text_structure.xml 5.51 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie poselskie Pan Posła Andrzeja Szczepańskiego (nr SPS-024-2063/07) w sprawie dotacji celowych z budżetu państwa na wypłatę stypendiów i zasiłków szkolnych, uprzejmie wyjaśniam:</p>
        <p xml:id="div-2">Ustawą z dnia 16 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 281, poz. 2781) wprowadzony został system pomocy materialnej dla uczniów. Powyższy akt prawny dodał do ustawy o systemie oświaty nowy rozdział 8a ˝Pomoc materialna dla uczniów˝, który w sposób szczegółowy określa zasady udzielania pomocy materialnej dla uczniów w postaci stypendium szkolnego, zasiłku szkolnego, stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe, stypendium Prezesa Rady Ministrów, stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.</p>
        <p xml:id="div-3">Udzielanie świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym stanowi zadanie własne gminy, na realizację którego gmina otrzymuje dofinansowanie (art. 90r ust. 1 ustawy o systemie oświaty). Oznacza to, że gminy mogą uzupełnić już istniejący system stypendialny środkami własnymi lub też opracować własne programy pomocy uczniom z wykorzystaniem środków własnych, wolontariatu oraz współpracy z organizacjami pożytku publicznego.</p>
        <p xml:id="div-4">W celu zapewnienia płynnego wypłacania stypendiów uczniom, którzy złożyli wnioski we wrześniu 2005 r., środki w I i II transzy zostały podzielone na podstawie danych wykorzystanych do naliczania środków dla poszczególnych samorządów w ubiegłym roku (tj. na podstawie danych z końca 2004 r.).</p>
        <p xml:id="div-5">Minister Edukacji Narodowej wystąpił do Ministra Finansów o uruchomienie I transzy środków 16 lutego 2006 r. w łącznej wysokości 57.666 tys. zł. O II transzę środków na dofinansowanie udzielanej przez gminy pomocy wystąpiono 12 kwietnia 2006 r. w łącznej wysokości 150.626.575 zł.</p>
        <p xml:id="div-6">Środki I i II transzy - razem w wysokości 208.292.575 zł - przeznaczone były na realizację omawianej pomocy od stycznia do czerwca.</p>
        <p xml:id="div-7">Środki te rozdzielone zostały zgodnie z algorytmem ustalonym w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 22 lutego 2005 r. w sprawie terminów przekazywania dotacji celowej gminom na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym oraz sposobu ustalania wysokości tej dotacji (Dz.U. Nr 36, poz. 319).</p>
        <p xml:id="div-8">We wrześniu 2006 r. przekazano dodatkowo środki w wysokości 256 946 zł i 32 070 zł dla gmin, które zgłosiły błędy w danych statystycznych wykorzystanych do wyliczenia dotacji dla samorządów (5 gmin).</p>
        <p xml:id="div-9">Ponieważ ustawa o systemie oświaty nie przewiduje zwiększenia liczby stypendystów w trakcie trwania roku szkolnego, poza szczególnie uzasadnionymi przypadkami, środki na kontynuację wypłaty pomocy materialnej dla uczniów do końca roku szkolnego 2005/2006 były skorelowane z wysokością środków zaangażowanych na tę pomoc w okresie wrzesień-grudzień 2005 r.</p>
        <p xml:id="div-10">Na wniosek Ministra Edukacji Narodowej w dniu 6 października br. uruchomiono kolejną transzę środków z rezerwy celowej nr 45 w wysokości 227 204 408 zł.</p>
        <p xml:id="div-11">Natomiast na podstawie ustawy z dnia 22 września 2006 r. o likwidacji Funduszu im. Komisji Edukacji Narodowej oraz o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz.U. Nr 208, poz. 1532), środki pozostające na koncie Funduszu zostały włączone do ogólnej kwoty środków przeznaczonych na realizację zadań z zakresu pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów w 2006 r. W dniu uruchamiania ww. środków, tj. 6 października 2006 r., na koncie Funduszu pozostawała kwota 4 718 853 zł, i o tę kwotę została zwieszona dotacja dla wszystkich gmin.</p>
        <p xml:id="div-12">Występujące opóźnienia w uruchamianiu I transzy środków na dofinansowanie pomocy materialnej wiązały się przede wszystkim z opóźnieniami prac nad przyjęciem ustawy budżetowej na rok 2006 oraz licznymi nieprawidłowościami w otrzymanych od wojewodów danych statystycznych dotyczących osób otrzymujących zasiłki okresowe, które są jednym z elementów składowych algorytmu podziału środków. Natomiast w przypadku dofinansowania pomocy materialnej od września 2006 roku Ministerstwo Edukacji Narodowej starało się uruchomić jednorazowo wszystkie dostępne środki, tak by samorządy nie musiały dokonywać korekt wydawanych decyzji dotyczących przyznania stypendiów poszczególnym uczniom.</p>
        <p xml:id="div-13">Jednocześnie informuję, że w najbliższych dniach zostanie przygotowane wystąpienie o uruchomienie części środków na wypłatę stypendiów i zasiłków szkolnych w 2007 r.</p>
        <p xml:id="div-14">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-15">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-16">Sławomir Kłosowski</p>
        <p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 18 stycznia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>