text_structure.xml
3.85 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 8 stycznia 2007 r., nr SPS-024-2060/07, przy którym przekazane zostało zapytanie Pana Posła Wiesława Andrzeja Szczepańskiego w sprawie możliwości przywrócenia Wydziału Pracy Sądu Rejonowego w Ostrzeszowie, uprzejmie przedstawiam, co następuje:</p>
<p xml:id="div-2">Podstawę prawną dla tworzenia sądów, w tym sądów pracy, stanowi art. 20 pkt 1 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070, z późn. zm.).</p>
<p xml:id="div-3">Art. 20 pkt 2 wymienionej ustawy upoważnia Ministra Sprawiedliwości do przekazania jednemu sądowi rejonowemu rozpoznawania spraw z zakresu prawa pracy z obszaru właściwości więcej niż jednego spośród sądów rejonowych działających w tym samym okręgu sądowym.</p>
<p xml:id="div-4">Sytuacja rozstrzygania spraw pracowniczych z obszaru Sądu Rejonowego w Ostrzeszowie przez Sąd Pracy w Kępnie znajduje zatem umocowanie w obowiązujących przepisach.</p>
<p xml:id="div-5">Kierownictwo Ministerstwa Sprawiedliwości ze zrozumieniem odnosi się do popieranej przez Pana Posła inicjatywy Burmistrza Ostrzeszowa i Starosty Ostrzeszowskiego. Ułatwienie mieszkańcom powiatu ostrzeszowskiego dostępu do Sądu Pracy nie stanowi jednak wystarczającej przesłanki dla dokonania przedmiotowej zmiany organizacyjnej.</p>
<p xml:id="div-6">Nowe jednostki organizacyjne resortu, jak również komórki składające się na ich strukturę, tworzone są w sytuacji, gdy prognozowany wpływ spraw uzasadnia potrzebę ich funkcjonowania.</p>
<p xml:id="div-7">Wg danych statystycznych za 2005 r. do Sądu Rejonowego w Kępnie wpłynęły ogółem 323 sprawy z zakresu prawa pracy, w tym 172 sprawy z repertorium ˝P˝. Z obszaru właściwości Sądu Rejonowego w Ostrzeszowie wpływ ten wynosił odpowiednio 121 i 89 spraw.</p>
<p xml:id="div-8">Z kolei w I półroczu 2006 r. do Sądu Pracy w Kępnie wpłynęło ogółem 106 spraw, w tym 36 z terenu powiatu ostrzeszowskiego.</p>
<p xml:id="div-9">Należy jednocześnie zauważyć, że w pionie pracy Sądu Rejonowego w Kępnie orzeka tylko jeden sędzia w wymiarze 0,5 etatu.</p>
<p xml:id="div-10">Z zaprezentowanych danych jednoznacznie wynika, że Sąd Pracy w Kępnie odnotowuje bardzo niski wpływ spraw, który nie uzasadnia potrzeby dokonania jego podziału i tym samym funkcjonowania dwóch bardzo małych wydziałów.</p>
<p xml:id="div-11">W świetle założeń reformy organizacyjnej niecelowe jest tworzenie małych jednostek i komórek organizacyjnych utrudniających efektywne wykorzystanie etatów orzeczniczych i urzędniczych, a których koszty funkcjonowania są niewspółmierne do wyników działalności orzeczniczej.</p>
<p xml:id="div-12">Dodatkowym argumentem przeciwko uwzględnieniu omawianej zmiany organizacyjnej jest niewielka odległość między Kępnem i Ostrzeszowem. Dostęp do Sądu Pracy mieszkańców powiatu ostrzeszowskiego nie jest zatem w sposób znaczący utrudniony.</p>
<p xml:id="div-13">Biorąc pod uwagę koszty funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości oraz racjonalne wykorzystanie kadry, wniosek o utworzenie wydziału pracy w Sądzie Rejonowym w Ostrzeszowie został zaopiniowany negatywnie, o czym zostali poinformowani Burmistrz Ostrzeszowa i Starosta Ostrzeszowski.</p>
<p xml:id="div-14">Z uszanowaniem</p>
<p xml:id="div-15">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-16">Andrzej Kryże</p>
<p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 24 stycznia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>