text_structure.xml
6.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 30 stycznia 2007 r. (sygn. SPS-024-2134/07) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pana Jana Kochanowskiego w sprawie wykładni prawnej w zakresie składania oświadczeń majątkowych przez radnych, wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, uprzejmie przedstawiam stosowne informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 24 h ust. 1 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) wójt (burmistrz, prezydent miasta) oraz radny gminy składają oświadczenie majątkowe, tj. oświadczenie o swoim stanie majątkowym w terminie 30 dni od dnia złożenia ślubowania. Jednocześnie zgodnie z art. 24 j ust. 1 i 3 cytowanej ustawy wójt (burmistrz, prezydent miasta) oraz radny gminy składają oświadczenie:</p>
<p xml:id="div-3">- o działalności gospodarczej prowadzonej przez małżonka, jeżeli działalność ta wykonywana jest na terenie gminy, w której osoba obowiązana do złożenia oświadczenia pełni funkcję,</p>
<p xml:id="div-4">- umowach cywilnoprawnych zawartych przez małżonka, jeżeli umowy te zawarte zostały z organami gminy, jednostkami organizacyjnymi gminy lub gminnymi osobami prawnymi i nie dotyczą stosunków prawnych wynikających z korzystania z powszechnie dostępnych usług lub ze stosunków prawnych powstałych na warunkach powszechnie obowiązujących,</p>
<p xml:id="div-5">w terminie 30 dni od dnia wyboru, a w trakcie pełnienia funkcji w ciągu 30 dni od dnia zaistnienia przyczyny złożenia oświadczenia. Jako dzień wyboru należy rozumieć dzień przeprowadzenia wyborów.</p>
<p xml:id="div-6">Przy czym zaznaczyć należy, iż ustawodawca ustanowił analogiczne (do wskazanych powyżej) rodzaje i zasady składania oświadczeń przez radnych powiatu i województwa w art. 25 c ust. 1 i 4 oraz art. 25 e ust. 1 i 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn zm.) oraz w art. 27 c ust. 1 i 4 oraz art. 27 e ust. 1 i 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.j.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.).</p>
<p xml:id="div-7">Jednocześnie uprzejmie informuję, iż stosownie do art. 24 h ust. 13 ww. ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 27 c ust. 13 ww. ustawy o samorządzie województwa Prezes Rady Ministrów upoważniony został do określenia, w drodze rozporządzenia, m. in. wzoru formularza oświadczenia majątkowego radnego oraz wzoru formularza oświadczenia majątkowego wójta (burmistrza, prezydenta miasta).</p>
<p xml:id="div-8">Zgodnie z powyższym w dniu 26 lutego 2003 r. Prezes Rady Ministrów wydał trzy rozporządzenia w sprawie:</p>
<p xml:id="div-9">- określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego gminy, wójta, zastępcy wójta, sekretarza gminy, skarbnika gminy, kierownika jednostki organizacyjnej gminy, osoby zarządzającej i członka organu zrządzającego gminną osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu wójta (Dz. U. 34, poz. 282),</p>
<p xml:id="div-10">- określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego powiatu, członka zarządu powiatu, sekretarza powiatu, skarbnika powiatu, kierownika jednostki organizacyjnej powiatu, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego powiatową osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu starosty (Dz. U. Nr 34, poz. 283),</p>
<p xml:id="div-11">- określenia wzorów formularzy oświadczeń majątkowych radnego województwa, członka zarządu województwa, skarbnika województwa, kierownika wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej, osoby zarządzającej i członka organu zarządzającego wojewódzką osobą prawną oraz osoby wydającej decyzje administracyjne w imieniu marszałka województwa (Dz. U. Nr 34, poz. 284).</p>
<p xml:id="div-12">Podkreślić należy, iż powyższe akty są jedynymi rozporządzeniami Prezesa Rady Ministrów, które dotyczą oświadczeń majątkowych.</p>
<p xml:id="div-13">W odniesieniu do poruszanych wątpliwości dotyczących doprecyzowania terminu złożenia oświadczenia majątkowego, uprzejmie informuję, iż wskazana kwestia nie tylko nie wymaga doregulowania (przepisy ustawowe wprost rozstrzygają tę kwestię - 30 dni od dnia złożenia ślubowania), lecz także nie mieszczą się w zakresie spraw objętych delegacją aktu wykonawczego normującego kwestie składania oświadczeń majątkowych. Wskazać należy, iż kwalifikacja określonych stanów faktycznych może nastąpić jedynie w oparciu o konkretną normę prawną, a nie opracowane przez centralny urząd czy jednego z ministrów wytyczne, które nie mają waloru źródła prawa i jako takie muszą być podzielane (np. przez sądy stosujące dane regulacje). Nade wszystko jednak nie mogą zastępować samych regulacji. Zaznaczyć warto, iż ocena zgodności z prawem określonych stanów faktycznych mieści się w kompetencji organu nadzoru nad działalnością samorządu terytorialnego, natomiast w zakresie ujednolicenia podejmowanych przez właściwe organy rozstrzygnięć (podlegające kontroli sądowej rozstrzygnięcia) każdorazowo odnoszą się do jednostkowej indywidualnej sprawy. Wobec powyższego jakkolwiek zasadnym pozostawałoby ujednolicenie praktyki działania organów stosujących dane przepisy antykorupcyjne, to należy pamiętać, iż każde z podejmowanych rozstrzygnięć zapada dla określonego stanu faktycznego - tym samym różnice w zakresie interpretacji (mogące świadczyć o skomplikowanym charakterze przepisów) może jedynie rozstrzygnąć zapadłe w konkretnej sprawie orzeczenie sądu.</p>
<p xml:id="div-14">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-15">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-16">Jarosław Zieliński</p>
<p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 23 lutego 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>