text_structure.xml 7.61 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Henryka Siedlaczka z dnia 8 stycznia 2007 r., nr SPS-024-2080/07, w sprawie przyznania dodatku funkcyjnego za wychowawstwo nauczycielowi w przedszkolu, pozwolę sobie wyrazić następującą opinię:</p>
        <p xml:id="div-2">System wynagradzania nauczycieli, w tym struktura składników i kompetencje właściwych podmiotów, które decydują o tych składniach, został precyzyjnie określony w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674, z późn. zm.). Artykuł 30 ust. 1 ww. ustawy powołuje definicję wynagrodzenia, zgodnie z którą płaca nauczyciela składa się z następujących składników:</p>
        <p xml:id="div-3">- wynagrodzenia zasadniczego,</p>
        <p xml:id="div-4">- dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy,</p>
        <p xml:id="div-5">- wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraź'nych zastępstw, nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy (z wyłączeniem świadczeń z ZFŚS i dodatków socjalnych).</p>
        <p xml:id="div-6">Ustawodawca w treści art. 30 ust. 2 tej ustawy określa przesłanki przesądzające o dopuszczalnym zakresie zróżnicowania tak ustalonych składników płacy nauczycielskiej. Odpowiednio wysokość wynagrodzenia zasadniczego zależy od stopnia awansu zawodowego, posiadanych kwalifikacji oraz wymiaru zajęć obowiązkowych. Odzwierciedleniem powyższego jest tabela minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego określana przez ministra właściwego ds. oświaty i wychowania na podstawie przepisów art. 30 ust 5 ustawy Karta nauczyciela. Podobne jednoznaczne przesłanki ustawodawca w przepisach ustawy powołał również w stosunku do dodatków nauczycielskich. Zgodnie z nimi wysokość nauczycielskich dodatków zależy odpowiednio od okresów zatrudnienia (dodatek za wysługę lat), jakości świadczonej pracy i wykonywania dodatkowych zadań lub zajęć (dodatek motywacyjny), powierzonego stanowiska lub sprawowanej funkcji (dodatek funkcyjny) oraz trudnych lub uciążliwych dla zdrowia warunków pracy (dodatek za warunki pracy).</p>
        <p xml:id="div-7">W konsekwencji nie może być wątpliwości, iż nie tylko nazwy własne dodatków, ale również przesłanki umożliwiające ich różnicowanie przesądzają o celach powołania i uprawnieniach podmiotowych. W przypadku dodatków funkcyjnych z pewnością będzie powierzenie i wykonywanie dodatkowych obowiązków związanych ze stanowiskiem lub funkcją.</p>
        <p xml:id="div-8">Na podstawie art. 30 ust. 5 pkt 3 ustawy Karta nauczyciela minister właściwy do spraw oświaty i wychowania upoważniony został do określenia wykazu stanowisk oraz sprawowanych funkcji uprawniających nauczyciela do dodatku funkcyjnego. Na tej podstawie Minister Edukacji Narodowej i Sportu wydał rozporządzenie z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 22, poz. 181, z późn. zm.) i określił, w § 5, iż do uzyskania dodatku funkcyjnego uprawnieni są nauczyciele, którym powierzono:</p>
        <p xml:id="div-9">- stanowisko dyrektora lub wicedyrektora szkoły albo inne stanowisko kierownicze przewidziane w statucie szkoły,</p>
        <p xml:id="div-10">- sprawowanie funkcji:</p>
        <p xml:id="div-11">- wychowawcy klasy,</p>
        <p xml:id="div-12">- doradcy metodycznego lub nauczyciela-konsultanta,</p>
        <p xml:id="div-13">- opiekuna stażu.</p>
        <p xml:id="div-14">Dodatek funkcyjny z tytułu sprawowania funkcji wychowawcy nie wiąże się z faktem wykonywania pracy wychowawczej w jakimkolwiek typie szkoły (np. przedszkole, internat, specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy), ale wyłącznie ze sprawowaniem dodatkowej funkcji w szkole przez nauczycieli prowadzących zajęcia dydaktyczne.</p>
        <p xml:id="div-15">Powołanie w przepisach rozporządzenia, w grupie dodatków funkcyjnych tytułu: sprawowanie funkcji - wychowawca klasy - jest bowiem ściśle związane z zakresem zadań i obowiązków nauczyciela wychowawcy klasy, odrębnych niż nauczyciela realizującego w tej klasie program nauczania. Do zakresu tych zadań, poza działaniami administracyjnymi (wypełnianie świadectw, dziennika itp.), należy m.in. badanie potrzeb uczniów, analizowanie ich osiągnięć w nauce, współpraca z rodzicami i ich wspomaganie w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, współpraca z poradniami specjalistycznymi. Przydzielanie wychowawstwa klasy odbywa się przy istotnym udziale wszystkich nauczycieli. Stosownie bowiem do art. 41 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) obowiązki związane z prowadzeniem klasy przydziela dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.</p>
        <p xml:id="div-16">Zajęcia wychowawcze i opiekuńcze realizowane przez nauczycieli przedszkoli nie mają charakteru zajęć dodatkowych, odzwierciedlają natomiast treść i charakter zakresu zadań i obowiązków związanych z zawarciem umowy o pracę w przedszkolu. Zakres tych zadań i obowiązków jest identyczny dla wszystkich osób zatrudnionych w takiej placówce na stanowisku nauczyciela.</p>
        <p xml:id="div-17">W tej sytuacji prawnej i formalnej nie jest w mojej ocenie możliwe utożsamianie w samorządowych regulaminach wynagradzania dodatków za pełnienie funkcji: wychowawca klasy z pracą nauczyciela w przedszkolu, ponieważ jest to niespójne systemowo oraz nosi cechy powołania odrębnego dodatku - dodatku branżowego (przedszkolnego), do którego otrzymywania uprawnione byłyby wybrane osoby w szkołach oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolach. Pozwolę sobie zatem stanowczo wskazać, iż ustawodawca w przepisach ustawy Karta nauczyciela nie uzależnił wysokości pobieranego wynagrodzenia od realizacji zadań i obowiązków w określonych typach szkół i placówek. Tymczasem bezspornie taka zasada zostałaby ukształtowana w sytuacji, w której warunkiem uprawniającym do otrzymania danego składnika wynagrodzenia miałoby być zawarcie stosunku pracy w danej jednostce organizacyjnej systemu oświaty.</p>
        <p xml:id="div-18">Jednocześnie pragnę zauważyć, iż środki na wynagrodzenia nauczycielskie mogą być zwiększane ponad poziom minimalnych wynagrodzeń gwarantowanych przepisami ustawy Karta nauczyciela. Nie istnieją w ustawie Karta nauczyciela istotne ograniczenia prawne w kształtowaniu przez samorząd wynagrodzeń nauczycieli na poziomie wyższym. W stosunku do płac nauczycielskich dopuszczalne jest dowolne zwiększanie wysokości płac nauczycielskich przez samorząd, m.in. w oparciu o ustalenie wysokości i szczegółowych zasad wypłacania dodatku motywacyjnego (art. 30 ust. 6 Karty nauczyciela) czy też poprzez podwyższenie stawek wynagrodzenia zasadniczego (art. 30 ust 10 i 10a Karty nauczyciela).</p>
        <p xml:id="div-19">Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, proszę Pana Marszałka o ich przyjęcie.</p>
        <p xml:id="div-20">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-21">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-22">Sławomir Kłosowski</p>
        <p xml:id="div-23">Warszawa, dnia 23 stycznia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>