text_structure.xml 5.28 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Udzielając odpowiedzi na pismo, nr SPS-024-2178/07, z dnia 31.01.2007 r. dotyczące pytań posła Jana Burego, informuję, iż powodem odwołania pana Andrzeja Czerneckiego ze stanowiska Pełnomocnika ds. Realizacji Projektu (MAO) dla projektu nr: 2005/PL/16/C/PE/007 pn. ˝Program poprawy czystości zlewni rzeki Wisłoki˝ był niezadowalający postęp rzeczowo-finansowy przedsięwzięcia.</p>
        <p xml:id="div-2">Całkowita wartość projektu wynosi 48.586.000 euro, z czego dofinansowanie z Funduszu Spójności: 40.126.800 euro, udział procentowy Funduszu Spójności w kosztach kwalifikowanych projektu: 84%. Na projekt składa się 27 kontraktów, z czego do dnia odwołania MAO podpisano jeden kontrakt na kwotę 172.250,00 EUR.</p>
        <p xml:id="div-3">Decyzja o przyznaniu pomocy w ramach Funduszu Spójności dla projektu ˝Program poprawy czystości zlewni rzeki Wisłoki˝ została wydana przez Komisję Europejską dnia 14 grudnia 2005 r., natomiast do dnia 4 stycznia 2007 r., tj. dnia odwołania pana Andrzeja Czerneckiego z funkcji Pełnomocnika ds. Realizacji Projektu (MAO), nie były podejmowane przez MAO stosowne działania, które zapewniłyby prawidłową realizację projektu w zakresie zarządzania administracyjnego, finansowego i technicznego, które znane są wszystkim instytucjom realizującym program Funduszu Spójności. Opis potwierdzający uzasadnienie podjętej decyzji przedstawiam poniżej.</p>
        <p xml:id="div-4">Dnia 22 listopada 2006 r. na spotkaniu z przedstawicielami Komisji Europejskiej dotyczącym postępów w realizacji projektów, tj. Komitecie Monitorującym Strategię Wykorzystania Funduszu Spójności, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przedstawiło stan zaawansowania finansowego i rzeczowego projektu na poziomie zerowym. Ponadto w trakcie tego spotkania przedstawiciel NFOŚiGW zwrócił uwagę na fakt, że terminowa realizacja projektu jest zagrożona oraz podkreślił, iż nie ma owocnej współpracy ze strony Beneficjenta. Potwierdzenie powyższego znajduje się również w raporcie z postępów w realizacji projektu na dzień 30 czerwca 2006 r., przygotowanym przez Beneficjenta Końcowego (BK) na ww. spotkanie, który to raport nie wykazuje żadnych postępów finansowo-rzeczowych w projekcie.</p>
        <p xml:id="div-5">Odwołanie MAO wynikało również z faktu, że instytucje zaangażowane we wdrażanie Funduszu Spójności wielokrotnie sygnalizowały Podsekretarzowi Stanu w Ministerstwie Środowiska (A. Bolesta) - Sektorowemu Urzędnikowi Zatwierdzającemu (SUZ) wyjątkowo niezadowalające zaawansowanie wdrażania projektu, m.in.:</p>
        <p xml:id="div-6">- dnia 21 listopada 2006 r. NFOŚiGW skierował pismo do Ministerstwa Środowiska, informując, iż do chwili obecnej podpisano tylko jeden kontrakt na usługi (o wartości 172.250,00 EUR);</p>
        <p xml:id="div-7">- w dniu 12 grudnia 2006 r. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego poinformowało SUZ-a, iż z uwagi na znaczne opóźnienia w stosunku do harmonogramu realizacji przedstawionego we wniosku o dofinansowanie z FS, przekazanego do KE w 2005 r., terminowa realizacja projektu jest zagrożona.</p>
        <p xml:id="div-8">Ponadto pragnę zauważyć, iż w dniu 16 listopada 2006 r. na posiedzeniu sejmowej Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa projekt ˝Program poprawy czystości zlewni rzeki Wisłoki˝ wymieniany był przez posłów jako projekt, któremu należy rozważyć odebranie środków FS ze względu na zaistniałe zagrożenie jego realizacji. W trakcie spotkania posłowie wskazali na konieczność szybkiego zdyscyplinowania beneficjentów ze strony MŚ i NFOŚiGW do natychmiastowego nadrobienia zaległości. Po szczegółowym przyjrzeniu się inwestycjom, których realizacja przebiega niezadowalająco, zmiany na stanowisku MAO dla projektu Wisłoki okazały się konieczne.</p>
        <p xml:id="div-9">Należy podkreślić, że Ministerstwo Środowiska nie posiada narzędzi prawnych, aby zdyscyplinować beneficjentów do dynamicznej realizacji zadań w projekcie. Jednakże SUZ, który zatwierdza Pełnomocnika ds. Realizacji Projektu, może go również odwołać. MAO, który nie wykazuje należytej aktywności w pracach nad projektem, które powinny się przekładać na odpowiedni postęp finansowo-rzeczowy, musi się liczyć z sankcjami instytucji zarządzających, ponieważ niezadowalający postęp stanowi realne zagrożenie dla utraty środków przyznanych przez Komisję Europejską na realizację przedmiotowego projektu.</p>
        <p xml:id="div-10">Zaistniała sytuacja była nadrzędnym czynnikiem stanowiącym podstawę do podjęcia decyzji o odwołaniu pana Andrzeja Czerneckiego z funkcji Pełnomocnika ds. Realizacji Projektu.</p>
        <p xml:id="div-11">W świetle przedstawionej argumentacji podtrzymuję zasadność decyzji o odwołaniu MAO.</p>
        <p xml:id="div-12">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-13">Minister</p>
        <p xml:id="div-14">Jan Szyszko</p>
        <p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 26 lutego 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>