text_structure.xml
9.08 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie Pana Posła Grzegorza Dolniaka, przekazane przy piśmie Marszałka Sejmu, z dnia 27 grudnia 2006 roku, znak: SPS-024-2050/06, w sprawie zasad kontraktowania usług medycznych uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
<p xml:id="div-2">Warunki udzielania i zakres świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zostały uregulowane w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, ze zm.) oraz aktach wykonawczych do ww. ustawy. Szczegółowe zasady kontraktowania i rozliczania tych świadczeń zostały określone w zarządzeniach Prezesa NFZ dotyczących postępowań w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w poszczególnych rodzajach i zakresach.</p>
<p xml:id="div-3">W odniesieniu do przedłożonej w zapytaniu Pana Posła kwestii dotyczącej leczenia pacjentów cierpiących na choroby nowotworowe uprzejmie informuję, że wskazana grupa świadczeniobiorców ma zapewniony dostęp do finansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia świadczeń opieki zdrowotnej kwalifikowanych jako chemioterapia standardowa, zgodnie z zaleceniami postępowania terapeutycznego w nowotworach. Katalog świadczeń onkologicznych - chemioterapia, stanowiący załącznik do ˝Szczegółowych materiałów informacyjnych o przedmiocie postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej oraz o realizacji i finansowaniu umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: leczenie szpitalne˝, przyjętych zarządzeniem Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia nr 80/2006, z dnia 18 września 2006 r., ze zm., obejmuje w roku bieżącym 582 schematów chemioterapii standardowej, o 104 schematy więcej niż Katalog świadczeń onkologicznych - chemioterapia, obowiązujący w 2006 r.</p>
<p xml:id="div-4">Należy podkreślić, iż ww. schematy zawierają najczęściej stosowane zestawy leków stosowanych w leczeniu chorób onkologicznych.</p>
<p xml:id="div-5">Ponadto pragnę podkreślić, iż w przypadku potrzeby zastosowania innego schematu leczenia przeciwnowotworowego niż wymienione w ww. katalogu, a także leków sprowadzanych w ramach importu docelowego oraz substancji czynnych spoza wykazu substancji czynnych, załączonego do materiałów informacyjnych określonych ww. zarządzeniem, świadczeniodawca ma możliwość przeprowadzenia tego leczenia na podstawie zawartego w ww. katalogu świadczenia pod nazwą ˝Chemioterapia niestandardowa˝. Przedmiotowe świadczenie ze względu na obejmowanie niestandardowych schematów chemioterapii, jak również z uwagi na bezpieczeństwo pacjentów, ma bardziej sformalizowaną procedurę. Warunkiem niezbędnym do rozliczenia świadczenia ˝Chemioterapia niestandardowa˝ jest uzyskanie pisemnej akceptacji dyrektora oddziału wojewódzkiego Funduszu dla wniosku świadczeniodawcy, pozytywnie zaopiniowanego przez konsultanta wojewódzkiego odpowiednio: w dziedzinie onkologii klinicznej, hematologii, hematoonkologii dziecięcej albo ginekologii onkologicznej.</p>
<p xml:id="div-6">Finansowanie omawianego świadczenia odbywa się w ramach zawartej umowy ze świadczeniodawcą o udzielanie świadczeń w rodzaju leczenie szpitalne - chemioterapia i nie zwiększa kwoty zobowiązania Funduszu wobec świadczeniodawcy z tytułu realizacji umowy.</p>
<p xml:id="div-7">Jednocześnie uprzejmie informuję, iż zgodnie z ww. zarządzeniem nr 80/2006 Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia świadczeniobiorcy z rozpoznaniem choroby nowotworowej mają możliwość korzystania ze świadczeń określonych w Katalogu świadczeń onkologicznych - teleradioterapia, brachyterapia, terapia izotopowa.</p>
<p xml:id="div-8">Ponadto możliwość terapii omawianej grupy świadczeniobiorców istnieje w ramach jedenastu programów terapeutycznych (lekowych) określonych w Katalogu programów terapeutycznych (lekowych) omawianego zarządzenia.</p>
<p xml:id="div-9">Mając na uwadze powyższe, należy podkreślić, iż świadczeniobiorcy ze schorzeniami onkologicznymi mają zapewniony dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej w szerokim zakresie, który jest sukcesywnie zwiększany.</p>
<p xml:id="div-10">Jednocześnie uprzejmie informuję, że Ministerstwo Zdrowia w ramach oceny zarządzeń Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zwraca się o opinię do właściwych konsultantów krajowych w poszczególnych dziedzinach medycyny, odnoszącą się do właściwego zabezpieczenia realizacji świadczeń opieki zdrowotnej w poszczególnych zakresach.</p>
<p xml:id="div-11">Odnosząc się natomiast do poruszonej przez Pana Posła kwestii dotyczącej odmowy sfinansowania przez Śląski Oddział Wojewódzki NFZ leczenia pacjenta z zaawansowanym rakiem kości preparatem Zometa, przebywającego w Szpitalu im. St. Leszczyńskiego w Katowicach, uprzejmie informuję, iż Minister Zdrowia, w ramach nadzoru sprawowanego nad działalnością Narodowego Funduszu Zdrowia, wystąpił do Dyrektora Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ o stanowisko w przedmiotowej sprawie.</p>
<p xml:id="div-12">Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Oddział NFZ, w dniu 20 listopada 2006 r. Śląski OW NFZ zaakceptował finansowanie terapii preparatem Zometa w ramach świadczenia ˝Chemioterapia niestandardowa˝, na podstawie wniosku świadczeniodawcy (Szpital im. St. Leszczyńskiego w Katowicach), który wpłynął do Oddziału w dniu 10 listopada 2006 r. Jednocześnie Oddział NFZ poinformował, iż Szpital im. St. Leszczyńskiego, pomimo obowiązujących przepisów ww. zarządzenia i uzyskania zgody Funduszu na sfinansowanie terapii w ramach świadczenia ˝Chemioterapia niestandardowa˝, nie zastosował omawianego leczenia. Dopiero po interwencji Pana Posła świadczeniodawca zmienił stanowisko i podjął leczenie.</p>
<p xml:id="div-13">Mając na uwadze powyższe, uprzejmie informuję, że Narodowy Fundusz Zdrowia jest wyłącznie płatnikiem świadczeń opieki zdrowotnej działającym przede wszystkim na zasadach ustalonych przez ww. ustawę oraz zarządzenia Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Natomiast wszelkie decyzje co do sposobu prowadzonego leczenia należą do kompetencji lekarza prowadzącego terapię.</p>
<p xml:id="div-14">Jednocześnie uprzejmie informuję, iż zgodnie z wyjaśnieniami przedłożonymi przez Śląski OW NFZ, w 2006 r. Oddział rozpatrzył 745 wniosków o sfinansowanie świadczenia ˝Chemioterapia niestandardowa˝, z których 675 zostało rozpatrzonych pozytywnie. Przyczyny negatywnego rozpatrzenia pozostałych wniosków dotyczyły przede wszystkim możliwości wykonania wnioskowanej procedury w ramach programów terapeutycznych lekowych lub w ramach Katalogu świadczeń szpitalnych - chemioterapia, co tym samym również umożliwiało świadczeniobiorcom uzyskanie określonej terapii.</p>
<p xml:id="div-15">Mając na uwadze poruszoną przez Pana Posła kwestię trudności w nabyciu omawianego leku, uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2001 r. Nr 126 poz. 1381, ze zm.) leki zarejestrowane w procedurze centralnej (np. Zometa), uzyskały pozwolenie na dopuszczenie do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a zatem mogą być nabywane na podstawie recept w aptekach ogólnodostępnych.</p>
<p xml:id="div-16">Reasumując, uprzejmie informuję, iż Narodowy Fundusz Zdrowia, zgodnie z art. 97 ust. 3 pkt 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych określa jakość i dostępność świadczeń opieki zdrowotnej oraz analizuje koszty w zakresie niezbędnym do prawidłowego zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Ponadto należy mieć na uwadze, iż podstawą udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych przez Fundusz, zgodnie z art. 132 ust. 1 ww. ustawy, jest umowa o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawarta pomiędzy świadczeniodawcą a dyrektorem oddziału wojewódzkiego Funduszu. Natomiast na podstawie art. 132 ust. 5 ww. ustawy wysokość łącznych zobowiązań Narodowego Funduszu Zdrowia wynikających z zawartych ze świadczeniodawcami umów nie może przekroczyć wysokości wydatków przewidzianych na ten cel w planie finansowym Funduszu.</p>
<p xml:id="div-17">W związku z powyższym należy podkreślić, iż kwestia dotycząca zwiększenia nakładów na omawiane świadczenia opieki zdrowotnej jest ściśle powiązana z poziomem środków finansowych, jakimi dysponuje NFZ.</p>
<p xml:id="div-18">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-19">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-20">Bolesław Piecha</p>
<p xml:id="div-21">Warszawa, dnia 16 stycznia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>