text_structure.xml 7.41 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo, nr SPS-042-2183/07, z dnia 31 stycznia 2007 r. przekazujące pytania posłanki Renaty Beger w sprawie wyrażenia zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie drogi krajowej nr 47 oraz budowie odcinka drogi klasy G w Zakopanem przedstawiam poniższe wyjaśnienia.</p>
        <p xml:id="div-2">Przedmiotowy odcinek drogi krajowej nr 47 leży w granicach administracyjnych gminy Poronin oraz miasta Zakopane. Z uwagi na turystyczny charakter tych miejscowości, a także fakt, że stanowią one bazę turystyczną Tatr, droga krajowa nr 47 jest głównym szlakiem komunikacyjnym w rejonie Podhala. Projekt przewiduje rozbudowę drogi na odcinku o długości 5,72 km do drogi klasy G oraz budowę nowego odcinka klasy G o długości 1,43 km w Zakopanem. W ramach projektu zostanie wykonana budowa dwóch węzłów drogowych (węzeł Poronin w km 34+600 oraz węzeł Kasprowicza w km 39+300), budowa pięciu skrzyżowań skanalizowanych z sygnalizacją świetlną (skrzyżowanie z łącznikiem do ul. Kasprowicza w Poroninie, skrzyżowanie z drogą na Olcze oraz z ul. Ustup w Zakopanem, skrzyżowanie z ul. Spyrkówka w Zakopanem, skrzyżowanie z ul. Szpitalną w Zakopanem oraz skrzyżowanie z łącznikiem do ul. 3-go maja i ul. Nowatorskiej). Droga będzie posiadała 2 jezdnie, na każdej po 2 pasy ruchu.</p>
        <p xml:id="div-3">Obecnie ruch odbywa się po drodze, której nawierzchnia, jak i parametry nie są przystosowane do przenoszenia tak dużego natężenia ruchu. W związku z tym obecny stan drogi stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu, zarówno kierowców jak i pieszych, wydłuża się czas podróży, zaburzona jest płynność jazdy, co wpływa niekorzystnie na nie tylko na komfort, ale również na bezpieczeństwo jazdy oraz zdrowie ludzi. Istniejąca trasa charakteryzuje się dużym wskaźnikiem wypadkowości. Wzdłuż istniejącej drogi usytuowana jest zabudowa mieszkaniowa, która znajduje się w strefie ponadnormatywnego hałasu. W stanie istniejącym wzmożony ruch samochodowy, poza uciążliwościami dla kierowców oraz mieszkańców, negatywnie wpływa również na otaczające środowisko. Przy uwzględnieniu dynamicznego wzrostu natężenia ruchu, jaki ma miejsce w ostatnich latach, obecny układ jezdny nie pozwoli na płynny ruch pojazdów w tym rejonie. Należy pamiętać, że droga obecnie funkcjonuje, nie posiadając żadnych zabezpieczeń ograniczających wpływ na środowisko, co wiąże się z jej niekorzystnym oddziaływaniem na stan powietrza, wody oraz emisję hałasu. W przypadku zaniechania rozbudowy nastąpi dalsze sukcesywne techniczne zniszczenie drogi, co w efekcie pogłębi problemy związane z prowadzeniem ruchu i doprowadzi do dalszego spadku poziomu bezpieczeństwa.</p>
        <p xml:id="div-4">Rozbudowa drogi krajowej pozwoli na zminimalizowanie występującego obecnie szkodliwego oddziaływania substancji zanieczyszczających powietrze i wodę oraz emisji hałasu na zdrowie ludzi. W miejscach, gdzie eksploatacja trasy mogłaby powodować uciążliwości spowodowane tymi emisjami oraz przekroczenie wartości dopuszczalnych, rozważa się zastosowanie odpowiednich środków ochronnych. Na terenach zabudowy mieszkaniowej, w celu ochrony przed hałasem, w miejscach, w których istnieje ryzyko przekroczenia standardów jakości środowiska i w których istnieją techniczne możliwości, zostaną wybudowane ekrany akustyczne. Dodatkowo otoczenie drogi przed przenoszeniem hałasu i zanieczyszczeń będzie chronione nasadzeniami roślinnymi. Woda z jezdni odprowadzona zostanie do rowów przydrożnych bądź przez wpusty uliczne do kanalizacji deszczowej, następnie po podczyszczeniu w osadnikach, piaskownikach i separatorach wprowadzona zostanie do wód powierzchniowych. Zastosowanie ww. urządzeń pozwoli na skuteczne zabezpieczenie wód powierzchniowych i podziemnych przed negatywnym oddziaływaniem drogi. Ubytki zieleni zostaną zrekompensowane poprzez wprowadzenie nowego układu nasadzeń drzew i krzewów przydrożnych. Istniejące oraz nowo projektowane przepusty zostaną przystosowane w sposób umożliwiający migrację zwierząt. Intensyfikacja emisji zanieczyszczeń spowodowana wzrostem natężenia ruchu zostanie częściowo zrekompensowana poprzez zastosowanie lepszej nawierzchni drogi oraz zwiększenie przepustowości, co ma duży wpływ na emisje wynikające z eksploatacji dróg. Ponadto nowa droga będzie posiadała odpowiednie parametry i stan techniczny na przyjęcie ruchu o dużym natężeniu, przez co zwiększy się bezpieczeństwo jazdy.</p>
        <p xml:id="div-5">Biorąc pod uwagę powyższe, można stwierdzić, że realizacja inwestycji przyczyni się do poprawy warunków życia ludności w rejonie istniejącej drogi, a zastosowanie środków ochronnych zminimalizuje negatywne oddziaływanie trasy biegnącej przez,,nowe tereny˝.</p>
        <p xml:id="div-6">Nie bez znaczenia jest również fakt, że na trasie planowanej drogi nie występują obiekty ani obszary przyrodnicze objęte ochroną szczególną, w rejonie inwestycji nie ma także zewidencjonowanych stanowisk roślin i zwierząt chronionych. W zasięgu oddziaływania nie znajdują się także tereny chronione na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Najbliżej położoną, względem inwestycji, wyższą formą ochrony przyrody utworzoną na podstawie przepisów krajowych jest Tatrzański Park Narodowy, który znajduje się w odległości ok. 3 km od projektowanej drogi. Na jego obszarze występuje ogromne bogactwo różnorodnych form i typów rzeźby. Stanowi ważny ośrodek endemizmu, a także największy ośrodek występowania flory i fauny wysokogórskiej w tej części Europy. W obrębie parku, również ok. 3 km od inwestycji, znajduje się obszar chroniony w ramach Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 ˝Tatry˝ PLC 120001 utworzony ze względu na ochronę gatunków i siedlisk priorytetowych tam występujących. Biorąc pod uwagę odległość inwestycji od przedmiotowego parku oraz analizując oddziaływania drogi, których zasięg w najbardziej newralgicznym miejscu bez zastosowania środków ochrony wynosi ok. 200 m co do hałasu, jak również zaprojektowane urządzenia ochrony środowiska, można stwierdzić, że planowana inwestycja nie będzie miała wpływu na przyrodę występującą w Tatrzańskim Parku Narodowym oraz na siedliska i gatunki chronione w ramach sieci Natura 2000.</p>
        <p xml:id="div-7">Dodatkowo należy wspomnieć, że rozbudowa drogi krajowej nr 47 Rabka Zdrój-Zakopane pozwoli na wzrost atrakcyjności inwestycyjnej powiatu tatrzańskiego oraz zwiększenie atrakcyjności turystycznej Zakopanego i okolic poprzez stworzenie konkurencyjnego, w skali krajowej i międzynarodowej, regionu w wyniku rozwoju sektora turystyczno-rekreacyjnego opartego na walorach przyrodniczo-krajobrazowych i dziedzictwie kulturowym oraz poprawy stanu środowiska naturalnego i integracji układu komunikacyjnego.</p>
        <p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-9">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-10">Agnieszka Bolesta</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 23 lutego 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>