text_structure.xml
6.16 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniami Pana Posła Stanisława Rydzonia przekazanymi przy piśmie SPS-024-2209/07 z dnia 8 lutego 2007 r., dotyczącymi realizacji Programu restrukturyzacji i prywatyzacji PGNiG S.A., w tym prawa pracowników do nieodpłatnego nabycia akcji PGNiG S.A., informuję, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Przyjęty 5 października 2004 r. przez Radę Ministrów ˝Program restrukturyzacji i prywatyzacji PGNiG S.A.˝, implementując założenia zawarte w Dyrektywie nr 2003/55/EC Parlamentu Europejskiego, nakłada na spółkę szereg zadań o charakterze gospodarczym i organizacyjnym. Najistotniejszym zadaniem postawionym zarówno przed organami państwa, jak i PGNiG S.A. jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju, w tym poprzez dywersyfikację mającą gwarantować odbiorcom ciągłość dostaw po ekonomicznie uzasadnionych cenach.</p>
<p xml:id="div-3">Ustalenia Dyrektywy Gazowej i postanowienia programu są konsekwentnie realizowane. Ich efektem są dokonane i planowane zmiany w organizacji rynku gazowego w Polsce. Wyodrębniony został Operator Systemu Przesyłowego w postaci nowoutworzonej spółki Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., której celem funkcjonowania jest zabezpieczenie transportu gazu ziemnego siecią przesyłową w skali całego kraju, niezależnie od źródła jego pochodzenia, a także równoważenie bilansu pracy sieci przesyłowej.</p>
<p xml:id="div-4">Kolejnym etapem reorganizacji rynku gazowego będzie rozdzielenie działalności handlowej i technicznej dystrybucji gazu. Dotyczyć to będzie w szczególności funkcjonujących w ramach Grupy Kapitałowej PGNiG sześciu regionalnych Spółek Gazownictwa (Dolnośląska, Górnośląska, Karpacka, Mazowiecka, Pomorska i Wielkopolska). Wszystkie spółki prowadzą działalność technicznej dystrybucji gazu oraz działalność handlową (w tym obsługę klienta). W terminie do 1 lipca 2007 r. Zarząd PGNiG S.A. pod nadzorem Ministra Skarbu Państwa doprowadzi do pełnego rozdzielenia działalności handlowej i technicznej dystrybucji gazu w tych Spółkach.</p>
<p xml:id="div-5">Odnośnie do prawa pracowników do nieodpłatnego nabycia akcji PGNiG S.A. uprzejmie informuję, iż prawo to wynika z zapisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Prawo to powstaje po upływie trzech miesięcy od dnia zbycia przez Skarb Państwa pierwszych akcji na zasadach ogólnych.</p>
<p xml:id="div-6">Osoby uprawnione do nabycia akcji pracowniczych od kilku miesięcy w sposób zorganizowany wywierają presję na Ministerstwo Skarbu Państwa oraz Ministerstwo Gospodarki, między innymi poprzez przysłanie ponad 18 tys. skarg, wskazując w nich na rzekome okoliczności narażenia spółki i akcjonariuszy na obniżenie wartości akcji, brak kompetentnego zarządu, opóźnienia realizacji zadań inwestycyjnych wynikających z prospektu emisyjnego, a zwłaszcza niezrealizowanie programu rządowego w zakresie dotyczącym zbycia jednej akcji Skarbu Państwa w PGNiG S.A.</p>
<p xml:id="div-7">W ocenie MSP jest to próba wymuszenia dalszej prywatyzacji PGNiG S.A. Podkreślić należy, iż prezentowane roszczenia nie mają charakteru prawnego, są natomiast formą nacisku społecznego.</p>
<p xml:id="div-8">Program restrukturyzacji i prywatyzacji PGNiG S.A. przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 5 października 2004 r. przewiduje, iż ˝jeśli wymagał będzie tego strategiczny interes państwa, dopuszcza się udostępnienie mniejszościowego pakietu akcji inwestorowi branżowemu i/lub finansowemu, przy założeniu, że Skarb Państwa zachowa co najmniej 51% udziału w kapitale zakładowym spółki. Wniosek w tej sprawie przedstawi Radzie Ministrów Minister Skarbu Państwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki, zaś wybór inwestora nastąpi w trybie publicznego zaproszenia do rokowań˝.</p>
<p xml:id="div-9">W trakcie przywołanego w piśmie spotkania Prezesa Rady Ministrów Kazimierza Marcinkiewicza z przedstawicielami związków zawodowych, w czerwcu 2006 r., nie podano terminu i nie złożono obietnicy zbycia akcji PGNiG S.A. należących do Skarbu Państwa. Premier obiecał natomiast powołanie zespołu roboczego w tej sprawie.</p>
<p xml:id="div-10">We wrześniu 2006 r. Minister Skarbu Państwa powołał Zespół ds. akcji pracowniczych Spółki z udziałem przedstawicieli Ministra Skarbu Państwa, Ministra Gospodarki, Ministra Pracy i Polityki Społecznej, Związków Zawodowych PGNiG S.A. oraz Zarządu Spółki. Zakładano, iż zadaniem Zespołu będzie opracowanie opinii w kwestii działań restrukturyzacyjnych i inwestycyjnych w Polskim Górnictwie Naftowym i Gazownictwie S.A. oraz nieodpłatnego zbycia akcji na rzecz uprawnionych pracowników spółki. Pierwsze spotkanie Zespołu odbyło się 29 września. Następny termin spotkania uzależniony był od gotowości Ministerstwa Gospodarki do zaprezentowania nowego ˝Programu restrukturyzacji PGNiG S.A.˝. Ocenia się, iż dynamiczne zmiany zachodzące na światowym rynku paliwowym, przerwy w dostawach ropy i gazu są powodem opóźnienia w prezentacji tego programu.</p>
<p xml:id="div-11">W kontekście powyższych zdarzeń, Minister Skarbu Państwa podziela prezentowany przez Ministra Gospodarki pogląd, że do czasu opracowania i zatwierdzenia przez Radę Ministrów nowego ˝Programu restrukturyzacji PGNiG S.A.˝ za konieczne uważa się utrzymanie obecnego stanu posiadania Skarbu Państwa w PGNiG S.A. i niedokonywanie żadnych zmian prowadzących do zwiększenia liczby akcji PGNiG S.A. ponad ilość pozostających obecnie w obrocie na warszawskiej GPW.</p>
<p xml:id="div-12">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-13">Minister</p>
<p xml:id="div-14">Wojciech Jasiński</p>
<p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 21 lutego 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>