text_structure.xml
3.04 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo Marszałka Sejmu z dnia 31 stycznia 2007 r. (znak SPS-024-2150/07), przy którym przesłano zapytanie Pani Poseł Anny Sobeckiej z dnia 17 stycznia 2007 r. ˝w sprawie planowanych zmian w systemie finansowania służby zdrowia dotyczących dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych˝, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących informacji.</p>
<p xml:id="div-2">Wprowadzenie dobrowolnych prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce jest jednym z priorytetów działania Ministra Zdrowia, jak również zostało uznane za taki w przyjętym przez Rząd RP w maju ubiegłego roku dokumencie pt. ˝Informacja dla Sejmu RP o sytuacji w ochronie zdrowia.˝</p>
<p xml:id="div-3">Celami stawianymi przy opracowywaniu takiego systemu są:</p>
<p xml:id="div-4">- zwiększenie dostępności obywateli do świadczeń opieki zdrowotnej,</p>
<p xml:id="div-5">- zwiększenie stabilności finansowej w sektorze opieki zdrowotnej,</p>
<p xml:id="div-6">- poprawa jakości wykonywanych świadczeń zdrowotnych zarówno w prywatnym sektorze opieki zdrowotnej, jak i publicznym oraz</p>
<p xml:id="div-7">- ograniczenie korupcji oraz szarej strefy w ochronie zdrowia.</p>
<p xml:id="div-8">Dotychczas Ministerstwo Zdrowia przedstawiło wstępną ogólną koncepcję rozwoju dobrowolnych prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce. Szczegółowe rozwiązania w tym zakresie muszą być jeszcze dopracowywane.</p>
<p xml:id="div-9">Odnosząc się do postawionego przez Panią Poseł pytania, ˝dlaczego wykupienie całkowicie prywatnego ubezpieczenia i leczenia się poza NFZ nie zwalniałoby z płacenia podstawowej składki?˝ uważam, że kwestia ta również może być przedmiotem dyskusji. Niemniej należy pamiętać, że przyjęcie takiego rozwiązania, istniejącego w niektórych krajach i nazywanego ubezpieczeniem alternatywnym, pociągnęłoby za sobą szereg konsekwencji. Przede wszystkim mogłoby doprowadzić do odejścia z systemu publicznego (powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego) pewnej grupy osób, którzy osiągają stosunkowo wysoki dochód i w związku z tym płacą do systemu publicznego odpowiednio wyższą składkę na powszechne ubezpieczenie zdrowotne. To z kolei, przy względnie dużej liczbie takich osób, mogłoby zagrozić stabilności finansowej systemu publicznego. Ponadto, rozwiązanie takie mogłoby być krytykowane, jako powodujące ˝wyłom˝ w zasadzie solidaryzmu społecznego, na której opiera się system powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.</p>
<p xml:id="div-10">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-11">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-12">Bolesław Piecha</p>
<p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 21 lutego 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>