text_structure.xml
5.09 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 31 stycznia br., Nr SPS-024-2142/07, zapytaniem Pana Posła Władysława Stępnia w sprawie podziału dodatkowych środków dla szkół wyższych w 2007 r. przedkładam uprzejmie następujące wyjaśnienia.</p>
<p xml:id="div-2">Poruszona w zapytaniu Pana Posła kwestia dotyczy zgłoszonej przez Senat RP poprawki do ustawy budżetowej na obecny rok, która znalazła wyraz w uchwalonej ustawie budżetowej na rok 2007 z dnia 1 lutego 2007 r. (Dz. U. Nr 15, poz. 90).</p>
<p xml:id="div-3">W art. 47 ustawy zawarto postanowienie, że w przypadku uzyskania do końca sierpnia 2007 r. wpływów z podatku od towarów i usług w wysokości 61.000,0 mln zł upoważnia się Ministra Finansów do uruchomienia rezerwy celowej na zwiększenie dotacji na działalność dydaktyczną w szkołach wyższych. W konsekwencji w załączniku nr 2 do tej ustawy ujęto w części 83 - Rezerwy celowe w poz. 67 rezerwę celową pn. ˝Zwiększenie wydatków na działalność dydaktyczną w szkołach wyższych˝ w kwocie 200,0 mln zł w grupie wydatków ˝dotacje i subwencje˝.</p>
<p xml:id="div-4">Jak wynika z przedstawionych zapisów, wspomniana rezerwa celowa ma charakter fakultatywny, bowiem jej uruchomienie uzależnione jest od osiągnięcia określonych dochodów z podatku VAT po 8 miesiącach br., co powoduje, że w przypadku uzyskania tych dochodów z VAT zwiększenie z rezerwy celowej może nastąpić praktycznie na przełomie III i IV kwartału br., a jego wykorzystanie odnosić się będzie do okresu ostatniego kwartału br.</p>
<p xml:id="div-5">Uwarunkowania te wskazują, że jeśli nastąpi zwiększenie z rezerwy celowej na rzecz działalności dydaktycznej, to rezerwa powinna być angażowana na uzupełnianie finansowania wydatków pozapłacowych szkół wyższych, których udział w dotychczasowym dofinansowaniu budżetowym uczelni jest bardzo ograniczony. Zwiększenie nie może zatem dotyczyć zaangażowania środków w działania wywołujące trwałe skutki finansowe w przyszłym roku, a więc przede wszystkim nie powinno się odnosić się podwyższania wydatków płacowych, zwłaszcza w zakresie wynagrodzeń ze stosunku pracy.</p>
<p xml:id="div-6">Przewiduje się, że wspomniane zwiększenie z rezerwy celowej wydatków uczelni na działalność dydaktyczną dotyczyć będzie, w kontekście postanowień art. 94 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, ze zm.), uzupełnienia dotacji, o której mowa w art. 94 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, a więc dotacji na zadania związane z kształceniem studentów studiów stacjonarnych, uczestników stacjonarnych studiów doktoranckich i kadr naukowych oraz utrzymaniem uczelni, w tym na remonty, zwanej dotacją stacjonarną.</p>
<p xml:id="div-7">Zakłada się przy tym, że zwiększenie uzupełniające z rezerwy celowej przeznaczone będzie do podziału w zakresie dotacji stacjonarnej na rzecz publicznych uczelni akademickich finansowanych w dziale 803 - Szkolnictwo wyższe z budżetu ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego (część 38). Nie przewiduje się zatem uzupełnienia z rezerwy celowej dotacji stacjonarnej dla publicznych uczelni zawodowych, również finansowanych z budżetu w części 38. Stosowana do 2006 r. formuła dofinansowania budżetowego tych uczelni, zasilanych corocznie dodatkowo ze stosownych rezerw celowych przeznaczonych na tworzenie i funkcjonowanie państwowych uczelni zawodowych, spowodowała, że kalkulacyjny udział wydatków pozapłacowych w przychodach budżetowych tych uczelni jest znacząco większy niż w publicznych uczelniach akademickich.</p>
<p xml:id="div-8">W myśl postanowień art. 96 pkt 2 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym podział dotacji stacjonarnej dokonywany jest na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie zasad podziału dotacji z budżetu państwa dla uczelni publicznych i niepublicznych, w którym w Zał. Nr 1 określono formułę algorytmiczną podziału tej dotacji. W związku z powyższym zakłada się również, iż rozdysponowanie omawianego zwiększenia z rezerwy celowej na rzecz dotacji stacjonarnej we wszystkich uczelniach akademickich MNiSW będzie także dokonane według przyjętej formuły algorytmicznej.</p>
<p xml:id="div-9">Przedstawione informacje prezentują obecnie założenia dotyczące zakresu i formy rozdysponowania rezerwy celowej, bowiem zagospodarowanie rezerwy uzależnione jest od przyszłych okoliczności, a zwłaszcza od uwarunkowań decydujących o jej uruchomieniu.</p>
<p xml:id="div-10">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-11">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-12">Stefan Jurga</p>
<p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 9 marca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>