text_structure.xml
3.36 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Czesława Fiedorowicza z dnia 22.12.2006 r., przekazane przy piśmie z dnia 12 stycznia 2007 r. 2006 r., znak: SPS-024-2084/07, w sprawie ˝możliwości nowelizacji przepisów prawa w przedmiocie zniesienia obowiązku montażu wind w czterokondygnacyjnych budynkach mieszkalnych˝, uprzejmie przedstawiam poniższą informację.</p>
<p xml:id="div-2">Wymóg wyposażenia w dźwigi osobowe budynków mieszkalnych wielorodzinnych pięciokondygnacyjnych i wyższych stanowi minimalne wymaganie użytkowe umożliwiające korzystanie z tych budynków przez osoby niepełnosprawne, przez osoby starsze, kobiety w ciąży lub z małymi dziećmi, a także odzwierciedla współczesne standardy, jakie powinny spełniać te budynki. Względy finansowe nie mogą determinować minimalnych wymagań w zakresie bezpieczeństwa użytkowania, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1c ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tekst jednolity Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118), oraz nie mogą powodować powstawania substandardowych zasobów mieszkaniowych.</p>
<p xml:id="div-3">Ustalenia, które podjęliśmy w toku prac legislacyjnych nad nowelizacją rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002 r., Nr 75, poz. 690, z późn. zm.) w roku 2004, w ramach konsultacji i uzgodnień społecznych z organizacjami reprezentującymi osoby niepełnosprawne, nie pozwalają na dokonanie zmian wbrew interesom osób, które muszą każdego dnia borykać się z barierami architektonicznymi niedostrzegalnymi dla osób bez ograniczeń ruchowych.</p>
<p xml:id="div-4">Pragnę także zwrócić uwagę na fakt, że niepełnosprawność dzieli się na trwałą i czasową. Za osoby niepełnosprawne czasowo uznaje się, poza oczywistymi medycznymi przypadkami, także kobiety w ciąży i osoby z małymi dziećmi. Tak więc ze względu na wskazane aspekty społeczne nie można wprowadzić zmian w przedmiotowym zakresie w obowiązujących przepisach.</p>
<p xml:id="div-5">Jednakże, mając na uwadze przesłanki ekonomiczne, przepisy § 55 ust. 3 ww. rozporządzenia dopuszczają niewyposażanie w dźwigi budynku mieszkalnego wielorodzinnego do 5 kondygnacji nadziemnej włącznie, jeżeli wszystkie pomieszczenia na ostatniej kondygnacji są częścią mieszkań dwupoziomowych.</p>
<p xml:id="div-6">Ponadto uprzejmie informuję, iż zgodnie z art. 9 ustawy Prawo budowlane w przypadkach szczególnie uzasadnionych istnieje możliwość uzyskania upoważnienia ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej do wyrażenia zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych na zasadach i w trybie określonych w przywołanym przepisie.</p>
<p xml:id="div-7">Łączę wyrazy szacunku</p>
<p xml:id="div-8">Minister</p>
<p xml:id="div-9">Andrzej Aumiller</p>
<p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 7 lutego 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>