text_structure.xml 6.74 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku ze skierowanym do mnie zapytaniem Pana Posła Mieczysława Aszkiełowicza (sygnatura SPS-024-2202/07), dotyczącym sposobów przekształceń w państwowych zakładach PKS, z uwzględnieniem sytuacji w PPKS Kętrzyn oraz PPKS Mrągowo, niniejszym przedstawiam następujące stanowisko w sprawie.</p>
        <p xml:id="div-2">Charakter postawionych przez Pana Posła pytań determinuje konieczność wyodrębnienia dwóch płaszczyzn poruszonej problematyki: wymiaru ogólnego oraz dwóch konkretnych przypadków przedsiębiorstw PKS. Taki podział wynika zarówno z nieco odmiennego charakteru podmiotów będących w gestii Ministra Skarbu Państwa oraz podmiotów, dla których funkcję organu założycielskiego pełni Wojewoda Warmińsko-Mazurski, jak też związanych z tym procedur i kompetencji decyzyjnych.</p>
        <p xml:id="div-3">Wypada również podkreślić, iż katalog możliwych do zastosowania rozwiązań w zakresie przekształceń własnościowych PKS-ów wynika wprost z regulujących ten obszar norm prawnych, a każde z tych rozwiązań, przed podjęciem ostatecznych decyzji przez uprawnione do tego instytucje, wymaga wcześniejszych szczegółowych analiz.</p>
        <p xml:id="div-4">W odniesieniu do PKS-ów funkcjonujących jako spółki prawa handlowego, których jedynym akcjonariuszem lub udziałowcem jest Skarb Państwa, możemy mówić o następujących potencjalnych rozwiązaniach:</p>
        <p xml:id="div-5">1. Przeprowadzenie procesu prywatyzacji poprzez sprzedaż do 85% akcji/udziałów (w trybie rokowań podjętych na podstawie publicznego zaproszenia lub w trybie przetargu publicznego przewidzianych w art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji - Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.). Proces sprzedaży poprzedzony jest wyborem doradcy prywatyzacyjnego oraz opracowaniem przez niego analiz przedprywatyzacyjnych. Nabycie kontrolnego pakietu akcji przez inwestora branżowego oraz zagwarantowanie w umowie prywatyzacyjnej realizacji pakietu inwestycyjnego może zapewnić spółkom środki finansowe niezbędne do rozwoju i zwiększenia konkurencyjności.</p>
        <p xml:id="div-6">2. Nieodpłatne zbycie na rzecz jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego pakietów akcji spółek na podstawie art. 4a ust. 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Czynność taka może nastąpić, jeżeli podstawowy wykonywany przedmiot działalności służy realizacji zadań własnych tej jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego i spółka wykonuje działalność gospodarczą na obszarze składającej wniosek jednostki lub związku jednostek samorządu terytorialnego. Ponadto takie rozwiązanie może nastąpić pod warunkiem, że spółka nie jest wpisana na listę spółek o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa lub na inne listy spółek o znaczeniu państwowym, tworzone na podstawie odrębnych przepisów.</p>
        <p xml:id="div-7">3. Konsolidacja spółek sektora transportu, która umożliwiłaby obniżenie kosztów funkcjonowania spółek oraz wpłynęłaby na umocnienie pozycji spółki na rynku m.in. poprzez zwiększenie konkurencyjności.</p>
        <p xml:id="div-8">Ostateczna decyzja w zakresie wyboru ścieżki postępowania wobec będących w gestii Ministra Skarbu Państwa spółek zajmujących się przewozem pasażerskim, zarówno w kierunku ich prywatyzacji i restrukturyzacji, jak też ewentualnego przekazania akcji którejkolwiek spośród nich na rzecz samorządów, nie została jeszcze podjęta. Zostanie ona poprzedzona m.in. opracowaniem kompleksowej strategii rozwoju spółek zajmujących się przewozem pasażerskim, wskazującej możliwe kierunki ich konsolidacji i prywatyzacji.</p>
        <p xml:id="div-9">W przypadku natomiast zainteresowania nieodpłatnym nabyciem od Skarbu Państwa pakietu akcji danej spółki przez samorząd terytorialny, na którego terenie prowadzi ona działalność, ewentualna decyzja dotycząca komunalizacji poprzedzona zostanie również szczegółową analizą zaproponowanej przez samorząd strategii rozwoju spółki.</p>
        <p xml:id="div-10">Jeśli chodzi z kolei o będące przedmiotem zainteresowania Pana Posła dwa przedsiębiorstwa państwowe (PPKS w Kętrzynie i PPKS w Mrągowie), wypada podkreślić, iż funkcję organu założycielskiego wobec nich pełni Wojewoda Warmińsko-Mazurski. Konsekwencją tego są również określone, będące wyłącznie w jego gestii, kompetencje decyzyjne zarówno w obszarze restrukturyzacji, jak też wyboru trybu prywatyzacji, oparte na prowadzonej bieżąco ocenie sytuacji w wymiarze mikro- i makroekonomicznym. W tym obszarze kompetencyjnym mieści się również ocena celowości i realnych możliwości zastosowania wspomnianej przez Pana Posła ścieżki prywatyzacji.</p>
        <p xml:id="div-11">O tych m.in. aspektach sprawy i kompetencjach organu założycielskiego informowałem Pana Posła w swoim wystąpieniu z dnia 28 lipca 2006 r. Zasygnalizowałem wówczas również, iż końcowym efektem prac prowadzonych przez organ założycielski w ramach procesu prywatyzacji jest wydanie przez ten organ zarządzenia o prywatyzacji bezpośredniej, za zgodą działającego w imieniu Ministra Skarbu Państwa Dyrektora Delegatury MSP w Gdańsku. Ewentualna natomiast zgoda na konkretny projekt prywatyzacji poprzedzona jest dokonaniem przez delegaturę kompleksowej oceny otrzymanej od organu założycielskiego dokumentacji zarówno w wymiarze formalnoprawnym, jak i ekonomiczno-finansowym.</p>
        <p xml:id="div-12">Z posiadanych przeze MSP informacji wynika, iż w odniesieniu do PPKS w Kętrzynie organ założycielski skierował już do Delegatury MSP w Gdańsku stosowny wniosek o wyrażenie zgody na prywatyzację przedsiębiorstwa poprzez wniesienie do spółki z udziałem wybranego inwestora - Veolia Transport Polska Sp. z o.o. w Warszawie. Wniosek ten, zgodnie z obowiązującymi procedurami jest aktualnie rozpatrywany przez delegaturę. W przypadku natomiast PPKS w Mrągowie organ założycielski wniosku takiego do Delegatury MSP w Gdańsku jeszcze nie skierował, co oznacza, iż określone procedury prowadzone przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego nie zostały zakończone.</p>
        <p xml:id="div-13">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-14">Minister</p>
        <p xml:id="div-15">Wojciech Jasiński</p>
        <p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 23 lutego 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>