text_structure.xml 3.76 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pani Poseł Lidii Staroń (SPS-024-2073/07 z dnia 9 stycznia 2007 r.) w sprawie likwidacji pasażerskich połączeń kolejowych na trasie Ełk-Białystok w województwie podlaskim uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 40 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789, z późn. zm.) organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów osób wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych należy do zadań własnych samorządu województwa.</p>
        <p xml:id="div-2">Samorząd województwa podlaskiego w dniu 28 września 2006 r. zadecydował o zawieszeniu kursowania pociągów regionalnych na omawianym odcinku. Pomimo tego, że korekta rozkładu jazdy dotyczyła pociągów kursujących pomiędzy dwoma województwami, samorząd województwa warmińsko-mazurskiego nie zadeklarował dofinansowania przedmiotowych połączeń.</p>
        <p xml:id="div-3">Spółka PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. jako podmiot działający w oparciu o kodeks spółek handlowych ma obowiązek realizować przewozy zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o transporcie kolejowym z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Rady EWG Nr 1191/69/EWG z dnia 26 czerwca 1969 r. w sprawie działania państw członkowskich dotyczących zobowiązań związanych z pojęciem usługi publicznej w transporcie kolejowym, drogowym i w żegludze śródlądowej, zmienionego rozporządzeniem Rady Nr 3572/90/EWG z 4 grudnia 1990 r. oraz rozporządzeniem Rady Nr 1893/91/EWG z 20 czerwca 1991 r. Powyższe przepisy nakładają na spółkę obowiązek utrzymania dyscypliny finansowej niegenerującej strat, a tym samym pokrycia przez zamawiającego przewozy różnicy pomiędzy przychodami a uzasadnionymi wydatkami przewoźnika kolejowego.</p>
        <p xml:id="div-4">Spółka PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. wyraża gotowość rozszerzenia obsługi transportowej na trasie Ełk-Białystok po zamówieniu stosownych pociągów i pokryciu straty wynikającej z uruchomienia przedmiotowych połączeń przez organizatora.</p>
        <p xml:id="div-5">Resort transportu nie może ingerować we wzajemne relacje pomiędzy przewoźnikiem a organizatorem. Minister Transportu nie może też wyręczać samorządów w ich obowiązkach ustawowych w zakresie organizowania i dotowania przewozów kolejowych na terenach dwóch sąsiadujących województw. Ustawodawca tak podzielił role dotyczące organizowania przewozów, że w praktyce Podlaski Zakład Przewozów Regionalnych w Białymstoku jest jedynie wykonawcą określonego zamówienia, zawierającego szczegółowy rozkład jazdy pociągów regionalnych w województwie podlaskim, składanego przez organizatora. Spółka PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o. zamówiła u zarządcy linii kolejowej łączącej Białystok i Ełk - spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w rozkładzie jazdy na rok 2006/2007 dziesięć tras dla kursowania pociągów regionalnych.</p>
        <p xml:id="div-6">Szereg rozwiązań prawno-organizacyjnych w zakresie kolejowych przewozów osób zawiera opracowany w resorcie transportu projekt ˝Strategii dla transportu kolejowego do roku 2009˝, przyjęcie którego pozwoli na wyeliminowanie sytuacji, jaka zaistniała na linii Ełk-Białystok.</p>
        <p xml:id="div-7">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-8">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-9">Mirosław Chaberek</p>
        <p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 29 stycznia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>