text_structure.xml 3.67 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie pana posła Franciszka Jerzego Stefaniuka przekazane przez Pana Marszałka przy piśmie nr SPS-024-2146/07 z dnia 31 stycznia 2007 r. w sprawie odwołania ze stanowisk 18 naczelników urzędów skarbowych w województwie lubelskim, uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.</p>
        <p xml:id="div-2">W myśl przepisów art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (Dz.U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267, ze zm.) ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych podlegają m.in. dyrektorzy izb skarbowych i naczelnicy urzędów skarbowych jako organy administracji rządowej niezespolonej. Natomiast stosownie do zapisów art. 5 ust. 7 cytowanej wyżej ustawy nadzór nad urzędami skarbowymi należy do zakresu działania dyrektorów izb skarbowych. Ustawodawca przyznał również dyrektorowi izby skarbowej kompetencję wnioskowania do ministra właściwego do spraw finansów publicznych o dokonanie zmian na stanowiskach wicedyrektorów izby oraz naczelników urzędów skarbowych.</p>
        <p xml:id="div-3">Odnosząc obowiązujący stan prawny do sprawy przedstawionej przez pana posła, uprzejmie wyjaśniam, że decyzje kadrowe zostały podjęte zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o urzędach i izbach skarbowych, w myśl której odwołanie ze stanowiska naczelnika urzędu skarbowego nie wymaga formalnego uzasadnienia.</p>
        <p xml:id="div-4">Do pełnienia obowiązków na ww. stanowiskach zostali wyznaczeni, na podstawie art. 5 ust. 1 oraz ust. 5c powołanej powyżej ustawy, pracownicy resortu finansów będący członkami korpusu służby cywilnej.</p>
        <p xml:id="div-5">W zakresie kosztów przedmiotowych zmian wspomnieć należy, że dotychczas w wyniku rozpatrzenia pozwu jednego z odwołanych naczelników urzędów skarbowych sąd, orzekając o przywróceniu powoda na poprzednie warunki pracy, zasądził na jego rzecz kwotę 4351,80 zł tytułem zwrotu kosztów procesu.</p>
        <p xml:id="div-6">Zaznaczyć należy, iż w uzasadnieniu wyroku sąd rejonowy nie stwierdził formalnej niezgodności z prawem odwołania ze stanowiska naczelnika urzędu skarbowego. Wskazał bowiem, iż ˝minister finansów mógł odwołać powoda ze stanowiska naczelnika urzędu skarbowego (...), a odwołanie to było formalnie zgodne z prawem, lecz zdaniem sądu nie było uzasadnione˝.</p>
        <p xml:id="div-7">Stanowisko takie potwierdził Sąd Okręgowy, który wskazał, iż ˝minister finansów jako organ władzy może powoływać i odwoływać naczelników urzędów skarbowych, gdyż są mu podlegli służbowo i podlegają jego kontroli˝. Jednocześnie sąd stwierdził, iż nie można ˝wymagać, aby nowe stanowisko było równorzędne do poprzednio zajmowanego co do rangi, skoro w urzędzie może być tylko jeden naczelnik˝.</p>
        <p xml:id="div-8">Nadmienić należy, iż przedmiotowy wyrok sądu podlega wykonaniu przez pracodawcę, którym jest Urząd Skarbowy w Biłgoraju.</p>
        <p xml:id="div-9">Obecnie prowadzona jest szczegółowa analiza uzasadnienia wyroku sądu okręgowego, której wyniki będą stanowiły podstawę podjęcia decyzji w zakresie złożenia skargi kasacyjnej do Sądu Najwyższego.</p>
        <p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-11">Marian Banaś</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 23 lutego 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>