text_structure.xml 4.13 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Niniejszym odpowiadam na zapytanie poseł Haliny Murias w sprawie ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej, przekazane za pismem znak: SPS-024-2133/07.</p>
        <p xml:id="div-2">Jakie działania zostały podjęte przez Ministerstwo Transportu, aby odpowiednio rozwijał się ruch lotniczy, łącznie ze spełnieniem wymogów związanych ze standardami międzynarodowymi, oraz czy Ministerstwo Transportu ma na uwadze zabezpieczenie właścicielstwa i wpływu Skarbu Państwa w tym sektorze?</p>
        <p xml:id="div-3">Na mocy ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (DzU z 2006 r. nr 249, poz. 1829), której projekt opracowano w Ministerstwie Transportu, powołano niezależny podmiot pełniący funkcję państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym, który podejmie działalność 1 kwietnia br. W ten sposób zrealizowane zostały zobowiązania międzynarodowe wynikające z członkostwa RP w Europejskiej Organizacji Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej - EUROCONTROL, a także potrzeba wykonania prawa UE dotyczącego Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej. Agencja powstanie na bazie zasobu kadrowego oraz majątku Agencji Ruchu Lotniczego - obecnie jednostki organizacyjnej P.P. ˝Porty Lotnicze˝ (PPL).</p>
        <p xml:id="div-4">Minister transportu nadzoruje realizację zadań związanych z przygotowaniami do rozpoczęcia działalności Agencji, przede wszystkim związanymi z wydzieleniem i przekazaniem składników majątkowych i niemajątkowych, które będą wyodrębniane decyzją ministra transportu, a także pracami nad certyfikowaniem PAŻP, co zabezpieczy przed groźbą przejęcia kontroli ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej przez obce podmioty. Zgodnie z ww. ustawą PAŻP jest państwową osobą prawną podlegającą ministrowi właściwemu ds. transportu. Agencja prowadzić będzie samodzielną gospodarkę finansową z uwzględnieniem prawa UE, umów międzynarodowych oraz przepisów EUROCONTROL. Uprawnienia ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, określone w art. 5a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa wykonuje w stosunku do agencji minister właściwy ds. transportu.</p>
        <p xml:id="div-5">Przychody PAŻP będą mogły być wykorzystywane tylko na pokrycie kosztów własnej działalności. Biorąc pod uwagę prognozy określające do 2010 r. potrzebę zwiększenia pojemności przestrzeni powietrznej w Polsce na poziomie 80-100% w stosunku do roku 2004 niezależny podmiot wsparty środkami UE (ok. 100 EUR planowane do alokowania w latach 2007-2013 z Funduszu Spójności) będzie w stanie zapewnić - z zachowaniem standardów międzynarodowych - zarówno służby żeglugi powietrznej jak i infrastrukturę nawigacyjną.</p>
        <p xml:id="div-6">Nowy podmiot zapewni służby żeglugi powietrznej w sposób gwarantujący dotrzymanie obowiązujących wymogów w zakresie bezpieczeństwa, przepustowości przestrzeni powietrznej, a także zachowanie suwerenności kraju w tym zakresie. Niezależność Agencji zwiększy efektywność zarządzania tym podmiotem, a także możliwości doinwestowania infrastruktury nawigacyjnej. W ostatnich latach z uwagi na nadmierne wykorzystywanie przez PPL przychodów z usług nawigacyjnych na pokrywanie kosztów niezwiązanych ze świadczeniem usług nawigacyjnych nawarstwiły się zaległości w inwestowaniu w infrastrukturę nawigacyjną, przyczyniając się przede wszystkim do występowania okresowych ograniczeń pojemności polskiej przestrzeni powietrznej oraz do wynikających z tego faktu opóźnień w ruchu lotniczym.</p>
        <p xml:id="div-7">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-8">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-9">Eugeniusz Wróbel</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 14 lutego 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>