text_structure.xml 3.56 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pana Posła Tadeusza Tomaszewskiego z dnia 8 stycznia 2007 r., nr SPS-024-2077/07, w sprawie standardu lic tablic drogowych i drogowskazów na państwowym odcinku autostrady A2 Konin-Dąbie, uprzejmie informuję, że Ministerstwo Transportu zwróciło się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o nadesłanie stanowiska w tej sprawie. Odcinek autostrady A2 Konin-Dąbie oznakowany jest zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. Nr 220, poz. 2181). Zgodnie z przepisami w/wym. rozporządzenia, GDDKiA stosuje na jezdniach głównych autostrad lica znaków pionowych wykonane z folii odblaskowej typu drugiego dla znaków umieszczanych obok jezdni oraz lica wykonane z folii odblaskowych pryzmatycznych (typu trzeciego) dla znaków umieszczanych nad jezdnią.</p>
        <p xml:id="div-2">Lica tablic drogowych i drogowskazów na odcinku autostrady A2 Konin-Dąbie zostały wykonane zgodnie z zapewniającym bezpieczeństwo użytkownikom autostrady projektem organizacji ruchu, zatwierdzonym przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, a wcześniej pozytywnie zaopiniowanym przez Komendanta Wojewódzkiego Policji w Poznaniu. Z uwagi na fakt, iż na tym odcinku autostrady występują wyłącznie znaki umieszczane obok jezdni, we wszystkich przypadkach zastosowano lica znaków wykonane z folii typu drugiego.</p>
        <p xml:id="div-3">Wykonawca oznakowania tego odcinka autostrady, firma P.H.U. ERPLAST, przedstawił Aprobatę Techniczną Nr AT/2005-03-1842 Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, stwierdzającą przydatność do stosowania stałych odblaskowych znaków drogowych w inżynierii komunikacyjnej, oraz Krajową Deklarację Zgodności 11/2006 o zgodności wyrobu z Aprobatą Techniczną NR AT/2005-03-1842 i normą PN-EN 12899-1. Lica znaków zostały wykonane z folii firmy 3M typu II pryzmatycznej, której właściwości odblaskowe spełniają wymagania dla folii typu II, określone w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych. Folia ta posiada nowoczesną, od niedawna stosowaną konstrukcję, w której zastosowano elementy odblaskowe w postaci niemetalizowanych, mikropryzmatycznych elementów optycznych, zastępując nimi stosowane w starszych technologiach elementy odblaskowe w postaci mikrokulek szklanych.</p>
        <p xml:id="div-4">Folie odblaskowe drugiego typu stosowane są powszechnie również w innych państwach Unii Europejskiej. Dotychczasowa praktyka inżynierska pokazuje, że o poziomie odblaskowości stosowanej folii nie powinny decydować jedynie względy formalne, takie jak kategoria czy klasa techniczna drogi, ale usytuowanie znaków (nad jezdnią lub obok jezdni) oraz kontrast z otoczeniem, w jakim funkcjonują znaki - im wyższy poziom jasności tła otoczenia (np. w obszarach miejskich), tym wyższy poziom odblaskowości stosowanych znaków.</p>
        <p xml:id="div-5">Łączę wyrazy najwyższego szacunku</p>
        <p xml:id="div-6">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-7">Piotr Stomma</p>
        <p xml:id="div-8">Warszawa, dnia 6 lutego 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>