text_structure.xml 8.77 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 19 stycznia 2007 r., znak: SPS-024-2113/07, przy którym przesłano zapytanie Pani Poseł Elżbiety Pierzchały oraz grupy posłów na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 11 stycznia 2007 r. w sprawie ˝niewypłacania przez Śląski Oddział Wojewódzki NFZ szpitalom pieniędzy za zabiegi medyczne ratujące życie pacjentów˝, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących informacji.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 97 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.) do zakresu działania Funduszu należy w szczególności między innymi określanie jakości i dostępności oraz analiza kosztów świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie niezbędnym dla prawidłowego zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, przeprowadzanie konkursów ofert, rokowań i zawieranie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, a także monitorowanie ich realizacji i rozliczanie.</p>
        <p xml:id="div-3">W związku z powyższym Minister Zdrowia w ramach nadzoru nad działalnością NFZ wystąpił do Prezesa NFZ o przedstawienie stanowiska w sprawach poruszonych w ww. piśmie.</p>
        <p xml:id="div-4">Zgodnie z wyjaśnieniami Prezesa Funduszu umowa o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zawarta między oddziałem wojewódzkim Funduszu a świadczeniodawcami, dotyczy wszystkich świadczeń zdrowotnych, a więc również wykonywanych ze względu na zagrożenie zdrowia lub życia. Umowa nie wyszczególnia kwot na świadczenia udzielane w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia i inne świadczenia szpitalne. Podziału takiego nie wprowadza również plan finansowy Funduszu. Wobec powyższego świadczeniodawca, planując udzielanie świadczeń, powinien uwzględnić przede wszystkim przewidywaną do wykonania liczbę świadczeń ratujących życie i w pozostałym zakresie liczbę świadczeń planowanych.</p>
        <p xml:id="div-5">Dokonane w trakcie 2006 roku zmiany planu finansowego polegające na stopniowym powiększaniu planu kosztów świadczeń zdrowotnych w poszczególnych oddziałach wojewódzkich zwiększyły możliwości finansowe oddziałów w zakresie zakupu dodatkowych świadczeń zdrowotnych łącznie o 2.576,8 mln zł, w tym Śląski OW NFZ o 319,8 mln zł. Prowadzony na bieżąco przez oddziały wojewódzkie monitoring realizacji świadczeń zdrowotnych u poszczególnych świadczeniodawców był podstawą podejmowanych przez dyrektorów oddziałów decyzji o dokupieniu dodatkowych świadczeń zdrowotnych w tych obszarach, gdzie występowało na nie zwiększone zapotrzebowanie. Przedmiotowe działania poprzedzone były analizą sytuacji finansowej oddziału oraz merytorycznym uzasadnieniem wniosków składanych przez świadczeniodawców w zakresie przesunięć środków pomiędzy rodzajami lub zakresami świadczeń. Zgodnie z treścią § 19 i 20 ˝Ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej˝, stanowiących załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 197 poz. 1643), świadczeniodawca ma prawo wystąpić z wnioskiem do dyrektora oddziału wojewódzkiego NFZ o dokonanie zmian w umowie poprzez zwiększenie kwoty zobowiązania ustalonej dla jednego lub kilku rodzajów świadczeń, przy jednoczesnym zmniejszeniu zobowiązania ustalonego dla pozostałych rodzajów świadczeń po upływie kwartału kalendarzowego. Analogiczne zasady stosuje się w odniesieniu do przesunięć zakresów świadczeń w ramach danego rodzaju świadczeń. Tak więc w trakcie roku, zgodnie z zapisami ww. rozporządzenia, dyrektorzy oddziałów wojewódzkich NFZ na wniosek świadczeniodawców dokonywali przesunięć środków poprzez zawieranie stosownych aneksów do umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych. Świadczeniodawcy mieli zatem możliwość dokonania zmian w umowie w sytuacji, gdy liczba świadczeń ratujących życie była większa niż zaplanowano.</p>
        <p xml:id="div-6">Dnia 14 lutego 2007 r. zakończono proces ostatecznego rozliczania umów zawartych na realizację świadczeń zdrowotnych w 2006 roku. Pomimo tego, iż przed zakończeniem 2006 roku we wszystkich oddziałach wojewódzkich Funduszu przewidywane wykonanie kosztów świadczeń zdrowotnych poprzedzono aneksowaniem umów, to w wielu przypadkach odbiegało ono od wykonania rzeczywistego przedstawionego przez świadczeniodawców do rozliczeń. W związku z powyższym w celu optymalnego wykorzystania środków przewidzianych w planie finansowym Funduszu oddziały wojewódzkie po dokonaniu analiz w zakresie przewidywanej realizacji świadczeń zdrowotnych i zbilansowaniu środków, których nie wykorzystali świadczeniodawcy realizujący kontrakty w 2006 roku poniżej planu, podjęły negocjacje ze świadczeniodawcami w celu zawarcia ugód przedsądowych, które stanowią podstawę do zapłaty za wykonane m.in. świadczenia ratujące życie, świadczenia w trybie pilnym i procedury nielimitowane. Przedstawione powyżej działania oddziałów wojewódzkich NFZ w zakresie zawierania ze świadczeniodawcami ugód wynikają z faktu, iż:</p>
        <p xml:id="div-7">1. Zmiany umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartych na czas oznaczony mogą być dokonywane w drodze aneksów tylko i wyłącznie w trakcie ich obowiązywania, przy jednoczesnym uwzględnieniu treści art. 158 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej. Tak więc podpisanie aneksów do umów po 31 grudnia 2006 r., tj. po upływie okresu, na jaki zostały one zawarte, nie było już możliwe.</p>
        <p xml:id="div-8">2. Środki finansowe pozostające w dyspozycji oddziałów wojewódzkich NFZ są ograniczone i zgodnie z art. 132 ust. 5 ww. ustawy łączne zobowiązania oddziałów wojewódzkich NFZ wynikające z zawartych umów nie mogą przekroczyć wysokości kosztów przewidzianych na ten cel w planie finansowym Funduszu.</p>
        <p xml:id="div-9">Przedstawiony powyżej tryb postępowania jest jednakowy we wszystkich oddziałach wojewódzkich NFZ, a podejmowane działania mają na celu w szczególności konieczność dotrzymania bezpieczeństwa planu finansowego, zgodnie z ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104).</p>
        <p xml:id="div-10">Podpisywanie ugód pomiędzy świadczeniodawcą a NFZ dotyczy zapłaty za świadczenia wykonane poza umową. Obniżenie ceny za świadczenia w odniesieniu do ceny zawartej w umowie jest uzasadnione m.in. proporcją kosztów stałych i zmiennych, z czym świadczeniodawcy na ogół się zgadzają. Sprawę tę poruszyła również Najwyższa Izba Kontroli w ˝Informacji o wynikach kontroli wykonania planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia w 2005 roku˝. Zdaniem Izby cena jednostki rozliczeniowej świadczeń zdrowotnych wykonanych ponad liczbę określoną w pierwotnej umowie powinna być pomniejszona o koszty stałe świadczeniodawcy i zawierać jedynie elementy cenotwórcze związane bezpośrednio z konkretnym świadczeniem. Przyjęto bowiem założenie, że w cenach jednostek rozliczeniowych świadczeń zdrowotnych oferowanych przez świadczeniodawców i przyjętych w umowach na okres roku uwzględniono koszty stałe świadczeniodawcy w pełnym zakresie.</p>
        <p xml:id="div-11">Odnośnie do zmiany algorytmu podziału środków uprzejmie informuję, że w aktualnie procedowanym projekcie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw zostały zawarte regulacje umożliwiające uwzględnianie bieżącej migracji w planach finansowych oddziałów wojewódzkich w przypadku, gdy bieżąca migracja wynikająca z realizacji planu finansowego będzie się różniła od migracji założonej na etapie konstruowania planu finansowego. Wprowadzenie odpowiednich zmian w rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowego trybu i kryteriów podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia z przeznaczeniem na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych w zakresie przedmiotowych regulacji uwarunkowane jest wejściem w życie ww. projektu ustawy.</p>
        <p xml:id="div-12">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-13">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-14">Bolesław Piecha</p>
        <p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 28 lutego 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>