text_structure.xml 9.46 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z nadesłanymi przy piśmie z dnia 31 stycznia 2006 r. znak SPS-024-2179/07 zapytaniami Pana Posła Jana Burego w sprawie aktualnych problemów branży utylizacyjnej, uprzejmie informuję, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">1. Co należy rozumieć pod pojęciem zysku ekonomicznego dla producentów rolnych - uprawniającego zakłady utylizacyjne do otrzymania wsparcia w ramach programów UE? Czy jest to zysk pieniężny, czy może inna forma korzyści ekonomicznej, jaką muszą osiągać producenci rolni?</p>
        <p xml:id="div-3">Zgodnie z zapisami Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 dla Działania Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej, pomoc może zostać udzielona na realizację projektów w zakładach, które zaopatrują się w surowce na podstawie umów długoterminowych, zawieranych z producentami rolnymi. Oznacza to, iż utrzymano obowiązywanie zawartego w SPO Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich kryterium korzyści dla producentów rolnych, którzy powinni posiadać gwarancję udziału w zyskach ekonomicznych.</p>
        <p xml:id="div-4">Rozwiązanie to jest oparte na przepisach zastosowanych w innych krajach Unii Europejskiej, w których przyjęto analogiczny sposób wykazania korzyści dla producentów rolnych.</p>
        <p xml:id="div-5">2. Czy kryterium korzyści dla producentów rolnych będzie również przesądzało o możliwości aspirowania do wsparcia finansowego przez zakłady branży utylizacji odpadów poubojowych z programów UE w latach 2007-2013?</p>
        <p xml:id="div-6">W rozporządzeniu Rady (WE) 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) w zakresie omawianego instrumentu pomocy, nie zastosowano zapisów dotyczących konieczności wykazania korzyści dla producentów rolnych, co potencjalnie umożliwia branży utylizacyjnej korzystanie ze środków pomocowych. Należy jednakże podkreślić, iż w związku z niewystarczającym stopniem integracji producentów rolnych i sektora przetwórstwa produktów rolnych w Polsce, w ramach zapisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 utrzymano wymagania w zakresie wykazania korzyści dla producentów rolnych, czego przełożeniem będzie konieczność podpisywania umów z producentami rolnymi na dostawę surowca do produkcji. Pragnę również przypomnieć, iż według dotychczas obowiązujących interpretacji pobieranie przez zakłady utylizacyjne opłat za odbiór padłych zwierząt od rolników lub za odbiór odpadów zwierzęcych z uboju od zakładów przetwórstwa mięsa, stało w sprzeczności z kryterium korzyści dla producentów rolnych.</p>
        <p xml:id="div-7">Ponadto, wobec zasady koncentracji środków pomocowych, należy stwierdzić, że nie wszystkie sektory objęte wyżej przywołanym Załącznikiem będą mogły otrzymać wsparcie w ramach PROW 2007-2013. Decyzje w tym zakresie podejmować będzie Kierownictwo MRiRW, biorąc pod uwagę potrzeby danej branży oraz wpływ na sytuację producentów rolnych. Mając na uwadze powyższą sytuację, w tym szczególnie konieczność wykazania korzyści dla producentów rolnych, pragnę poinformować, iż kwestia włączenia sektora będzie przedmiotem dalszych rozważań Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</p>
        <p xml:id="div-8">3. Czy zakłady utylizacyjne posiadające kod nomenklatury scalonej CN (1506 lub 1502 dla tłuszczu utylizacyjnego, 0511 99 90 lub 23 01 20 00 dla mączki mięsno-kostnej oraz surowca 0511 99 90) mieszczą się w kryterium dostępności do poddziałania ˝Zwiększenie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej˝ z osi 1 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013?</p>
        <p xml:id="div-9">W odniesieniu do pytania dotyczącego zaklasyfikowania do Załącznika I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, produktów wymienionych w korespondencji, uprzejmie informuję, iż w zakresie Działu 5 przedmiotowego Załącznika, jedynie produkty zawarte w sekcji 05.04 (Jelita, pęcherze, żołądki zwierząt, całe lub w kawałkach, świeże, chłodzone, mrożone, solone, w solance, suszone lub wędzone) oraz 05.15 (Produkty pochodzenia zwierzęcego, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, martwe zwierzęta objęte działami 1 lub 3, nienadające się do spożycia przez ludzi), traktowane są jako produkt rolny. Należy również zaznaczyć, że wszystkie produkty sklasyfikowane według kodu nomenklatury scalonej w Dziale 23 (Pozostałości i odpady przemysłu spożywczego, gotowa pasza dla zwierząt) również zaliczają się do produktów rolnych.</p>
        <p xml:id="div-10">4. Czy istnieją jakieś dodatkowe warunki i kryteria niezawarte w projekcie PROW na lata 2007-2013, które trzeba spełnić, aby ubiegać się o dofinansowanie z tego programu?</p>
        <p xml:id="div-11">Zgodnie z zapisami Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, poza wspomnianym powyżej kryterium dostępu w zakresie korzyści dla producentów rolnych, beneficjent powinien spełnić następujące wymagania:</p>
        <p xml:id="div-12">1). Wnioskodawcą może być osoba fizyczna lub osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która:</p>
        <p xml:id="div-13">-wykonuje działalność w zakresie przetwórstwa lub wprowadzania do obrotu produktów rolnych;</p>
        <p xml:id="div-14">-działa jako przedsiębiorca prowadzący działalność jako małe lub średnie przedsiębiorstwo lub przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 750 pracowników, lub przedsiębiorstwo, którego obrót nie przekracza równowartości w złotych 200 mln euro.</p>
        <p xml:id="div-15">2). Pomoc może być przyznana na projekty dotyczące przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów rolnych objętych Załącznikiem nr 1 do Traktatu Wspólnot Europejskich, z wyłączeniem produktów rybnych. Mączka zwierzęca jest uznawana za produkt rolniczy.</p>
        <p xml:id="div-16">3). Inwestycja, której dotyczy projekt, musi spełniać wszystkie wymagania określone przepisami prawa mające zastosowanie do tej inwestycji.</p>
        <p xml:id="div-17">4). Pomoc może być przyznana podmiotom zdolnym do realizacji planowanego przedsięwzięcia, która weryfikowana jest na podstawie analizy danych ekonomicznych dotyczących dotychczasowej działalności gospodarczej oraz projekcji finansowych zawartych w planie przedsięwzięcia. Realizacja projektu musi prowadzić do poprawy ogólnych wyników przedsiębiorstwa, czego odzwierciedleniem będzie wzrost wartości dodanej brutto.</p>
        <p xml:id="div-18">5). Inwestycje zakładające wzrost mocy produkcyjnych mogą być wspierane pod warunkiem udokumentowania bazy surowcowej oraz wykazania możliwości zbytu planowanej produkcji.</p>
        <p xml:id="div-19">6). Projekty nie mogą dotyczyć sprzedaży detalicznej.</p>
        <p xml:id="div-20">5. Czy istnieją w Polsce profesjonalne spalarnie mączek mięsno-kostnych? Jeśli tak, to gdzie one się znajdują?</p>
        <p xml:id="div-21">Zgodnie z zapisem art. 12 rozporządzenia (WE) Nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz. Urz. UE L 273 10.10.2002 p.0001-0095, z późn. zm.) spopielanie i współspopielanie produktów przetworzonych (w tym mączek mięsno-kostnych) odbywa się zgodnie z przepisami dyrektywy 2000/76/WE. Przepisy dyrektywy 2000/76/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 grudnia 2000 r. w sprawie spalania odpadów należą do przepisów implementowanych do prawa polskiego i egzekwowanych przez Ministra Środowiska.</p>
        <p xml:id="div-22">Minister Środowiska wskazał niżej wymienione spalarnie jako spełniające wymogi ochrony środowiska przy spalaniu mączek mięsno-kostnych:</p>
        <p xml:id="div-23">1. ˝Struga S.A.˝ w Jezuickiej Strudze, gm. Rojewo;</p>
        <p xml:id="div-24">2. ˝Hetman Sp. z o.o.˝ w Olszówce, gm. Golub Dobrzyń;</p>
        <p xml:id="div-25">3. Firma Usługowo-Handlowa EKO-TPO sp. z o.o. w Rzeszowie, ul Hetmańska120,</p>
        <p xml:id="div-26">35-078 Rzeszów;</p>
        <p xml:id="div-27">4. Spalarnia Odpadów RAF-Ekologia sp z o.o. 38-460 Jedlicze, ul. Trzecieskiego 14;</p>
        <p xml:id="div-28">5. Cementownia Rejowiec S.A. w Rejowcu Fabrycznym (zaprzestała spalania mączek zwierzęcych w 2005r).</p>
        <p xml:id="div-29">Ponadto po interwencji Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Głównego Lekarza Weterynarii, Minister Środowiska przedstawił stanowisko, w którym wskazał na możliwość doraźnego rozwiązania problemu spalania mączek zwierzęcych, poprzez podjęcie współspalenia do końca 2007 roku w instalacjach Elektrowni Jaworzno III oraz Zakładów Azotowych w Tarnowie odpowiednio 20.000 t i 10.000t mączek mięsno-kostnych.</p>
        <p xml:id="div-30">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-31">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-32">Marek Zagórski</p>
        <p xml:id="div-33">Warszawa, dnia 27 lutego 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>