text_structure.xml 7.54 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie pani poseł Beaty Sawickiej oraz grupy posłów, przekazane przy piśmie znak SPS-024-2196/07, dotyczące trudnej sytuacji szpitali, uprzejmie informuję, iż zobowiązania samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej na koniec III kwartału 2006 r. wyniosło 10 162 mln PLN, w tym zobowiązania wymagalne - 4114 mln PLN.</p>
        <p xml:id="div-2">Ponadto chciałbym poinformować, iż Rada Ministrów przyjęła uchwałę z dnia 6 lutego 2007 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą ˝Wzmocnienie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli˝. Program będzie realizowany w latach 2007-2009. W ramach programu minister właściwy do spraw zdrowia będzie przekazywał środki finansowe mającym strategiczne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej - na podstawie art. 55 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2007 r. nr 14, poz. 89) oraz publicznym zakładom opieki zdrowotnej prowadzonym przez jednostki badawczo-rozwojowe - na podstawie art. 54 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 54a tej ustawy.</p>
        <p xml:id="div-3">W dniu 17 stycznia 2007 r. wszedł w życie wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 stycznia 2007 r. (syg. P5/05 Dz. U. 2007, nr 7, poz. 58), na podstawie którego stwierdzono niezgodność z Konstytucją RP art. 831 § 1 pkt 4 Kodeksu postępowania cywilnego, stanowiącego, że w przypadku egzekucji wierzytelności przypadających dłużnikowi od państwowych jednostek organizacyjnych, z tytułu między innymi usług, przed ukończeniem usługi możliwe jest zajęcie jedynie 25% każdorazowej wypłaty. W rezultacie doszło do istotnego pogorszeniu sytuacji finansowej zakładów opieki zdrowotnej obciążonych wysokimi zobowiązaniami wymagalnymi. W wielu przypadkach są to zakłady mające strategiczne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli, co w konsekwencji powoduje zagrożenie ciągłości dostępu pacjentów do świadczeń udzielanych przez te zakłady.</p>
        <p xml:id="div-4">W ramach omawianego programu minister zdrowia został upoważniony do przekazywania środków finansowych na wsparcie dla mających strategiczne znaczenie publicznych zakładów opieki zdrowotnej, na cel specjalny, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli. Umożliwi to dalsze nieprzerwane udzielanie świadczeń zdrowotnych ratujących życie i zdrowie znacznej populacji, co niewątpliwie stanowi cel specjalny w rozumieniu art. 831 § 1 pkt 2 Kodeksu postępowania cywilnego. Lista publicznych zakładów opieki zdrowotnej, które w roku 2007 otrzymają wsparcie, określone zostały w załączniku do uchwały. Są to szpitale, które z punktu widzenia zaspokojenia potrzeb zdrowotnych nie mogą zaprzestać swojego działania. Zakłady te udzielają świadczeń wysokospecjalistycznych i specjalistycznych, których udzielanie przez inny zakład nie jest możliwe. W roku 2007 oraz w kolejnych latach realizacji programu wsparcie otrzymają publiczne szpitale, które funkcjonują w systemie Zintegrowanego Ratownictwa Medycznego, prowadzą działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, a także zapewniają szerokie i kompleksowe spektrum świadczeń zdrowotnych, w tym świadczeń wysokospecjalistycznych w specjalnościach kluczowych i wymagających szybkiej interwencji medycznej, w szczególności takich, jak onkologia i kardiologia. Łączne nakłady z budżetu państwa na realizację programu w latach 2007-2009 wyniosą 750 000 000 zł.</p>
        <p xml:id="div-5">Równocześnie przygotowany został projekt zmiany w ustawie z dnia 15 kwietnia 2005 r. o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. nr 78, poz. 684 oraz z 2006 r. nr 137, poz. 971). Proponowany projekt kolejnej nowelizacji ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej przewiduje możliwość uzyskania przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, uczestniczące w procesie restrukturyzacji finansowe,j kolejnego zwiększenia pożyczki z budżetu państwa. Projekt przewiduje również, iż do dnia wydania decyzji o umorzeniu postępowania restrukturyzacyjnego albo decyzji o zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego nie podlegają egzekucji z mocy prawa wierzytelności przypadające zakładowi z tytułu dostaw, robót lub usług przed ukończeniem dostawy, roboty lub usługi w wysokości nieprzekraczającej 75% każdorazowej wypłaty, chyba że chodzi o wierzytelność pracowników zakładu z tytułu pracy wykonywanej przy dostawach, robotach lub usługach. Wprowadzenie tego przepisu ma na celu zapobieżenie istotnemu pogorszeniu sytuacji finansowej zakładów opieki zdrowotnej obciążonych wysokimi zobowiązaniami wymagalnymi, podlegających restrukturyzacji na podstawie przepisów ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej.</p>
        <p xml:id="div-6">W Ministerstwie Sprawiedliwości prowadzone są prace nad nowelizacją Kodeksu postępowania cywilnego, miedzy innymi w części dotyczącej egzekucji komorniczej.</p>
        <p xml:id="div-7">Odnosząc się do kwestii świadczeń opieki zdrowotnej wykonanych ponad limity określone w umowach z Narodowym Funduszem Zdrowia, tzw. ˝nadlimitów˝, uprzejmie informuję, iż zgodnie z art. 132 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. nr 210, poz. 2135, z późn. zm.) podstawą udzielania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków publicznych przez Fundusz jest umowa o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawarta pomiędzy świadczeniodawcą a dyrektorem oddziału wojewódzkiego Funduszu, określająca między innymi (art. 136 ustawy): rodzaj i zakres udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej, kwotę zobowiązania Funduszu wobec świadczeniodawcy oraz zasady rozliczeń pomiędzy Funduszem a świadczeniodawcą. Dodatkowo uprzejmie informuję, iż zgodnie z § 13 ust. 1 Ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (OWU), stanowiących załącznik do rozporządzenia ministra zdrowia z dnia 6 października 2005 r., Narodowy Fundusz Zdrowia jest zobowiązany do sfinansowania świadczeń wykonanych w okresie rozliczeniowym do kwoty zobowiązania Narodowego Funduszu Zdrowia wobec świadczeniodawcy określonej w umowie. Okres rozliczeniowy został zdefiniowany jako okres roku kalendarzowego albo inny, zawierający się w roku kalendarzowym, okres oznaczony w umowie (§ 1 pkt 5 OWU). Podkreślić należy, iż zgodnie z art. 132 ust. 5 ustawy o świadczeniach wysokość łącznych zobowiązań Funduszu wynikających z zawartych ze świadczeniodawcami umów nie może przekroczyć wysokości kosztów przewidzianych na ten cel w planie finansowym Funduszu. Uwzględniając powyższe, zapłata za tzw. ponadlimitowe świadczenia opieki zdrowotnej będzie możliwa do rozważenia po rozliczeniu wszystkich umów ze świadczeniodawcami w przypadku nadwyżki środków finansowych.</p>
        <p xml:id="div-8">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-9">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-10">Bolesław Piecha</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 27 lutego 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>