text_structure.xml 8.86 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie pana Marka Wójcika, posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, przesłane przy piśmie z dnia 8 lutego 2007 r. (SPS-024-2212/07), w sprawie projektu nowelizacji ustawy Prawo farmaceutyczne ograniczającego konkurencję na rynku farmaceutycznym oraz utrudniającego dostęp do zawodu farmaceuty, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych informacji.</p>
        <p xml:id="div-2">Warunki obrotu produktami leczniczymi oraz wymagania dotyczące aptek określa ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. nr 53, poz. 533, ze zm.). Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 apteka jest placówką ochrony zdrowia publicznego, w której osoby uprawnione świadczą w szczególności usługi farmaceutyczne, usługi te obejmują: wydawanie produktów leczniczych i wyrobów medycznych, sporządzanie leków recepturowych oraz aptecznych, udzielanie informacji o produktach leczniczych i wyrobach medycznych. Przy wykonywaniu czynności fachowych mogą być zatrudnieni wyłącznie farmaceuci i technicy farmaceutyczni w granicach ich uprawnień zawodowych. W myśl art. 95 wymienionej ustawy apteki ogólnodostępne są obowiązane do posiadania produktów leczniczych i wyrobów medycznych w ilości i asortymencie niezbędnym do zaspokojenia potrzeb zdrowotnych miejscowej ludności, ze szczególnym uwzględnieniem leków refundowanych, na które ustalono limity ceny. Podstawowe warunki prowadzenia apteki zostały określone w rozporządzeniu ministra zdrowia z dnia 18 października 2002 r. (Dz. U. nr 02.187.1565).</p>
        <p xml:id="div-3">Nadzór nad warunkami wytwarzania i importu produktów leczniczych, jak również nad jakością i obrotem produktami leczniczymi oraz wyrobami medycznymi znajdującymi się w hurtowniach farmaceutycznych, aptekach, punktach aptecznych i placówkach obrotu pozaaptecznego, sprawuje Państwowa Inspekcja Farmaceutyczna. Zakres uprawnień Inspekcji określają przepisy zawarte w rozdziale 8 wyżej wymienionej ustawy.</p>
        <p xml:id="div-4">Odpowiadając na pytanie dotyczące nowelizacji ustawy Prawo farmaceutyczne w zakresie rozmieszczenia aptek, pragnę podkreślić, że Polska podobnie jak większość krajów Unii Europejskiej, wprowadziła w swoim ustawodawstwie szczególne regulacje dotyczące aptek. Zaproponowane przez ministra zdrowia zmiany - w zakresie obrotu detalicznego, hurtowego oraz ograniczenia koncentracji - mają tylko charakter uściślający, związany z ograniczeniem stwierdzonych luk w prawie.</p>
        <p xml:id="div-5">Projekt ustawy wprowadza zmiany mające na celu ograniczenie powstawania nadmiernej ilości nowych aptek, z uwzględnieniem tzw. geografii, obejmującej zarówno element związany z ilością mieszkańców przypadających na jedną aptekę, jak i odległości pomiędzy tymi placówkami.</p>
        <p xml:id="div-6">Zgodnie z art. 99 ust. 2a projektu zezwolenia (na prowadzenie apteki) nie wydaje się, jeżeli liczba osób zameldowanych na terenie danej gminy jest mniejsza niż 4000, w przeliczeniu na jedną aptekę ogólnodostępną już funkcjonującą, lub odległość do najbliższej funkcjonującej apteki ogólnodostępnej jest mniejsza niż 3000 m, liczone po najkrótszej drodze publicznej. W przypadku gmin, na których terenie jest zameldowanych mniej niż 4000 mieszkańców, wydaje się jedno zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej.</p>
        <p xml:id="div-7">Odpowiadając na pytania, uprzejmie informuję.</p>
        <p xml:id="div-8">- Przewidziane projektem kryterium wynika z analiz ekonomicznych, które wskazują, że przy obecnej strukturze i wartości rynku farmaceutycznego oraz obowiązujących marżach próg opłacalności dla apteki sytuuje się na poziomie 3800 - 4500 obsługiwanych mieszkańców. Obecnie funkcjonuje w Polsce ok. 11 000 aptek, co oznacza, że na jedną aptekę przypada ok. 3200 mieszkańców (zagęszczenie aptek jest większe niż w wielu krajach zachodnich: Austria - 7 tys., Szwecja - 12 tys. mieszkańców na jedną aptekę). Należy podkreślić, że w ostatnich latach doszło do bardzo nierównomiernego powstawania nowych aptek. O ile w wielu miastach ilość mieszkańców przypadających na jedną aptekę wynosi ok. 2000, o tyle w regionach o niskiej gęstości zaludnienia liczba ta wynosi 5, 6, a czasami nawet 8 tys.</p>
        <p xml:id="div-9">Intencją nowelizacji nie jest uniemożliwienie powstawania nowych aptek w regionach o niskim zagęszczeniu, ale ograniczenie powstawania aptek w tych miejscach, gdzie nadmierne zagęszczenie prowadzi do niedopuszczalnej walki konkurencyjnej i pogorszenia bezpieczeństwa pacjentów oraz jakości obrotu lekami. Obecnie występujące powstawanie aptek w bezpośrednim sąsiedztwie i w miejscowościach o dużym zagęszczeniu aptek (rzędu 1 na 2-2,5 tys. mieszkańców) jest nieuzasadnione i bynajmniej nie prowadzi do poprawy konkurencyjności, a tylko do radykalnego obniżenia poziomu usług farmaceutycznych, bezpieczeństwa obrotu i rozwoju trudnych do wyeliminowania patologicznych działań marketingowych. Należy podkreślić, że aptekarze stosują różnego rodzaju formy zachęty, połączone ze sprzedażą premiowaną, co powoduje zwiększenie sprzedaży leków z wykazów leków refundowanych i niekontrolowany wzrost wydatków Narodowego Funduszu Zdrowia. Pacjenci płacąc 1 grosz za lek refundowany, a nawet otrzymując gotówkę za zrealizowanie recepty, domagają się od lekarzy przepisywania większych ilości leków, robią zapasy leków, które często mogą być przechowywane w nieodpowiednich warunkach, a część zapasów jest wyrzucana. Wprowadzenie jako drugiego kryterium ˝geografii˝ (odległości), obok kryterium ˝demografii˝ powoduje, że również w miejscowościach, w których wskaźnik demograficzny został osiągnięty, istnieje możliwość założenia kolejnej apteki tak, aby odległość dla pacjenta nie była nadmierna. Proponowane przepisy mają umożliwić powstawanie aptek w przypadku, gdy odległość do istniejącej apteki jest większa niż 3000 m, mimo że ilość aptek jest większa niż jedna na 4000 mieszkańców.</p>
        <p xml:id="div-10">Proponowane rozwiązania w żadnym wypadku nie oznaczają naruszenia interesu konsumentów, ograniczenia dystrybucji leków oraz zmiany odpłatności. Zgodnie z obowiązującym prawem ceny urzędowe leków refundowanych podlegają urzędowym regulacjom - zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. nr 97, poz. 1050, ze zm.) i są ustalane przez ministra zdrowia w porozumieniu z ministrem finansów. Zmiany przepisów nie przewidują zamykania istniejących aptek, natomiast mają zapobiec nieprawidłowościom w rozmieszczeniu nowych aptek.</p>
        <p xml:id="div-11">- Brak regulacji dotyczących geografii i rzeczywistego ograniczenia koncentracji powoduje niedopuszczalną na rynku leków konkurencję, która prowadzi do niewłaściwych form promocji i marketingu, zmusza do redukcji kosztów i zatrudnienia oraz obniżania kwalifikacji personelu - co powoduje pogorszenie bezpieczeństwa obrotu i niemożność realizacji pożądanej działalności aptek w zakresie tzw. opieki farmaceutycznej. Wprowadzenie powyższych regulacji nie oznacza utrudnienia dostępu do wykonywania zawodu, lecz spowoduje zatrudnienie absolwentów studiów farmaceutycznych zobowiązanych do podnoszenia kwalifikacji zawodowych poprzez dokształcanie się w zakresie nowych osiągnięć nauk farmaceutycznych.</p>
        <p xml:id="div-12">Analizując wielokrotnie rozwiązania prawne mające wyeliminować nieprawidłowości w obrocie lekami i rozważając potencjalne możliwości rozstrzygnięć, minister zdrowia nie pomijał faktu, iż jakiekolwiek ograniczenie praw i obowiązków przedsiębiorców, w tym aptekarzy, może być nałożone wyłącznie w drodze ustawy, jako wyjątek od konstytucyjnej zasady swobody działalności gospodarczej. Zasada ta jest jedną z naczelnych zasad państwa prawa i może podlegać ograniczeniom tylko z przyczyn wyjątkowych, a jej gwarancje wynikają wprost z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie bowiem z art. 22 Konstytucji RP ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny.</p>
        <p xml:id="div-13">Przekazując powyższe, wyrażam opinię, że proponowane rozwiązania pozwolą na wyeliminowanie nieprawidłowości w obrocie produktami leczniczymi oraz w rozmieszczeniu aptek.</p>
        <p xml:id="div-14">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-15">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-16">Bolesław Piecha</p>
        <p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 28 lutego 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>