text_structure.xml
10.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem poselskim Pana Posła Artura Zawiszy z dnia 22 stycznia 2007 r. (MJ-024-2195/07) w sprawie Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin S.A. oraz przekształceń własnościowych w polskiej elektroenergetyce niniejszym przedstawiam następującą informację.</p>
<p xml:id="div-2">Umowa Prywatyzacyjna ZE PAK S.A. została podpisana 30 marca 1999 r. W wyniku jej podpisania Elektrim S.A. kupił od Skarbu Państwa 20% akcji ZE PAK S.A. Następnie, realizując zobowiązania wynikające z przedmiotowej Umowy, Inwestor dokonał podwyższenia kapitału zakładowego ZE PAK S.A. (tzw. Gwarantowego Podwyższenia Kapitału) poprzez wniesienie do Spółki kwoty stanowiącej równowartość w złotych 100 mln USD. Po podwyższeniu kapitału zakładowego ZE PAK S.A. struktura własnościowa Spółki przedstawiała się następująco: 50% Skarb Państwa, 38,5% Elektrim S.A. i 11,5% pracownicy.</p>
<p xml:id="div-3">Określone w Umowie Prywatyzacyjnej zobowiązania inwestycyjne Elektrim S.A. szacowane są na ok. 1 mld USD. Zobowiązania inwestycyjne Elektrim S.A., poza podwyższeniem kapitału zakładowego, o którym była mowa wyżej, obejmują również:</p>
<p xml:id="div-4">1) pełną modernizację i uruchomienie jednego lub dwóch bloków w Elektrowni Pątnów II;</p>
<p xml:id="div-5">2) inwestycje rozwojowe mające na celu dokonanie dalszego odtworzenia, modernizacji i utrzymania sprawności mocy zgodnie z programem rozwoju Spółki.</p>
<p xml:id="div-6">W dniu 29 kwietnia 2005 r. doszło do podpisania pomiędzy Skarbem Państwa a Elektrim S.A. Aneksu nr 1 do Umowy Prywatyzacyjnej oraz Porozumienia określającego dodatkowe postanowienia oraz intencje stron, nieobjęte warunkami Umowy Prywatyzacyjnej. W wyniku podpisania tych dokumentów przesunięto termin oddania inwestycji Pątnów II z 72 miesięcy do 105 miesięcy od dnia zawarcia Umowy Prywatyzacyjnej, tj. do 31 grudnia 2007 roku, oraz przesunięto termin modernizacji Pątnowa I ze 120 miesięcy do 153 miesięcy od dnia zawarcia Umowy Prywatyzacyjnej, tj. do dnia 31 grudnia 2011 r. W Porozumieniu Skarb Państwa i Elektrim S.A. oświadczyli, że będą wspólnie dążyć do realizacji koncepcji konsolidacji kapitałowej ZE PAK S.A., Kopalń i podmiotu umożliwiającego dystrybucję energii i w tym celu Minister Skarbu Państwa wystąpi do Rady Ministrów z wnioskiem o zaakceptowanie strategii zakładającej utworzenie zintegrowanej grupy energetycznej, uwzględniającej Kopalnie, producenta energii i podmiotu umożliwiającego dystrybucję energii. Zgodnie z Umową Prywatyzacyjną po dokonaniu Gwarantowanego Podwyższenia Kapitału i zamknięciu finansowania Pątnowa II Elektrim S.A. ma prawo wystąpić do MSP z wnioskiem o wystąpienie do Rady Ministrów o zgodę na zbycie takiej liczby akcji PAK-u, która zapewni Elektrim S.A. większościowy udział w kapitale zakładowym. W przypadku odmowy przez MSP wystąpienia do Rady Ministrów z uwagi na nienależyte wykonywanie lub niewykonywanie zobowiązań wynikających z Umowy Prywatyzacyjnej lub odmowy Rady Ministrów MSP zbędzie akcje ZE PAK S.A. w trybie oferty publicznej, jednak z gwarancją, że nie nastąpi przejęcie kontroli w spółce przez osobę trzecią w ramach przeprowadzanej przez MSP transakcji.</p>
<p xml:id="div-7">Obecna struktura kapitałowa ZE PAK S.A. przedstawia się następująco: Skarb Państwa - 50%, Grupa Kapitałowa Elektrim S.A. - 41,9%, pozostali - 8,1%. Przy czym przez Grupę Kapitałową Elektrim S.A. należy w tym przypadku rozumieć: Elektrim S.A. (1,08% udział w ZE PAK S.A.), Elektrim Volt S.A. (3,4% udział w ZE PAK S.A.), EMBUD Sp. z o.o. (38,82% udział w ZE PAK S.A.). Należy zauważyć, iż to na Elektrim S.A., jako stronie Umowy Prywatyzacyjnej, spoczywają wszystkie zobowiązania wynikające z tej Umowy.</p>
<p xml:id="div-8">Aktualnie Departament Monitorowania Zobowiązań Prywatyzacyjnych MSP przy współudziale Delegatury Ministra Skarbu Państwa w Poznaniu bada wykonanie przez Elektrim S.A. wszystkich zobowiązań wynikających z Umowy Prywatyzacyjnej, w tym w zakresie inwestycji.</p>
<p xml:id="div-9">Równolegle Ministerstwo Skarbu Państwa prowadzi przygotowania do wyboru doradcy dla działań związanych z konsolidacją i ewentualną prywatyzacją ZE PAK S.A., KWB Adamów S.A. oraz KWB Konin S.A. Ministerstwo Skarbu Państwa podejmuje powyższe działania, mając w zamierzeniach zwiększenie potencjału kapitałowego oraz kondycji finansowej powyższych podmiotów, a przez to umożliwienie im realizacji programów inwestycyjnych. W chwili obecnej każdy z wyżej wymienionych podmiotów stanowi niezależny organizm gospodarczy, a stosunki pomiędzy nimi kształtowane są na komercyjnych zasadach - w oparciu o powszechnie obowiązujące przepisy oraz reguły gry rynkowej. Obecnie KWB Adamów S.A. oraz ZE PAK S.A. negocjują umowę na dostawy węgla. Ministerstwo Skarbu Państwa na bieżąco monitoruje stan i przebieg tych negocjacji. Z kolei dnia 30 grudnia 2006 r. KWB Konin S.A. i ZE PAK S.A. podpisały już wieloletnią umowę na dostawy węgla. Umowa daje możliwość inwestowania w budowę nowych odkrywek oraz kontynuowania procesu restrukturyzacji. Wyrażam przekonanie, iż konsolidacja i ewentualna prywatyzacja tych podmiotów wyeliminuje ryzyko związane z zagrożeniem dla produkcji w ZE PAK S.A. na skutek ograniczenia dostaw węgla.</p>
<p xml:id="div-10">Niestety na dzień dzisiejszy nie można określić terminu rozwiązania wszystkich problemów związanych z działaniem ZE PAK S.A., KBW Adamów S.A. oraz KBW Konin S.A.</p>
<p xml:id="div-11">Należy zauważyć, iż zasadniczym wyzwaniem w obszarze przekształceń własnościowych w polskiej elektroenergetyce jest dostosowanie tego sektora do wymagań gospodarki rynkowej i sprostanie międzynarodowej konkurencji. Prowadzenie efektywnej działalności na zliberalizowanym rynku energii wymaga oferowania konkurencyjnych cen energii, a tym samym konkurencyjnych kosztów jej wytwarzania. Bez przeprowadzenia zmian strukturalnych oraz bez zwiększenia potencjału kapitałowego polskie podmioty sektora elektroenergetycznego mogą nie podołać ostrej konkurencji na otwartym rynku europejskim.</p>
<p xml:id="div-12">Podzielam wyrażony w zapytaniu Pana Posła pogląd, iż przy wyborze inwestorów dla przedsiębiorstw sektora elektroenergetycznego kierować należy się oceną czy dany inwestor zapewni realizację interesów ogólnogospodarczych w obszarze bezpieczeństwa energetycznego i suwerenności gospodarczej kraju nie tylko w momencie prywatyzacji, ale także w dalszym horyzoncie czasowym. Ministerstwo Skarbu Państwa obowiązane jest uwzględnić powyższe kryteria zgodnie z założeniami polityki określonymi w rządowym dokumencie z dnia 28 marca 2006 r. ˝Program dla elektroenergetyki˝. Jednakże w kwestii zabezpieczeń przed zmianami w akcjonariacie inwestora należy zauważyć, iż w warunkach gospodarki wolnorynkowej Ministerstwo Skarbu Państwa ma ograniczoną możliwość wpływania na strukturę właścicielską podmiotu trzeciego jakim jest inwestor. O wpływie takim możemy mówić jedynie w przypadku, gdy rzecz dotyczy podmiotu bezpośrednio lub chociażby pośrednio zależnego od Skarbu Państwa. Należy jednak zauważyć, iż planowana prywatyzacja grup energetycznych zakłada udostępnienie inwestorom pakietów mniejszościowych, które nie pozwolą na przejęcie kontroli operacyjnej nad daną spółką. Większościowym udziałowcem pozostanie Skarb Państwa, co stanowić będzie jedną z gwarancji bezpieczeństwa energetycznego kraju. W kwestii badania wiarygodności inwestorów Ministerstwo Skarbu Państwa wyjaśnia, iż przyjętą i stosowaną praktyką jest zlecanie badania wiarygodności podmiotów właściwym organom kontroli oraz ścigania, a w zakresie ekonomiczno-finansowym - profesjonalnym firmom doradczym.</p>
<p xml:id="div-13">Realizowana konsolidacja podmiotów sektora elektroenergetycznego zakłada powstanie organizmów, w których można będzie wykorzystać efekt synergii i skali, które będą porównywalne z podmiotami funkcjonującymi w Unii Europejskiej. Efekt synergii powinien spowodować obniżkę kosztów funkcjonowania, co przeniesie się na cenę energii i konkurencyjność sektora, a tym samym przyczyni się do poprawy sytuacji gospodarczej kraju. Skonsolidowane podmioty, o wzmocnionej pozycji finansowej, będą w stanie realizować inwestycje rozwojowe zwłaszcza w oparciu o własne kapitały jak również z wykorzystaniem obcych źródeł finansowania tych inwestycji. Konsolidacja spowoduje wzrost wartości utworzonego podmiotu, co będzie miało korzystne przełożenie na jego wiarygodność kredytową i tym samym stworzy lepsze możliwości korzystania z obcych źródeł finansowania działalności rozwojowej. Na obecnym etapie prowadzonych procesów konsolidacji nie przewiduje się nowych emisji akcji. Gdyby taka potrzeba zaistniała w przyszłości, to na pewno będzie dokonana w sposób zapewniający Skarbowi Państwa kontrolę nad nowo utworzonymi podmiotami energetycznymi stanowiącymi strategiczny zasób państwa.</p>
<p xml:id="div-14">Odnosząc się do kwestii sprzedaży przez nowe grupy części aktywów, co mogłoby ewentualnie skutkować wyprowadzeniem poza kontrolę Ministerstwa Skarbu Państwa prywatyzacji tych podmiotów, należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z postanowieniami statutów tworzonych grup zgodę na sprzedaż aktywów trwałych o istotnej wartości wyraża Walne Zgromadzenie, którego funkcje w imieniu Skarbu Państwa wykonuje Minister Skarbu Państwa. Z tego też względu obawa ta nie znajduje potwierdzenia.</p>
<p xml:id="div-15">Wielkość tworzonych grup została wyznaczona przez Radę Ministrów w przyjętym dokumencie rządowym pn. ˝Program dla elektroenergetyki˝, gdzie zostały określone spółki energetyczne, które tworzą poszczególne grupy, i Ministerstwo Skarbu Państwa nie rozważa zmiany składów tych grup. W kwestii ewentualnego przeznaczenia części środków pochodzących ze sprzedaży akcji ZE PAK S.A. oraz kopalń na dekapitalizowanie tworzonych grup energetycznych informuję, iż obecnie nie ma takiej potrzeby.</p>
<p xml:id="div-16">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-17">Minister</p>
<p xml:id="div-18">Wojciech Jasiński</p>
<p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 26 marca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>