text_structure.xml
6.13 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pań Posłanek Lidii Staroń i Domiceli Kopaczewskiej, przesłane przy piśmie nr SPS-024-2170/07 z dnia 31 stycznia 2007 r., w sprawie przebiegu drogi ekspresowej S-8 przez teren gminy Wieruszów, uprzejmie informuję, że wskutek wykonywania poszczególnych opracowań studialnych na terenie sąsiadujących województw, w różnych okresach czasowych i przez różne jednostki planistyczno-projektowe, doszło do sytuacji, gdzie planowane warianty trasy drogi ekspresowej S-8 rozmijają się na granicy administracyjnej województw. Należy jednak podkreślić, że zarówno zlecający, jak i wykonawcy tych opracowań posługiwali się odmiennymi wytycznymi planistycznymi. Na tym wstępnym etapie wykonywania dokumentacji projektowej nie jest to sytuacja wyjątkowa. O ile na terenie Wielkopolski głównym założeniem było jak najtańsze wytyczenie trasy drogi ekspresowej S-8 (z maksymalnym wykorzystaniem istniejącej drogi krajowej nr 8), o tyle na terenie województwa łódzkiego głównym kryterium projektowym było zminimalizowanie konfliktów przestrzennych, nieuchronnie powodowanych przez planowanie przebiegu nowej trasy tranzytowej.</p>
<p xml:id="div-2">Trasa S-8 na terenie województwa wielkopolskiego przyjęta przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy GDDKiA w listopadzie 2003 r. została zaprojektowana w korytarzu istniejącej drogi krajowej. Uchwała KOPI mówi o konieczności skoordynowania trasy po stronie województwa łódzkiego (pozostawiono tzw. odcinek przygraniczny do dalszych opracowań). Ukończone we wrześniu 2005 r. Studium techniczno-ekonomiczne z elementami studium wykonalności dla drogi ekspresowej S-8 na terenie województwa łódzkiego miało za zadanie potwierdzić wyniki trasowania oraz uzupełnić studium o elementy umożliwiające pozyskanie środków UE na wsparcie tej inwestycji. Studium to spełniło swoje zadanie. Należy zauważyć, że trasa na terenie województwa łódzkiego nawiązywała do koncepcji trasy autostradowej (A-8) powstałej jeszcze w latach 80 XX wieku i uwzględnianych w planach zagospodarowania województw według poprzedniego podziału administracyjnego i gmin leżących w ich obrębie. Ślad tej trasy znajdujemy także w Studium urbanistycznym Wieruszowa i ˝studiach uwarunkowań i kierunków˝ gmin sąsiadujących województwa wielkopolskiego.</p>
<p xml:id="div-3">W celu ujednolicenia przebiegu drogi ekspresowej S-8 na styku ww. województw rozpoczęto opracowywanie aneksu do ˝Studium techniczno-ekonomicznego z elementami studium wykonalności dla drogi ekspresowej S-8, odc. węzeł Wieruszów-węzeł Syców˝. Po otrzymaniu materiałów z zakresu zagospodarowania przestrzennego na obszarze ˝przygranicznym˝, obejmującym tereny gmin: Kępno i Wieruszów opracowano 5 dodatkowych wariantów przebiegu S-8. Propozycje wariantów przesłano w dniu 01.03.2006 r. do UMiG Kępno i UMiG Wieruszów z prośbą o zaopiniowanie i wprowadzenie ewentualnych korekt docelowego przebiegu drogi ekspresowej w rejonie granicy województwa wielkopolskiego i łódzkiego. Pani Burmistrz Wieruszowa zaproponowała opracowanie dodatkowych wariantów, sugerując ich przebieg, zarówno po północnej, jak również południowej stronie miasta. Uwzględniając uwarunkowania planistyczne i środowiskowe oraz sugestie władz gminy Wieruszów, opracowano kolejne 3 warianty przebiegu S-8. Ostatecznie opracowano 11 wariantów przebiegu drogi ekspresowej S-8 na odcinku węzeł Wieruszów-węzeł Syców.</p>
<p xml:id="div-4">28 czerwca 2006 r. odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, na którym ustalono przeprowadzenie analizy porównawczej następujących wariantów na odcinku od węzła ˝Bralin˝ (wg Studium z 2002 r.) do węzła ˝Wieruszów-Wschód˝:</p>
<p xml:id="div-5">- Wariant 1 - o przebiegu według wariantu 1 z maksymalnym wykorzystaniem korytarza istniejącej drogi krajowej nr 8;</p>
<p xml:id="div-6">- Wariant 2 - według wariantów 10 i 11, pod warunkiem wcześniejszego uzyskania od kolei uzgodnienia potwierdzającego przebieg korytarza projektowanej szybkiej kolei;</p>
<p xml:id="div-7">- Wariant 3 - w śladzie planowanej autostrady A-8 po północnej stronie miast Kępna i Wieruszowa.</p>
<p xml:id="div-8">Po wykonaniu ww. analizy 11 grudnia 2006 r. opracowanie ponownie zostało przedłożone do Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Komisja nie podjęła decyzji o wyborze wariantu przebiegu drogi ekspresowej S-8. Przewodniczący komisji przesunął termin rozstrzygnięcia, pozostawiając samorządom wypracowanie wspólnego akceptowanego przez wszystkie zainteresowane samorządy przebiegu drogi ekspresowej S-8 od węzła Syców (województwo dolnośląskie), poprzez tereny województwa wielkopolskiego do węzła Wieruszów-Wschód (województwo łódzkie). W dniu 8 stycznia br. władze gminy Bralin, Kępno, Perzów i Wieruszów przekazały GDDKiA wspólne stanowisko akceptujące przebieg trasy drogi ekspresowej S-8 korytarzem wcześniej planowanej autostrady A-8.</p>
<p xml:id="div-9">Protokółem KOPI nr 3/2007 z dnia 13.02.2007 r. zatwierdzonym przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad został wybrany wariant 3 przebiegu drogi ekspresowej S-8 na odcinku Bralin-Wieruszów (w korytarzu autostrady A-8), zgodnie z postulatami władz miasta Wieruszowa oraz Starostwa Wieruszowskiego. Będzie on rekomendowany we wniosku do Wojewody o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, który Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych zamierza złożyć w najbliższym czasie.</p>
<p xml:id="div-10">Łączę wyrazy najwyższego szacunku</p>
<p xml:id="div-11">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-12">Piotr Stomma</p>
<p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 23 lutego 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>