text_structure.xml 8.58 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Bogusława Wontora przekazane przy piśmie z dnia 31 stycznia 2007 r., sygn. SPS-024-2180/07, w sprawie ˝planowanego wzrostu składki OC na samochody˝ oraz kwestii ˝możliwości przypisania OC do prawa jazdy, a nie samochodu˝, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
        <p xml:id="div-2">Kwestie dotyczące wysokości składek oraz taryf ubezpieczeniowych są regulowane przepisami ustaw ubezpieczeniowych. Zgodnie z ogólną normą wyrażoną w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 124, poz. 1151 z późn. zm.) wysokość składek ubezpieczeniowych ustala zakład ubezpieczeń po dokonaniu oceny ryzyka ubezpieczeniowego. Składkę ubezpieczeniową, w myśl ust. 2 tego przepisu, ustala się w wysokości, która powinna co najmniej zapewnić wykonanie wszystkich zobowiązań z umów ubezpieczenia i pokrycie kosztów wykonywania działalności ubezpieczeniowej zakładu ubezpieczeń.</p>
        <p xml:id="div-3">Potwierdzeniem powyższej normy, w odniesieniu do obowiązkowych ubezpieczeń gospodarczych, jest regulacja art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 124, poz. 1152 z późn. zm.), zgodnie z którym taryfy oraz wysokość składek ubezpieczeniowych za ubezpieczenia obowiązkowe ustala zakład ubezpieczeń. Jednocześnie zaś na zakład ubezpieczeń został nałożony obowiązek (ust. 2 art. 8) przedstawiania organowi nadzoru informacji o taryfach składek ubezpieczeniowych za tzw. powszechne ubezpieczenia obowiązkowe (a więc również OC komunikacyjne) i podstawach ich ustalania. Informacja taka powinna zawierać w szczególności analizę szkodowości oraz kosztów obsługi ubezpieczenia uzasadniającą wprowadzenie każdorazowej zmiany w taryfie.</p>
        <p xml:id="div-4">Jak wynika z powyższego, sprawy dotyczące ustalania wysokości składek ubezpieczeniowych są poddane mechanizmowi rynkowemu i w żadnym razie nie podlegają urzędowym regulacjom Ministerstwa Finansów. System taryf składki ubezpieczeniowej za obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych uwzględnia m.in. ocenę przyjmowanego przez zakład ubezpieczeń ryzyka związanego np. z klasyfikacją pojazdów mechanicznych, charakterem ich użytkowania, regionem, w którym dany pojazd jest zarejestrowany. Poszczególne zakłady ubezpieczeń mogą stosować, i oczywiście stosują, różną wysokość składki ubezpieczeniowej oraz różne zasady obniżki (podwyżki) tej składki, w zależności np. od tzw. bezpiecznego koloru samochodu, wieku posiadacza pojazdu, okresu posiadania prawa jazdy, dotychczasowej szkodowości posiadacza pojazdu lub jej braku.</p>
        <p xml:id="div-5">W kontekście powyższego należy wskazać na art. 31 ust. 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, ustanawiający zasadę ciągłości ochrony ubezpieczeniowej. Przepis ten wprowadza normę, zgodnie z którą w przypadku sprzedaży pojazdu mechanicznego na jego nabywcę przechodzą prawa i obowiązki zbywcy wynikające z zawartej umowy ubezpieczenia OC. Jednocześnie, jeżeli nabywca nie wypowie tej umowy przed upływem 30 dni od dnia nabycia pojazdu, umowa ta trwa do końca okresu, na jaki została zawarta, i ulega rozwiązaniu dopiero z upływem tego okresu. W razie natomiast wypowiedzenia umowy rozwiązuje się ona z upływem 30 dni następujących po dniu nabycia pojazdu.</p>
        <p xml:id="div-6">Regulacja ta ma na celu zapewnienie ciągłości ochrony ubezpieczeniowej związanej z użytkowaniem danego pojazdu mechanicznego, co ma stanowić pełne zabezpieczenie poszkodowanych osób trzecich. Rozwiązanie takie powoduje bowiem ułatwienie ustaleń w zakresie ochrony ubezpieczeniowej w przypadku powstania szkody. Tym samym, poprzez związanie ciągłości umowy ubezpieczenia OC z pojazdem mechanicznym, skutkuje również zminimalizowaniem liczby podmiotów niespełniających obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego.</p>
        <p xml:id="div-7">Jednocześnie, w kontekście wprowadzenia powyższej zasady, ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych w art. 31 ust. 2 zawiera regulację dotyczącą tzw. rekalkulacji składki ubezpieczeniowej. Zgodnie z tym przepisem w razie niewypowiedzenia przez nabywcę pojazdu umowy ubezpieczenia OC komunikacyjnego w terminie określonym w ust. 1 (przed upływem 30 dni od dnia nabycia pojazdu) zakład ubezpieczeń może dokonać ponownej kalkulacji należnej składki z tytułu udzielanej ochrony ubezpieczeniowej, poczynając od dnia zbycia pojazdu, z uwzględnieniem zniżek przysługujących nabywcy oraz zwyżek go obciążających, w ramach obowiązującej taryfy składek. W przypadku zaś gdy nabywca pojazdu złoży wniosek o dokonanie ponownej kalkulacji należnej składki, zakład ubezpieczeń ma obowiązek jej dokonania.</p>
        <p xml:id="div-8">Rozwiązanie takie powoduje, że umowa ubezpieczenia OC komunikacyjnego, choć jest ˝powiązana˝ z danym pojazdem mechanicznym w celu zapewnienia ciągłości ochrony ubezpieczeniowej, to jednak uwzględnia również fakt, iż z umowy zawartej przez dotychczasowego posiadacza będzie korzystać inna osoba. Wskazane w art. 31 ust. 2 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych ˝uwzględnienie zniżek przysługujących nabywcy oraz zwyżek go obciążających˝, w ramach przeprowadzonej kalkulacji, skutkuje dokonaniem zwrotu nabywcy pojazdu części opłaconej składki (jeśli ma on zniżki wyższe niż zbywca) bądź żądaniem zakładu ubezpieczeń od nabywcy dopłaty (jeżeli składka należna jest wyższa od opłaconej przez zbywcę pojazdu).</p>
        <p xml:id="div-9">Należy stwierdzić, iż celem ponownej kalkulacji (rekalkulacji) składki z tytułu udzielanej przez ubezpieczyciela ochrony ubezpieczeniowej jest doprowadzenie do stanu, w którym nabywca pojazdu będzie opłacał składkę na poziomie adekwatnym do ryzyka ubezpieczeniowego przyjmowanego przez zakład ubezpieczeń w związku ze zmianą stanu posiadania danego pojazdu.</p>
        <p xml:id="div-10">Pragnę również dodać, że w chwili obecnej trwają prace legislacyjne nad projektem ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Projekt ten ma na celu implementację do prawa polskiego postanowień tzw. piątej dyrektywy komunikacyjnej UE - dyrektywy z dnia 11 maja 2005 r. Parlamentu Europejskiego i Rady (2005/14/WE) zmieniającej dyrektywy Rady 72/166/EWG, 84/5/EWG, 88/357/EWG i 90/232/EWG oraz dyrektywy 2000/26/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczących ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Jedna ze zmian dyrektywy wprowadza regulację nakładającą na zakład ubezpieczeń (lub inny właściwy organ) obowiązek dostarczenia ubezpieczonemu, w terminie 15 dni od dnia złożenia wniosku, zaświadczenia dotyczącego przebiegu ubezpieczenia - informacji o szkodach, które zostały wyrządzone w związku z posiadaniem tego pojazdu w ostatnich 5 latach, bądź informacji o braku takich szkód. Zaświadczenie takie ma ułatwić posiadaczowi pojazdu mechanicznego, w przypadku chęci zmiany ubezpieczyciela, negocjacje z wybranym nowym zakładem ubezpieczeń.</p>
        <p xml:id="div-11">W związku z faktem, iż rejestr dotyczący umów ubezpieczenia OC komunikacyjnego jest w Polsce prowadzony przez ośrodek informacji, którego funkcję spełnia Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, planuje się, że to ten organ będzie udzielał przedmiotowych informacji.</p>
        <p xml:id="div-12">Rozwiązanie powyższe pozwoli w jeszcze większym stopniu powiązać umowę ubezpieczenia OC komunikacyjnego (czy też - warunki tej umowy) z posiadaczem pojazdu, niezależnie od tego, jaki pojazd będzie on posiadał i z jakim zakładem ubezpieczeń umowa zostanie zawarta.</p>
        <p xml:id="div-13">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-14">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-15">Katarzyna Zajdel-Kurowska</p>
        <p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 23 lutego 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>