text_structure.xml 5.74 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">W związku z zapytaniem Posła pana Michała Tobera dotyczącym zagadnienia udrożnienia Wisły na odcinku Warszawa-Nowy Dwór Mazowiecki w celach uprawiania żeglugi turystycznej oraz szacunku wielkości inwestycji niezbędnych dla osiągnięcia w pełni żeglowności tego odcinka i znaczenia Wisły i dalszego rozwoju turystyki, rekreacji i sportów wodnych dla regionu Zalewu Zegrzyńskiego, przedstawiam niniejszym moje ustosunkowanie się do tych zagadnień, a także informację o działaniach w związku z nimi planowanych.</p>
        <p xml:id="div-2">Rzeka Wisła w jej środkowym biegu obejmującym wymieniony wyżej odcinek od Warszawy do Nowego Dworu Mazowieckiego jest śródlądową drogą wodną zaliczoną do najniższej klasy śródlądowych dróg wodnych (do klasy Ib). Przyczyną tego stanu rzeczy jest zachowanie naturalnego ukształtowania koryta rzecznego o niewielkim zakresie wykonanej regulacji i utrzymanie swobodnego przepływu wody w rzece, które wpływają na zmienność stanów wody, a zarazem na zmienność i wielkość głębokości w rzece, zbyt małej dla żeglugi statkami o dużym zanurzeniu, jako efektywnej ekonomicznie dla żeglugi i przewozów towarowych. Istniejące naturalne występowanie małych głębokości wody w środkowym biegu rzeki skłoniło w przeszłości do poszukiwania rozwiązań technicznych skutecznych dla poprawy i utrzymania też głębokości wody na potrzeby żeglugi śródlądowej. Skutecznym rozwiązaniem okazała się tylko kanalizacja rzeki polegająca na budowie kaskady stopni wodnych. Koncepcja ta była i jest odrzucona z powodu znaczącej ingerencji w środowisko przyrodnicze międzywala rzeki i zmian, jakie zaistniałyby w samym środowisku wodnym oraz w skutkach oddziaływania piętrzenia wody. Nie bez znaczenia jest także zaistniały fakt, że koryto rzeki Wisły wraz z wyspami (tworzącymi się na przemiałach) i międzywalem, na jej odcinku od ujścia rzeki Wieprz do Płocka, uznane zostało, i włączone w 2004 r. do sieci Natura 2000, jako obszar specjalnej ochrony ptaków, zgodnie z dyrektywą ptasią Rady Europy 79/409/EWG. Skutecznie ogranicza to tym samym zakres możliwych prac technicznych, jakie można realizować w korycie samej rzeki. Jednakże obok funkcji żeglugowych, przyrodniczych i środowiskowych tej rzeki ważne znaczenie ma ochrona przeciwpowodziowa, w tym polegająca na udrożnieniu koryta rzeki dla bezpiecznego odprowadzenia wód powodziowych i spływu kry lodowej.</p>
        <p xml:id="div-3">W tym kierunku podjęte też zostały prace w Krajowym Zarządzie Gospodarki Wodnej zmierzające do opracowania ˝Koncepcji programowo-przestrzennej zwiększenia bezpieczeństwa przeciwpowodziowego w zasięgu Wisły, obejmującego roboty inwestycyjne i naprawcze w korycie Wisły i na terenach przyległych, na odcinku od km 295,2 do km 633,8 oraz jej wybranych dopływów˝, które to opracowanie obejmie cały odcinek Wisły środkowej, wraz z raportem oddziaływania na środowisko. Istniejąca odcinkowo niepełna regulacja rzeki lub jej brak, grożąca erozją brzegów, podmywaniem wałów przeciwpowodziowych i tworzeniem się kolejnych odsypisk w nurcie wymaga napraw i uzupełnienia. Podjęcie tym samym prac w korycie Wisły z zakresu robót regulacyjnych-naprawczych i zabezpieczających na odcinkach obwałowanych i nieobwałowanych - w sposób zrównoważony w kontekście środowiskowym, a z drugiej strony efektywny dla celu ochrony przed powodziami, poprawi także warunki głębokościowe w nurcie rzeki, w sposób korzystny dla uprawiania żeglugi śródlądowej. W założeniach do ww. koncepcji, której opracowanie poddano procedurom zamówienia publicznego, ujęty jest również odcinek Wisły, będący przedmiotem zainteresowania Pana Posła, a określony w założeniach tej pracy potrzebą poprawy bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, od km 456 (ujście rzeki Wilgi) do km 551 (ujście rzeki Bug). Pełne wykonanie tego opracowania wraz z harmonogramem i ogólnymi wytycznymi realizacji inwestycji i kolejności wykonania zadań oraz z szacunkiem kosztów budowli regulacyjnych pozwoli ustalić wówczas i doprecyzować odpowiedź na kolejne pytania dotyczące szacunku inwestycji i czasowej możliwości realizacji.</p>
        <p xml:id="div-4">Przedstawiając powyższe wyjaśnienie, pragnę zwrócić uwagę, że aktualne głębokości wody dla uprawiania indywidualnej turystyki wodnej i rekreacji na Wiśle, do rejonu Nowego Dworu Mazowieckiego, nie stwarzają dla tej formy turystyki szczególnych utrudnień. Wystąpić mogą one dopiero dla żeglugi większych statków pasażerskich, tj. dla statków o zanurzeniu większym od głębokości przy średniej niskiej wodzie, a tym samym w okresach trwania długotrwałych niżówek. Istniejące stany wody na tym odcinku Wisły nie powinny jednak mieć wpływu na dalszy rozwój turystyki, rekreacji i uprawianie sportów wodnych w regionie Zalewu Zegrzyńskiego, posiadającego infrastrukturę i zaplecze turystyczne. Połączeniem wodnym od Wisły do Zalewu Zegrzyńskiego jest tutaj Kanał Żerański, posiadający II klasę drogi wodnej, o eksploatacyjnej głębokości tranzytowej 1,8 m, umożliwiającej tym samym żeglugę również statkom pasażerskim, które korzystają z tego połączenia wodnego, ale tylko w sezonie letnim i okresowo, to jest z reguły w dni wolne od pracy.</p>
        <p xml:id="div-5">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-6">Andrzej Szweda-Lewandowski</p>
        <p xml:id="div-7">Warszawa, dnia 15 stycznia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>