text_structure.xml 5.74 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Anny Sobeckiej w sprawie wstrzymania dostaw ropy naftowej do Polski, przekazane przy piśmie z dnia 12 stycznia 2007 r. znak: SPS-024-2088/07, przedstawiam następujące wyjaśnienia.</p>
        <p xml:id="div-2">W nocy z 7 na 8 stycznia br. zostały wstrzymane dostawy ropy naftowej do Polski i Niemiec realizowane rurociągiem ˝Przyjaźń˝. Przyczyną zaistnienia takiej sytuacji był konflikt rosyjsko-białoruski dotyczący rozliczeń celno-tranzytowych pomiędzy tymi krajami. Tłoczenie ropy naftowej zostało przywrócone w nocy z 10 na 11 stycznia br., a w miarę wzrostu ciśnienia w rurociągu na granicy Białorusi z Polską rozpoczęła się procedura uruchamiania polskiej części systemu rurociągowego. Po trwającym kilka godzin ponownym rozruchu rurociąg osiągnął pełną wydajność.</p>
        <p xml:id="div-3">Przenoszenie konsekwencji sporów pomiędzy Rosją i Białorusią na europejskich odbiorców przesyłanej systemem rurociągów ˝Przyjaźń˝ rosyjskiej ropy naftowej spotkało się z ostrą krytyką Komisji Europejskiej i zainteresowanych krajów. Rząd polski podjął natychmiastowe działania związane z zabezpieczeniem ciągłości pracy polskich rafinerii w przypadku przeciągającego się konfliktu i możliwości wystąpienia niedoborów ropy naftowej - wydając zgodę na uruchomienie części obowiązkowych zapasów paliw ciekłych utrzymywanych pod postacią ropy. Polskie rafinerie podjęły działania związane z zabezpieczeniem dostaw ropy naftowej drogą morską. Sytuacja polskiego sektora naftowego i samych odbiorców końcowych paliw silnikowych była cały czas monitorowana przez ministerialne oraz rafineryjne służby odpowiedzialne za działania w sytuacjach kryzysowych na polskim rynku paliw.</p>
        <p xml:id="div-4">Mając na względzie powyższe, podkreślenia wymaga fakt, że Polska posiada niewielkie zasoby ropy naftowej, stąd w zakresie tego surowca uzależnienie kraju od dostaw zewnętrznych jest największe. Udział importowanej ropy naftowej w zużyciu krajowym przekraczał w latach 90. 97%, spadając nieco - do około 95% - na przełomie wieków dzięki wzrostowi wydobycia krajowego, głównie z nowo odkrytych złóż zlokalizowanych w północno-zachodniej części kraju i pod dnem Bałtyku. W strukturze geograficznej importu ropy zdecydowanie dominuje Rosja, a znacznie mniejszy udział ma kilka państw byłego Związku Radzieckiego oraz kraje basenu Morza Północnego.</p>
        <p xml:id="div-5">W przypadku wystąpienia problemów z dostawą ropy naftowej rurociągiem ˝Przyjaźń˝ istnieją pełne techniczne warunki do zastąpienia, w razie potrzeby, dostaw rurociągowych dostawami drogą morską, bowiem globalny charakter światowego rynku naftowego zapewnia możliwość swobodnego wyboru dostawcy, a koszt transportu ropy drogą morską nie stanowi - zwłaszcza w sytuacji braku dostaw z jednego kierunku - bariery dla dostaw ropy nawet z różnych, nawet bardzo odległych, regionów.</p>
        <p xml:id="div-6">To właśnie stworzenie możliwości dywersyfikacji kierunków dostaw ropy naftowej do Polski legło u podstaw decyzji o budowie Portu Północnego w Gdańsku. Instalacje do przeładunku ropy umożliwiają relacje przeładunkowe w obu kierunkach, tzn. w przywozie i wywozie. W porcie w Gdańsku funkcjonują dwa przedsiębiorstwa specjalizujące się w przeładunkach ropy naftowej: Naftoport Sp. z o.o. oraz Port Północny Sp. z o.o. Zdolności przeładunkowe Naftoportu i Portu Północnego wynoszą odpowiednio: 23 mln ton/rok i 10,8 mln ton/rok. Łączne zdolności przeładunkowe kształtują się zatem na poziomie 33,8 mln ton/rok, co zdecydowanie przewyższa zapotrzebowanie na ropę naftową PKN Orlen S.A., i Grupy Lotos S.A. Istniejące obecnie zdolności transportu drogą morską i rozładunku przekraczają potrzeby polskich rafinerii i są wykorzystywane w niewielkim stopniu. Tak więc w przypadku wystąpienia problemów w pozyskiwaniu ropy naftowej z kierunku wschodniego możliwy jest dosyć szybki wzrost importu z innych kierunków.</p>
        <p xml:id="div-7">Zgodnie z realizowaną polityką rządu w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski i związanej z tym konieczności zwiększenia stopnia dywersyfikacji zarówno kierunków, jak i źródeł dostaw ropy naftowej - na szczeblu rządowym inspirowane są działania związane ze wspieraniem podmiotów sektora naftowego w staraniach o uzyskanie dostępu do źródeł ropy naftowej oraz pozyskiwaniu przez te podmioty własnych złóż ropy.</p>
        <p xml:id="div-8">Strona polska jest także zaangażowana w prace związane z projektem rurociągu Odessa-Brody-Płock, który stanowiłby alternatywny kierunek dostaw ropy naftowej z regionu Morza Kaspijskiego na krajowy rynek i ewentualnie inne rynki europejskie. Istotne znaczenie dla rozpoczęcia realizacji inwestycji z Brodów do Płocka ma pozyskanie odpowiednich partnerów - producentów lekkiej ropy naftowej (Azerbejdżan, Gruzja, Kazachstan) zainteresowanych tym kierunkiem przesyłu ropy oraz udziałem w projekcie.</p>
        <p xml:id="div-9">Przedkładając powyższe wyjaśnienia, wyrażam przekonanie, że zawarte informacje stanowią wyczerpującą, na obecnym etapie, odpowiedź na zgłoszone przez Panią Poseł zapytanie.</p>
        <p xml:id="div-10">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-11">Minister Piotr Grzegorz Woźniak</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 1 lutego 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>