text_structure.xml 4.61 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie pana posła Rafała Muchackiego w sprawie drogi ekspresowej S1, uprzejmie przedstawiam stanowisko Ministerstwa Transportu.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jednolity: Dz.U. Nr 204, poz. 2086, z późn. zm.) odcinek drogi zastąpiony nowo wybudowanym odcinkiem drogi z chwilą oddania go do użytkowania zostaje pozbawiony dotychczasowej kategorii i zaliczony jest do kategorii dróg gminnych. Zapis art. 10 ust. 5 ww. ustawy dotyczy wszystkich odcinków dróg, które zostały zastąpione nowo wybudowanymi odcinkami dróg, niezależnie od ich długości, położenia czy pełnionej funkcji.</p>
        <p xml:id="div-3">W myśl powyższego ˝stary˝ odcinek drogi krajowej nr 1 z chwilą oddania do użytkowania nowego odcinka drogi S1 z mocy prawa został pozbawiony kategorii dróg krajowych i zaliczony do kategorii dróg gminnych. Konsekwencją tego normatywnego uregulowania powinno być przyjęcie obowiązków zarządcy drogi zastąpionej przez nowo wybudowaną drogę przez odpowiedni organ szczebla gminnego.</p>
        <p xml:id="div-4">Zgodność z prawem takiego działania potwierdza wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 06.09.2005 r. (sygn. akt K 46/04).</p>
        <p xml:id="div-5">Zapis art. 10 ust. 5 ustawy o drogach publicznych został wprowadzony ustawą z dnia 14 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 200, poz. 1953) w celu wyeliminowania sytuacji, w których zarządca drogi, który wybudował nowe odcinki dróg czy obwodnice, zmuszony jest zarządzać dwoma równolegle przebiegającymi odcinkami dróg.</p>
        <p xml:id="div-6">Zasadność dokonanej z mocy prawa (art. 10 ust. 5 ustawy o drogach publicznych) zmiany kategorii odcinka dawnej drogi krajowej potwierdzają kryteria kwalifikacji dróg do kategorii dróg krajowych i gminnych, zawarte w przepisach ustawy o drogach publicznych. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 omawianej ustawy do dróg krajowych zalicza się między innymi autostrady i drogi ekspresowe oraz drogi leżące w ich ciągach do czasu wybudowania autostrad i dróg ekspresowych. Zatem w sytuacji, gdy został wybudowany i oddany do użytkowania nowy odcinek drogi ekspresowej S1, ˝stary˝ odcinek drogi nie może nadal pozostać drogą krajową. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o drogach publicznych do dróg gminnych zalicza się drogi o znaczeniu lokalnym niezaliczone do innych kategorii, stanowiące uzupełniającą sieć dróg służących miejscowym potrzebom. Należy zaznaczyć, że dawna droga krajowa nr 1 (obecnie droga gminna) po oddaniu do użytkowania wybudowanego odcinka drogi ekspresowej S1 służy głównie mieszkańcom zamieszkującym w jej okolicach, a ruch ciężkich pojazdów samochodowych (w tym tranzytowy) odbywa się odcinkiem drogi ekspresowej S1.</p>
        <p xml:id="div-7">Równocześnie informuję, że na podstawie ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz.U. Nr 267, poz. 2251) zadania w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg krajowych oraz zarządzania nimi finansowane są przez ministra właściwego do spraw transportu za pośrednictwem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, a wydatki te ustalane są corocznie w ustawie budżetowej. Zadania w zakresie finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg gminnych oraz zarządzania nimi finansowane są z budżetów gmin.</p>
        <p xml:id="div-8">Biorąc powyższe pod uwagę, uprzejmie informuję, że w obecnej sytuacji resort transportu nie ma możliwości formalnych finansowania remontu dróg gminnych (˝starego˝ odcinka drogi krajowej). Jednocześnie wyjaśniam, iż na ˝starej˝, ogólnodostępnej drodze krajowej do czasu wybudowania drogi ekspresowej S1 odbywał się ruch wszelkich pojazdów samochodowych, w tym również pojazdów ciężkich korzystających z przejścia granicznego w Cieszynie. Wykonawcy drogi ekspresowej S1 byli tylko jednymi z wielu użytkowników ˝starej˝ drogi krajowej.</p>
        <p xml:id="div-9">Łączę wyrazy najwyższego szacunku</p>
        <p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-11">Piotr Stomma</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 8 lutego 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>