text_structure.xml
5.03 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowna Pani Poseł! W związku z zapytaniem Pani Poseł z dnia 31 stycznia 2007 r., znak SPS-024-2149/07, w sprawie warunków nabycia prawa do wcześniejszych świadczeń emerytalnych uprzejmie wyjaśniam, że nowy system emerytalny określony ustawą z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 ze zm.) nie przewiduje możliwości utrzymania przywileju wcześniejszej emerytury dla żadnej grupy zawodowej. Prawo do świadczeń dla wszystkich grup społeczno-zawodowych objętych zakresem ubezpieczenia emerytalnego będzie uwarunkowane osiągnięciem wieku co najmniej 60 lat - w przypadku kobiet i 65 lat - w przypadku mężczyzn.</p>
<p xml:id="div-2">Uwzględniając jednak zasadę państwa prawnego, powołana ustawa nie zmieniła obowiązujących w starym systemie, a więc przed dniem 1 stycznia 1999 r., zasad nabywania uprawnień emerytalnych przez osoby urodzone przed 1949 r., natomiast ograniczyła takie możliwości dla osób urodzonych po 31 grudnia 1948 r., a przed 1 stycznia 1969 r.</p>
<p xml:id="div-3">Osoby urodzone przed 1949 r. mogą przechodzić na wcześniejsze emerytury (w tym również na warunkach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7.02.1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze - Dz. U. Nr 8, poz. 43 z późn. zm.) według starych zasad.</p>
<p xml:id="div-4">Pozostali ubezpieczeni mogą skorzystać z prawa do wcześniejszej emerytury, jeśli:</p>
<p xml:id="div-5">- zgodnie z art. 46 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. - do dnia 31 grudnia 2007 roku spełnią wszystkie wymagane warunki (wiek, okres składkowy i nieskładkowy, okres zatrudnienia w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze), określone przepisami art. 29, 32-33, 39 i 40,</p>
<p xml:id="div-6">- zgodnie z art. 184 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. - na dzień 1 stycznia 1999 r. spełniali warunki dotyczące łącznego okresu składkowego i nieskładkowego, w tym okresu zatrudnienia w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze.</p>
<p xml:id="div-7">W praktyce szansę na skorzystanie z przepisów art. 46 mają kobiety oraz przedstawiciele niektórych grup zawodowych wykonujący prace wymienione w powołanym wyżej rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. (np. pracownicy wykonujący działalność artystyczną).</p>
<p xml:id="div-8">Przepis art. 184 będzie natomiast obowiązywał do roku, w którym ostatni ubezpieczony osiągnie, określony w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. dla danej grupy zawodowej, wiek emerytalny.</p>
<p xml:id="div-9">Dotychczasowe uregulowania w zakresie prawa do wcześniejszej emerytury będą więc obowiązywały tylko przez okres przejściowy i będą z nich mogły skorzystać wyłącznie te osoby, które wymagane warunki stażowe i wiekowe spełnią w ściśle określonych przez art. 46 i art. 184 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych terminach.</p>
<p xml:id="div-10">Cechą charakterystyczną przepisów polskiego prawa emerytalnego jest zróżnicowanie zasad nabywania uprawnień do tych świadczeń, m.in. według kryterium płci. Przejawia się to w odmiennym ukształtowaniu przesłanki wieku oraz stażu emerytalnego.</p>
<p xml:id="div-11">Kobiety mogą przechodzić na emeryturę (zarówno z systemu powszechnego, jak i wcześniejszą) - o pięć lat wcześniej niż mężczyźni. Niższy wiek emerytalny uznawany jest za szczególne uprawnienie kobiet, które - jakże często - muszą godzić pracę zawodową z większością codziennych domowych i rodzinnych obowiązków, związanych przede wszystkim z macierzyństwem i wychowaniem dzieci.</p>
<p xml:id="div-12">Nie ulega jednak wątpliwości, że w innych dziedzinach prawa ten przywilej może się przekształcać w rzeczywiste ograniczenie praw kobiet. Umożliwia bowiem pracodawcy wcześniejsze o 5 lat rozwiązanie z kobietą stosunku pracy, co stanowi nierówne traktowanie w stosunkach zatrudnienia. Następuje więc zróżnicowanie sytuacji pracowników o takim samym statusie zawodowym, które skutkuje z kolei utratą możliwości dalszego oszczędzania na przyszłą emeryturę, a tym samym niższą wysokością tego świadczenia.</p>
<p xml:id="div-13">Jak wynika z powyższego - w indywidualnych przypadkach - ten zróżnicowany wiek emerytalny może być odczuwany jako przejaw dyskryminacji zarówno kobiet, jak i mężczyzn.</p>
<p xml:id="div-14">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-15">Minister</p>
<p xml:id="div-16">Anna Kalata</p>
<p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 15 marca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>