text_structure.xml
4.51 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Poseł na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Elżbiety Łukacijewskjej z dnia 18 stycznia 2007 r., przekazane przy piśmie z dnia 31 stycznia 2007 r., znak: SPS-024-2171/07, w sprawie ˝planów likwidacji powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego˝, uprzejmie przedstawiam poniższą informację.</p>
<p xml:id="div-2">Potrzebę dokonania zasadniczej zmiany w organizacji nadzoru budowlanego uzasadnia geneza, liczba oraz skala katastrof budowlanych, do których doszło w Polsce w styczniu i lutym 2006 r., a także ocena funkcjonowania i działalności organów nadzoru budowlanego w okresie od 11 lipca 2003 r. do 30 czerwca 2005 r. w zakresie realizacji zadań i kompetencji nałożonych ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, dokonana przez Najwyższą Izbę Kontroli w wyniku kontroli przeprowadzonej w II półroczu 2005 r.</p>
<p xml:id="div-3">Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła funkcjonowanie organów nadzoru budowlanego, stwierdzając, że pomimo istotnej zmiany przepisów Prawa budowlanego przez m.in. przeniesienie części kompetencji z organów administracji architektoniczno-budowlanej na organy nadzoru budowlanego nie dostosowano struktury organizacyjnej tych organów do wykonywania ustawowych obowiązków.</p>
<p xml:id="div-4">W celu poprawy funkcjonowania inspekcji nadzoru budowlanego Najwyższa Izba Kontroli uznała za konieczne podjęcie działań polegających na dostosowaniu kadrowym i organizacyjnym organów nadzoru budowlanego do wykonywania nałożonych zadań, m.in. poprzez zapewnienie ich niezależności funkcjonowania od uwarunkowań i wpływów lokalnych.</p>
<p xml:id="div-5">Obecne podporządkowanie powiatowych inspektorów nadzoru budowlanego poprzez powoływanie ich przez starostów nie zapewnia pełnej ich niezależności i sprawności działania. Stan taki w stosunku do służb o charakterze kontrolnym czy wręcz policyjnym, jakimi są organy nadzoru budowlanego, należy uznać za niepożądany.</p>
<p xml:id="div-6">Odstąpienie od zaproponowanych zmian organizacyjnych oznaczałoby, że w celu osiągnięcia zamierzonej poprawy i efektywności działania organów nadzoru budowlanego, że niezbędne byłoby co najmniej podwojenie aktualnego zatrudnienia w powiatowych inspektoratach nadzoru budowlanego oraz odpowiednie ich doposażenie. Tym samym konieczne byłoby utworzenie około 2100 nowych etatów. Taki wzrost zatrudnienia pociągnąłby też za sobą znaczące wydatki majątkowe, co byłoby sprzeczne z ideą ˝taniego państwa˝.</p>
<p xml:id="div-7">Projektowane zmiany organizacyjne powinny doprowadzić do większej koncentracji środków finansowych, osobowych i rzeczowych w znacząco mniejszej ilości jednostek organizacyjnych stopnia podstawowego, co spowoduje uzyskanie większej sprawności i efektywności działania organów nadzoru budowlanego stopnia podstawowego. Tym samym zmiany te znacząco wpłyną na poziom przestrzegania prawa oraz spowodują podniesienie bezpieczeństwa użytkowników obiektów budowlanych.</p>
<p xml:id="div-8">Z uwagi na powyższe nie przewiduje się tworzenia filii okręgowych inspektoratów nadzoru budowlanego.</p>
<p xml:id="div-9">W przedstawionym Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekcie ustawy o zmianie ustawy Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw proponuje się, by w przypadku wystąpienia katastrofy budowlanej właściwy organ nadzoru budowlanego mógł nakazać właścicielowi lub zarządcy obiektu budowlanego, w drodze decyzji, zabezpieczenie miejsca katastrofy oraz obiektu budowlanego, który uległ katastrofie, uporządkowanie terenu lub wykonanie innych niezbędnych czynności i robót budowlanych. Decyzja ta będzie podlegać natychmiastowemu wykonaniu i będzie mogła być ogłoszona ustnie. W razie niewykonania lub nadmiernej zwłoki w wykonaniu ww. decyzji przez właściciela lub zarządcę obiektu budowlanego właściwy organ nadzoru budowlanego zapewni jej wykonanie na koszt i ryzyko zobowiązanego.</p>
<p xml:id="div-10">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-11">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-12">Piotr Styczeń</p>
<p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 23 lutego 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>