text_structure.xml
4.72 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na wystąpienie Pana Marszałka z dnia 27 grudnia 2006 r. dotyczące zapytania Posła Jana Kochanowskiego w sprawie nowelizacji ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy, w przedmiocie opieki nad osobami ubezwłasnowolnionymi i małoletnimi, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Zawierający zmiany do instytucji opiekuna prawnego projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw jest obecnie przedmiotem prac Sejmu (druk nr 1166).</p>
<p xml:id="div-3">W projekcie znajduje się zmiana do art. 162 K.r.o. w brzmieniu:</p>
<p xml:id="div-4">˝§ 1. Sąd opiekuńczy przyzna opiekunowi za sprawowanie opieki na jego żądanie stosowne wynagrodzenie okresowe albo wynagrodzenie jednorazowe w dniu ustania opieki lub zwolnienia go od niej.</p>
<p xml:id="div-5">§ 2. Wynagrodzenia nie przyznaje się, jeżeli nakład pracy opiekuna jest nieznaczny lub gdy sprawowanie opieki związane jest z pełnieniem funkcji rodziny zastępczej albo czyni zadość zasadom współżycia społecznego.˝</p>
<p xml:id="div-6">W przedmiocie kwalifikacji i wymogów, jakie powinien spełniać opiekun prawny, w projekt zawiera następujący przepis art. 148:</p>
<p xml:id="div-7">,,§ 1 Nie może być ustanowiona opiekunem osoba, która nie ma pełnej zdolności do czynności prawnych al'bo została pozbawiona praw publicznych.˝,</p>
<p xml:id="div-8">,,§ 1 a. Opiekunem małoletniego nie może być ustano'wiona także osoba, która została pozbawiona władzy rodzicielskiej albo skazana za przestęp'stwo przeciwko wolności seksualnej lub obyczaj'ności albo za umyślne przestępstwo z użyciem przemocy wobec osoby lub przestępstwo popeł'nione na szkodę małoletniego lub we współdzia'łaniu z nim, albo osoba, wobec której orzeczono zakaz prowadzenia działalności związanej z wy'chowywaniem, leczeniem, edukacją małoletnich lub opieką nad nimi lub obowiązek powstrzymy'wania się od przebywania w określonych środowi'skach lub miejscach, zakaz kontaktowania się z określonymi osobami lub zakaz opuszczania okre'ślonego miejsca pobytu bez zgody sądu.˝</p>
<p xml:id="div-9">W uzasadnieniu do projektu zawarto stwierdzenie, iż: ˝Coraz częściej zdarzają się przypadki całkowitej bezskuteczności żądań sądów rodzinnych kierowanych na podstawie art. 149 § 3 K.r.o. do gminnych lub miejskich ośrodków pomocy społecznej w celu wskazania osób, którym sąd mógłby powierzyć opiekę nad osobami całkowicie ubezwłasnowolnionymi i kuratelę nad osobami częściowo ubezwłasnowolnionymi. Obowiązujące obecnie przepisy K.r.o. nakładają na każdego, kto zostanie ustanowiony przez sąd opiekuńczy opiekunem, obowiązek objęcia opieki i dopuszczają zwolnienie od tego obowiązku z ważnych powodów (art. 152 K.r.o.). Zasada, o której mowa, odnosi się zarówno do opieki nad małoletnim, opieki nad całkowicie ubezwłasnowolnionym (art. 152 w zw. z art. 175 K.r.o.), jak i do kurateli dla częściowo ubezwłasnowolnionych (art. 152 w zw. z art. 178 §2 K.r.o.). Sąd opiekuńczy może wymierzyć grzywnę osobie, która uchyla się od objęcia opieki (art. 598 § 1 K.p.c.). Objęcie opieki stanowi więc nie tylko obowiązek honorowy i obywatelski, lecz jest także powinnością prawną. W zasadzie jednak nie ma możliwości skutecznego wyegzekwowania objęcia opieki. Grzywna w celu przymuszenia do spełnienia powinności objęcia opieki nie musi spowodować objęcia opieki przez złożenie przyrzeczenia przed sądem opiekuńczym (art. 153 K.r.o.). Osoba przymuszana grzywną do objęcia opieki z reguły nie wywiąże się należycie z obowiązków opiekuna, a prawdopodobieństwo takiego zachowania powinno wykluczyć ustanowienie jej opiekunem (art. 148 K.r.o.). Zmiany wskazanych przepisów nie są potrzebne. Trzeba natomiast rozważyć wprowadzenie ogólnej zasady wynagradzania opiekuna.˝</p>
<p xml:id="div-10">Proponuję, aby dalej idące propozycje zmian w przedmiocie powoływania i funkcjonowania społecznych opiekunów prawnych zostały przekazane do Ministerstwa Sprawiedliwości, z uwagi na fakt, że to w gestii tego resortu leżą sprawy regulowane ustawą Kodeks rodzinny i opiekuńczy.</p>
<p xml:id="div-11">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-12">Minister</p>
<p xml:id="div-13">Anna Kalata</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 11 stycznia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>