text_structure.xml
4.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Przemysława Andrejuka (SPS-024-2091/07 z dnia 12 stycznia 2007 r.) w sprawie zmiany rozkładów jazdy i likwidacji niektórych połączeń kolejowych w województwie lubelskim, uprzejmie informuję, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Ustosunkowując się do informacji podanej w wystąpieniu Pana Posła, iż wicemarszałek województwa lubelskiego stwierdził, że dofinansowanie kolei należy do kompetencji Rządu, a nie Urzędu Marszałkowskiego, nie jest zgodna z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Zgodnie z art. 40 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789 z późn. zm.) organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów osób wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych oraz nabywanie kolejowych pojazdów szynowych należy do zadań własnych samorządu województwa.</p>
<p xml:id="div-3">Przyczyną likwidacji pasażerskich połączeń kolejowych na linii Nr 30: Lublin - Łuków była nie tylko niska frekwencja, ale przede wszystkim wysokie koszty uruchomienia połączeń (pociągi z wagonami piętrowymi prowadzone były ciężkimi lokomotywami spalinowymi) oraz utrzymania linii. Obecnie Urząd Marszałkowski posiada kilka autobusów szynowych, które jako zdecydowanie bardziej ekonomiczne w eksploatacji mogłyby być wykorzystane do wznowienia pasażerskiej komunikacji kolejowej na tej linii. O tym jednak zdecydować musi organizator przewozów, tj. właśnie Urząd Marszałkowski.</p>
<p xml:id="div-4">Stan techniczny linii Nr 30, na odcinku Lublin Północny - Radzyń Podlaski, jest dobry. Cały czas prowadzony jest planowy ruch towarowy. Istnieje możliwość uruchomienia pociągów pasażerskich do Lubartowa z prędkością do 100 km/h, a dalej do 80 km/h. Natomiast na odcinku Radzyń Podlaski - Łuków, ze względu na zły stan techniczny infrastruktury, nie kursują żadne pociągi. Przywrócenie ruchu na tym odcinku linii wymaga znacznych nakładów finansowych, które są szacowane na poziomie 23.000.000 zł. Przywrócenie pierwotnych parametrów technicznych dla całej linii wraz z odbudową oświetlenia stacji i przystanków oraz remontem urządzeń sterowania ruchem kolejowym wymaga poniesienia kosztów szacowanych na poziomie 33.270.000 zł.</p>
<p xml:id="div-5">Odpowiadając na pytanie w sprawie planów PKP odnośnie połączeń, które przestały funkcjonować z dniem 11 grudnia 2006 r., uprzejmie informuję, że Spółki przewozowe Grupy PKP uzależniają przywrócenie lub uruchomienie nowych połączeń kolejowych od zapewnienia dla nich finansowania przez właściwych organizatorów.</p>
<p xml:id="div-6">Samorząd województwa lubelskiego, posiadając wiedzę o lokalnych uwarunkowaniach komunikacyjnych i zapotrzebowaniu na usługi przewozów pasażerskich (dojazd do szkół, zakładów pracy, ośrodków administracyjnych czy miejsc świadczących usługi zdrowotne itp.), decyduje o kształcie rozkładu jazdy, zamawia pociągi u przewoźnika oraz pokrywa związane z tym koszty, gdy połączenia są deficytowe.</p>
<p xml:id="div-7">Resort transportu nie może ingerować we wzajemne relacje pomiędzy przewoźnikiem a organizatorem. Minister Transportu nie może też wyręczać samorządów w ich obowiązkach ustawowych w zakresie organizowania i dotowania przewozów. Szereg rozwiązań prawno-organizacyjnych w zakresie kolejowych przewozów osób zawiera opracowany w resorcie transportu projekt ˝Strategii dla transportu kolejowego do roku 2009˝, przyjęcie którego przyczyni się do rozwoju kolejnictwa.</p>
<p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-9">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-10">Mirosław Chaberek</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 6 lutego 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>