text_structure.xml 16.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z przesłanym przy piśmie z dnia 9 stycznia 2007 r. zn. SPS-024-2067/07 zapytaniem posła Stanisława Kalemby w sprawie pomocy socjalnej dla rolników poszkodowanych w wyniku suszy - uprzejmie Pana Marszałka informuję, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 sierpnia 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji programu pomocy dla gospodarstw rolnych w celu złagodzenia skutków suszy (Dz.U. Nr 155, poz. 1109) pomocy udziela się rodzinom rolniczym, których gospodarstwa rolne zostały dotknięte suszą w 2006 r., jeżeli:</p>
        <p xml:id="div-3">- co najmniej jedna osoba w rodzinie rolniczej jest rolnikiem w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników i podlega temu ubezpieczeniu z mocy ustawy,</p>
        <p xml:id="div-4">- komisje powołane przez wojewodów na podstawie § 20 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996 r. w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz.U. Nr 16, poz. 82 z późn. zm.) oszacowały szkody w uprawach rolnych i szkody te wyniosły w skali gospodarstwa rolnego powyżej 30%.</p>
        <p xml:id="div-5">Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz.U. z 1998 r. Nr 7, poz. 25 z późn. zm.) rolnikiem jest pełnoletnia osoba fizyczna, zamieszkująca i prowadząca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, osobiście i na własny rachunek, działalność rolniczą w pozostającym w jej posiadaniu gospodarstwie rolnym, w tym również w ramach grupy producentów rolnych, a także osoba, która przeznaczyła grunty prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego do zalesienia. Natomiast rolnikiem ubezpieczonym z mocy ustawy na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, jest rolnik posiadający gospodarstwo rolne o powierzchni użytków rolnych powyżej 1 ha przeliczeniowego lub gospodarstwo obejmujące dział specjalny.</p>
        <p xml:id="div-6">Na realizację ww. pomocy społecznej dla rodzin rolniczych Minister Pracy i Polityki Społecznej w październiku 2006 r. wygospodarował, w ramach części kwot rezerw celowych, których był dysponentem, środki w kwocie ogółem 443.778.557 zł, w tym:</p>
        <p xml:id="div-7">- 430.000.000 zł z rezerwy celowej ˝Środki na zwiększenie dotacji celowych na realizację świadczeń rodzinnych, w tym na podwyższenie dodatku do zasiłku rodzinnego z tytułu urodzenia dziecka oraz na wypłatę jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka˝,</p>
        <p xml:id="div-8">- 13.778.557 zł z rezerwy celowej ˝Środki na realizację programu wieloletniego Pomoc państwa w zakresie dożywiania˝,</p>
        <p xml:id="div-9">a następnie zwrócił się z wnioskiem do Ministra Finansów - stosownie do postanowień art. 133 ust. 5 ustawy o finansach publicznych - o uzyskanie pozytywnych opinii Komisji Finansów Publicznych w sprawie zmiany przeznaczenia części kwot wskazanych rezerw celowych i przeznaczenia ich na dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej realizowane przez gminy tj. na wypłaty jednorazowych zasiłków celowych rodzinom rolniczym, których gospodarstwa rolne zostały dotknięte suszą w 2006 r.</p>
        <p xml:id="div-10">Po uzyskaniu pozytywnych opinii Komisji Finansów Publicznych (Nr 45 z dnia 10.10.2006 r. i Nr 56 z dnia 12.10.2006 r.), Minister Finansów - na wniosek Ministra Pracy i Polityki Społecznej i wniosków wojewodów - dokonał zwiększenia w budżetach 16 wojewodów planu dotacji celowych na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej realizowane przez gminy z przeznaczeniem na realizację wypłat ww. pomocy społecznej o łączną kwotę 443.778.557 zł.</p>
        <p xml:id="div-11">Niektórzy Wojewodowie, dokonując - na podstawie art. 148 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych - przeniesień wydatków, wygospodarowali w swoich budżetach dodatkowe środki na realizację ww. zadania w kwocie ogółem 38.577.974 zł.</p>
        <p xml:id="div-12">Ponadto w związku z tym, że od połowy listopada 2006 r. do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej napływały z Urzędów Wojewódzkich, a także bezpośrednio z urzędów gmin informacje o brakach środków na realizację ww. pomocy społecznej Ministerstwo to zwróciło się do Wydziałów Polityki Społecznej Urzędów Wojewódzkich o podanie wielkości zapotrzebowania na dodatkowe środki na realizację przedmiotowego zadania według stanu na dzień 18 grudnia 2006 r. Na podstawie tych informacji Minister Pracy i Polityki Społecznej wystąpił pismem z dnia 19 grudnia 2006 r. do Ministra Finansów o zwiększenie - ze środków rezerwy przeznaczonej na sfinansowanie zobowiązań Skarbu Państwa - budżetów niektórych wojewodów o kwotę 15.667.007 zł z przeznaczeniem na uregulowanie zobowiązań wynikających z decyzji administracyjnych wydanych przez ośrodki pomocy społecznej na realizację pomocy społecznej udzielanej na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 sierpnia 2006 r. A zatem na wypłatę jednorazowych zasiłków dla rodzin rolniczych w związku z ubiegłoroczną klęską suszy zostały przekazane gminnym ośrodkom pomocy społecznej, za pośrednictwem wojewodów, środki budżetowe w kwocie ok. 500 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-13">W przypadku jednak, gdy rolnicy są ubezpieczeni w KRUS na wniosek rolnika lub komisje nie oszacowały strat w niektórych gospodarstwach, chociaż były do tego zobowiązane na mocy przedmiotowego rozporządzenia, skutkiem czego rolnicy, nie ze swojej winy, nie mogą ubiegać się o pomoc, na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów dnia 29 sierpnia 2006 r., mogą oni ubiegać się o przyznanie im zasiłków celowych w trybie wynikającym z art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.). Zgodnie bowiem z ww. przepisem, zasiłek celowy może być przyznany także osobie albo rodzinie, które poniosły straty w wyniku klęski żywiołowej lub ekologicznej.</p>
        <p xml:id="div-14">Przedstawiając powyższe pragnę zwrócić uwagę, że pomoc społeczna dla rodzin rolniczych jest jedną z form pomocy dla gospodarstw rolnych przewidzianą w ˝Programie pomocy dla gospodarstw rolnych w celu złagodzenia skutków suszy˝ przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 1 sierpnia br. Poszkodowane w wyniku suszy gospodarstwa rolne mogą ubiegać się o inne formy pomocy tj.:</p>
        <p xml:id="div-15">1) dopłaty do kwalifikowanego materiału siewnego - w dniu 12 stycznia br. uchwalona została ustawa o zmianie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych. Zgodnie z przepisami ww. ustawy dopłaty obejmują tych producentów, którzy po 15 sierpnia 2006 r. oraz wiosną 2007 r. zakupią materiał siewny oraz u których szkoda spowodowana suszą oszacowana przez komisję powołaną przez wojewodę, będzie wynosiła średnio powyżej 30%.</p>
        <p xml:id="div-16">Ustawa przewiduje udzielanie dopłat do powierzchni gruntów ornych obsianych lub obsadzonych materiałem kategorii elitarny lub kwalifikowany roślin: zbożowych (pszenica, jęczmień, owies, pszenżyto, żyto), ziemniaka, roślin strączkowych (groch siewny, łubiny).</p>
        <p xml:id="div-17">O przyznanie dopłaty z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego może ubiegać się producent rolny (w rozumieniu ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności), który:</p>
        <p xml:id="div-18">- uprawia rośliny objęte dopłatami, o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 1 ha,</p>
        <p xml:id="div-19">- zużył do siewu lub sadzenia materiał siewny kategorii elitarny lub kwalifikowany, zakupiony od podmiotów prowadzących obrót materiałem siewnym lub wyprodukowany we własnym gospodarstwie,</p>
        <p xml:id="div-20">- złożył wniosek do właściwego terytorialnie OT ARR na formularzu opracowanym i udostępnionym przez ARR,</p>
        <p xml:id="div-21">- do wniosku dołączył fakturę zakupu materiału siewnego oraz wykaz numerów etykiet albo paszportów,</p>
        <p xml:id="div-22">- posiada opinię wojewody określającą wysokość szkody w uprawach;</p>
        <p xml:id="div-23">2) zastosowanie przez Prezesa Agencji Nieruchomości Rolnych ulg w opłatach czynszu dzierżawnego - na podstawie art. 700 k.c. obniżenie czynszu dzierżawnego może nastąpić przy łącznym spełnieniu dwóch warunków:</p>
        <p xml:id="div-24">- zaistniały okoliczności, za które dzierżawca nie ponosi odpowiedzialności i które nie dotyczą jego osoby, np. negatywne działanie sił przyrody,</p>
        <p xml:id="div-25">- nastąpiło znaczne zmniejszenie zwykłego przychodu z przedmiotu dzierżawy.</p>
        <p xml:id="div-26">Obniżenie czynszu może nastąpić po złożeniu przez dzierżawcę stosownego wniosku, w którym zawarte zostaną informacje dotyczące:</p>
        <p xml:id="div-27">- struktury zasiewów,</p>
        <p xml:id="div-28">- okoliczności, które miały wpływ na znaczne zmniejszenie plonów,</p>
        <p xml:id="div-29">- rodzaju uprawy (z określeniem, czy jest to uprawa jara czy ozima), powierzchni uprawy, na którą miały wpływ negatywne skutki potwierdzone protokołem Komisji dokonującej lustracji,</p>
        <p xml:id="div-30">- uzyskanego plonu i średniego plonu z 3 ostatnich lat,</p>
        <p xml:id="div-31">- kwoty uzyskanej z tytułu odszkodowań i ubezpieczeń.</p>
        <p xml:id="div-32">Ponadto wychodząc naprzeciw oczekiwaniom dzierżawców, z uwagi na klęskę suszy w 2006 r.:</p>
        <p xml:id="div-33">- zostały przekazane do stosowania dyrektorom oddziałów terenowych ANR zmodyfikowane ww. zasady obniżenia czynszu dzierżawnego, w których m.in. obniżony został z 15% do 10% wskaźnik spadku plonów umożliwiający ubieganie się o ulgę w opłacie czynszu,</p>
        <p xml:id="div-34">- dyrektorzy zostali upoważnieni do proporcjonalnego umorzenia czynszu dzierżawnego za budynki produkcyjne, w których w 2006 r. prowadzona była produkcja zwierzęca, a także do zastosowania ulg w spłacie należności Agencji z tytułu sprzedaży z rozłożeniem ceny na raty majątku obrotowego i ruchomych środków trwałych oraz sprzedaży nieruchomości (przesuniecie terminu płatności bieżącej raty).</p>
        <p xml:id="div-35">Pomoc dla poszkodowanych przez klęski gospodarstw rolnych udzielona przez Agencję Nieruchomości Rolnych w formie ulg w spłacie zobowiązań dzierżawców z tytułu czynszu dzierżawnego i wykupu majątku okołodzierżawnego oraz nabywców nieruchomości Zasobu NR w 2006 r. wyniosła ok. 64 mln zł, natomiast w I kwartale 2007 r. ulgi w spłacie zobowiązań nabywców i dzierżawców szacowane są w kwocie ok. 49 mln zł. Łącznie pomoc ANR wyniesie ok. 113 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-36">3) niesankcjonowanie producentów rolnych, którzy nie wywiążą się z powodu suszy z limitu produkcji mleka - po potwierdzeniu przez wojewodę wystąpienia na danym terenie klęski suszy Agencja Rynku Rolnego, działając na podstawie art. 15 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1788/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiającego opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych, nie wyda decyzji o redukcji lub cofnięciu indywidualnych ilości referencyjnych w przypadku niewykorzystania przez producenta jego indywidualnej ilości referencyjnej;</p>
        <p xml:id="div-37">4) zastosowanie przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego pomocy - na indywidualny wniosek - w opłacaniu bieżących składek na ubezpieczenie społeczne oraz regulowaniu zaległości z tego tytułu w formie odraczania terminu płatności składek oraz w formie rozkładania ich na dogodne raty. Poszkodowani przez suszę rolnicy mogą także ubiegać się o zmianę dotychczasowych spłat należności z tytułu zadłużenia. W uzasadnionych przypadkach możliwe jest także ubieganie się o umarzanie w całości lub w części bieżących składek;</p>
        <p xml:id="div-38">Według stanu na dzień 18 stycznia 2007 r. 66.719 rolników, którzy ponieśli straty wskutek suszy złożyło wnioski o umorzenie lub udzielenie ulgi w spłacie składek za III i IV kw. 2006 r. (tj. ok. 5,7% ogółu płatników), z czego KRUS rozpatrzył pozytywnie 51.242 wnioski, udzielając pomocy w formie ulg lub umorzeń na łączną kwotę ponad 22 mln zł. Ponadto:</p>
        <p xml:id="div-39">- jednostki KRUS udzieliły prolongaty na spłatę udzielonych wcześniej ulg na kwotę ok. 247 tys. zł, a także wstrzymały postępowanie egzekucyjne wobec 222 rolników dotkniętych suszą na kwotę ponad 413 tys. zł;</p>
        <p xml:id="div-40">- z Funduszu Składkowego KRUS na książki dla dzieci z rodzin rolniczych poszkodowanych przez suszę przeznaczone zostało 1 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-41">Ponadto na podstawie § 20 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 stycznia 1996 r. w sprawie szczegółowych kierunków działań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz sposobów ich realizacji (Dz.U. Nr 16, poz. 82 z późn. zm.), za zgodą Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa stosuje dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, znajdujących się na obszarach dotkniętych m.in. klęską suszy.</p>
        <p xml:id="div-42">W przypadku ww. kredytów mają zastosowanie uproszczone procedury ich udzielania. Powyższe kredyty są przeznaczone na zakup m.in. nawozów, kwalifikowanego materiału siewnego i sadzeniakowego, paliwa, środków ochrony roślin itp. Producent rolny może sfinansować środkami z kredytu klęskowego zakup materiałów dokonany w okresie od zaistnienia klęski a przed uzyskaniem kredytu. Kredyty udzielane są na okres do 24 miesięcy ze środków bankowych i są oprocentowane obecnie dla kredytobiorcy w wysokości 1,2% w skali roku.</p>
        <p xml:id="div-43">W celu ułatwienia producentom rolnym dotkniętym w roku bieżącym klęskami, zwłaszcza suszy, wydłużony został do 5 lat okres spłaty zaciągniętych kredytów obrotowych na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej poszkodowanych w wyniku klęsk.</p>
        <p xml:id="div-44">W obecnie obowiązujących zasadach stosowania dopłat do oprocentowania kredytów klęskowych stworzono podstawy prawne, aby w sytuacji trudności ze spłatą kredytu klęskowego, udzielonego na podstawie § 20 ww. rozporządzenia Rady Ministrów, bank kredytujący na wniosek kredytobiorcy mógł po upływie umownego okresu stosowania przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dopłat do jego oprocentowania, przekwalifikować pozostałą do spłaty część kredytu na warunki komercyjne, bez konieczności zwrotu zastosowanych przez Agencję dopłat.</p>
        <p xml:id="div-45">Według stanu na dzień 24 stycznia br. wojewodowie złożyli do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi 55 wniosków o wyrażenie zgody na uruchomienie procedury w zakresie preferencyjnych kredytów dla 631.931 gospodarstw rolnych poszkodowanych wskutek ubiegłorocznej klęski suszy ubiegających się o te kredyty, na łączną kwotę strat w tych gospodarstwach w wysokości ok. 5.278 mln zł, na łącznej powierzchni 8,5 mln ha użytków rolnych. Zgody na uruchomienie procedury preferencyjnego kredytowania stosownie do ww. wniosków wojewodów zostały już przekazane do Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.</p>
        <p xml:id="div-46">Ponadto Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa może udzielać gwarancji lub poręczeń spłaty kredytów bankowych na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, znajdujących się na obszarach dotkniętych klęską suszy, gradobicia, nadmiernych opadów atmosferycznych, osuwisk ziemi, wymarznięcia, powodzi, huraganu, pożaru lub plagą gryzoni. O udzielenie gwarancji lub poręczenia kredytu klęskowego mogą ubiegać się podmioty, które spełniają warunki do uzyskania kredytu klęskowego, posiadają zdolność kredytową, a którym bank kredytujący nie może przyznać kredytu klęskowego ze względu na brak pełnego, wymaganego procedurami banku kredytującego, zabezpieczenia.</p>
        <p xml:id="div-47">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-48">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-49">Marek Zagórski</p>
        <p xml:id="div-50">Warszawa, dnia 1 lutego 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>