2007 r., znak SPS-024-2214/07, dotyczącym zapytania posła Jerzego Szmajdzińskiego w sprawie dalszego funkcjonowania Uzdrowiska Cieplice Sp. z o.o., uprzejmie wyjaśniam, co następuje:</p>
        <p xml:id="div-2">Uzdrowisko Cieplice Sp. z o.o. po okresie funkcjonowania w formie przedsiębiorstwa państwowego posiadało ogromny balast zadłużenia i niepokrytą stratę z lat ubiegłych. Dodatkowo baza hotelowo-zabiegowa, jaką dysponowała spółka, była w znacznym stopniu zamortyzowana i odbiegała od powszechnie obowiązujących standardów. Jej odtworzenie wymagało poniesienia znacznych nakładów, co wykraczało poza ówczesne możliwości spółki. Stąd też od początku funkcjonowania spółki podejmowane były przez Zarząd niezbędne decyzje dotyczące optymalizacji kosztów i racjonalnego gospodarowania posiadanym majątkiem. Przy wykorzystaniu środków finansowych pozyskanych ze zbycia majątku trwałego zrealizowano wiele zadań remontowych i modernizacyjnych. Restrukturyzacja majątku oraz inne działania naprawcze ustabilizowały sytuację ekonomiczno-finansową spółki.</p>
        <p xml:id="div-3">Mając na uwadze dotychczasowe osiągnięcia Uzdrowiska Cieplice Sp. z o.o. w zakresie tworzenia podstaw do dalszego rozwoju oraz kreowania konkurencyjnego produktu na rynku usług uzdrowiskowych i turystycznych, a także wyniki oceny efektywności wnioskowanych przez spółkę przedsięwzięć inwestycyjnych, Skarb Państwa dokonał w czerwcu 2006 r. podwyższenia kapitału zakładowego tej spółki o kwotę 2 mln zł z przeznaczeniem na realizację konkretnych inwestycji mających na celu poprawę standardu jej obiektów oraz wzrost wartości spółki.</p>
        <p xml:id="div-4">W tym miejscu należy wspomnieć, że w latach 2005-2006 w większości spółek uzdrowiskowych dokonano, na zasadach rynkowych, podwyższenia kapitału ze środków zgromadzonych na Funduszu Skarbu Państwa w łącznej kwocie blisko 73 mln zł. Część wniosków spółek o dokapitalizowanie nie została dotąd zrealizowana z uwagi na brak wystarczających środków tego Funduszu. W tej sytuacji nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie czy i na jakie inwestycje może liczyć w 2007 r. Uzdrowisko Cieplice. Ewentualna inwestycja Skarbu Państwa w kolejne podwyższenie kapitału zakładowego spółki Uzdrowisko Cieplice Sp. z o.o. wymagać będzie oceny efektywności przedsięwzięcia inwestycyjnego tzw. testu prywatnego inwestora, wykazującego zasadność realizacji danego przedsięwzięcia. Rodzaj zadań inwestycyjnych przeznaczonych do sfinansowana środkami pochodzącymi z podwyższenia kapitału zakładowego przedstawia Zarząd spółki we wniosku.</p>
        <p xml:id="div-5">Rozwój lecznictwa uzdrowiskowego, zwłaszcza w kontekście wyzwań rynkowych, wymaga pozyskania dużych środków finansowych na niezbędne inwestycje w aspekcie przyjazdowej turystyki zdrowotnej. Turystyka stanowi bowiem sektor mogący w istotny sposób wspomóc rozwój gospodarczy. W uzdrowiskowych spółkach Skarbu Państwa drzemie potencjał gospodarczy, który może być doskonałym instrumentem w walce z bezrobociem oraz istotnym czynnikiem rozwoju gospodarczego. Wykorzystanie tego potencjału w ogromnej mierze zależy od podejmowanych inicjatyw, zwłaszcza dotyczących rozwoju infrastruktury.</p>
        <p xml:id="div-6">W tworzeniu jakości produktu turystycznego uzdrowisk muszą aktywnie uczestniczyć podmioty świadczące usługi uzdrowiskowe i turystyczne, jak również samorządy terytorialne. Dlatego też zakładamy, że spółki uzdrowiskowe, w większości położone w regionach pozbawionych przemysłu, dające zatrudnienie dla dużego grona czynnych zawodowo mieszkańców tych regionów, będą miały możliwość aplikowania środków z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2007-2013 i pozyskają tą drogą znaczące środki na inwestycje i rozwój.</p>
        <p xml:id="div-7">Odnosząc się do pytania Pana Posła dotyczącego podziału środków finansowych uzyskanych z prywatyzacji uzdrowisk, stwierdzić należy, że najważniejszym zadaniem obecnie jest zrealizowanie zapisów zawartych w koncepcji prywatyzacji spółek uzdrowiskowych dotyczących utworzenia funduszu celowego.</p>
        <p xml:id="div-8">W koncepcji prywatyzacji spółek uzdrowiskowych stanowiącej integralną część ˝Zintegrowanego programu rozwoju uzdrowisk ze szczególnym uwzględnieniem usług turystycznych˝ założono, że prywatyzacja spółek uzdrowiskowych nie powinna mieć przede wszystkim celu fiskalnego, ale powinna zmierzać w kierunku zapewnienia środków na dokapitalizowanie spółek uzdrowiskowych, które będą wyłączone z procesu prywatyzacji - w wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 64 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz gminach uzdrowiskowych (Dz. U. z 2005 r. Nr 167, poz. 1399). Jako działanie konieczne przyjęto utworzenie z wpływów z prywatyzacji spółek uzdrowiskowych funduszu celowego z przeznaczeniem na dokapitalizowanie spółek zachowujących status spółek Skarbu Państwa celem podwyższenia standardu i ich zdolności do konkurencji. Ustalono, że fundusz ten zostanie utworzony w drodze nowelizacji ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, po uzgodnieniu przez Ministra Skarbu Państwa z Ministrem Finansów w porozumieniu z Ministrem Zdrowia, wskaźnika odpisu wpływów z prywatyzacji uzdrowisk.</p>
        <p xml:id="div-9">Aktualnie w Ministerstwie Skarbu Państwa prowadzone są intensywne prace zmierzające do stworzenia podstaw prawnych dla tego funduszu.</p>
        <p xml:id="div-10">W mojej ocenie, mając na względzie potrzeby inwestycyjne spółek uzdrowiskowych przeznaczonych do wyłączenia z procesu prywatyzacji, a także niski poziom cen usług kontraktowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, istnieje konieczność przekazania całości wpływów uzyskanych z prywatyzacji spółek uzdrowiskowych - po odliczeniu ustawowych odpisów - na fundusz celowy z przeznaczeniem na dokapitalizowanie spółek wyłączonych z tego procesu. Brak dostatecznego wsparcia finansowego dla ˝uzdrowisk narodowych˝ nie pozwoli na ich właściwe funkcjonowanie i konkurowanie z uzdrowiskowymi podmiotami gospodarczymi już funkcjonującymi na określonym poziomie lub uzyskującymi ten poziom w procesie prywatyzacji.</p>
        <p xml:id="div-11">Tak więc skala przychodów uzyskanych z prywatyzacji uzdrowisk i wielkość odpisu na specjalny fundusz przeznaczony na dokapitalizowanie spółek wyłączonych z tego procesu zadecydują o wielkości środków, które będą mogły być przeznaczone na zaspokojenie potrzeb inwestycyjnych ˝uzdrowisk narodowych˝.</p>
        <p xml:id="div-12">Przed ostatecznym zakończeniem uzgodnień trudno jednak przesądzać o kryteriach dokonywania podziału środków finansowych uzyskanych z prywatyzacji uzdrowisk.</p>
        <p xml:id="div-13">Wzorem dotychczas dokonanych podwyższeń kapitału spółek uzdrowiskowych ze środków zgromadzonych na Funduszu Skarbu Państwa można stwierdzić, że kolejne dokapitalizowania będą miały charakter rynkowy z przeznaczeniem środków na realizację konkretnych zadań inwestycyjnych.</p>
        <p xml:id="div-14">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-15">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-16">Paweł Piotrowski</p>
        <p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 23 lutego 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>