text_structure.xml
6.48 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem Pani Anny Sobeckiej, Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, przesłanym przy piśmie z dnia 14 grudnia 2006 roku (SPS-024-2019/06), w sprawie ograniczeń w dystrybucji niektórych leków, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych informacji.</p>
<p xml:id="div-2">Warunki obrotu produktami leczniczymi oraz wymagania dotyczące aptek określa ustawa z dnia 6 września 2001 roku - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. Nr 53, poz. 533, ze zm.).</p>
<p xml:id="div-3">Przepis art. 68 ust. 1 stanowi, że obrót detaliczny produktami leczniczymi prowadzony jest w aptekach ogólnodostępnych, jednocześnie zapis w ust. 3 niniejszego artykułu zabrania prowadzenia wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych w ramach obrotu detalicznego. W świetle obowiązujących przepisów ustawy - Prawo farmaceutyczne działalność polegająca na wysyłkowej sprzedaży detalicznej produktów leczniczych jest obecnie niedozwolona.</p>
<p xml:id="div-4">Nadzór nad warunkami wytwarzania i importu produktów leczniczych, jak również nad jakością i obrotem produktami leczniczymi oraz wyrobami medycznymi znajdujących się w hurtowniach farmaceutycznych, aptekach, punktach aptecznych i placówkach obrotu pozaaptecznego sprawuje Państwowa Inspekcja Farmaceutyczna. Zakres uprawnień Inspekcji określają przepisy zawarte w rozdziale 8 wyżej wymienionej ustawy.</p>
<p xml:id="div-5">Jednocześnie pragnę wyjaśnić, że orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości nie prowadzi do unieważnienia prawa krajowego, lecz jest wykładnią dla ustawodawców poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej do stanowienia odpowiednich przepisów prawa w danym kraju.</p>
<p xml:id="div-6">W obecnym projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo farmaceutyczne wypracowany został projekt zmian powyższych przepisów polegających m.in. na odstąpieniu przez ustawodawcę od zakazu prowadzenia sprzedaży wysyłkowej produktów leczniczych. Proponowany zapis dopuszcza prowadzenie przez apteki ogólnodostępne i punkty apteczne wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych wydawanych bez przepisu lekarza. Szczegółowy zakres wymagań, które będą musiały spełniać apteki i punkty apteczne prowadzące sprzedaż wysyłkową produktów leczniczych, sposób dostarczenia tych produktów do odbiorców, mając na względzie zapewnienie odpowiedniej jakości produktów leczniczych, określi Minister Zdrowia szczegółowymi przepisami w akcie wykonawczym do ustawy - Prawo farmaceutyczne.</p>
<p xml:id="div-7">Odpowiadając na pytanie dotyczące nowelizacji ustawy - Prawo farmaceutyczne w zakresie rozmieszczenia aptek, pragnę podkreślić, że Polska, podobnie jak większość krajów Unii Europejskiej, wprowadziła w swoim ustawodawstwie szczególne regulacje dotyczące aptek. Zaproponowane zmiany - w zakresie obrotu detalicznego, hurtowego oraz ograniczenia koncentracji - mają tylko charakter uściślający, związany z ograniczeniem stwierdzonych luk w prawie.</p>
<p xml:id="div-8">Projekt ustawy wprowadza zmiany mające na celu ograniczenie powstawania nadmiernej ilości nowych aptek, z uwzględnieniem tzw. geografii, obejmującej zarówno element związany z ilością mieszkańców przypadających na jedną aptekę, jak i odległości pomiędzy tymi placówkami.</p>
<p xml:id="div-9">Zgodnie z art. 99 ust. 2a projektu: zezwolenia (na prowadzenie apteki) nie wydaje się, jeżeli liczba osób zameldowanych na terenie danej gminy jest mniejsza niż 4000 w przeliczeniu na jedną aptekę ogólnodostępną już funkcjonującą lub odległość do najbliższej funkcjonującej apteki ogólnodostępnej jest mniejsza niż 3000 metrów, liczone po najkrótszej drodze publicznej. W przypadku gmin, na terenie których jest zameldowanych mniej niż 4000 mieszkańców, wydaje się jedno zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej.</p>
<p xml:id="div-10">Przewidziane projektem kryterium wynika z analiz ekonomicznych, które wskazują, że przy obecnej strukturze i wartości rynku farmaceutycznego oraz obowiązujących marżach próg opłacalności dla apteki sytuuje się na poziomie 3800-4500 obsługiwanych mieszkańców. Odległość pomiędzy aptekami 3000 m oznacza, że w skrajnym przypadku odległość do najbliższej apteki wyniesie 1500 m. Obecnie funkcjonuje w Polsce ok. 11 000 aptek, co oznacza, że na jedną aptekę przypada ok. 3200 mieszkańców (zagęszczenie aptek jest większe niż w wielu krajach zachodnich: Austria - 7 tys., Szwecja - 12 tys. mieszkańców na jedną aptekę). Należy podkreślić, że w ostatnich latach doszło do bardzo nierównomiernego powstawania nowych aptek. O ile w wielu miastach ilość mieszkańców przypadających na jedną aptekę wynosi ok. 2000, o tyle w regionach o niskiej gęstości zaludnienia liczba ta wynosi 5, 6, a czasami nawet 8 tysięcy.</p>
<p xml:id="div-11">Intencją nowelizacji nie jest uniemożliwienie powstawania nowych aptek w regionach o niskim zagęszczeniu, ale ograniczenie powstawania aptek w tych miejscach, gdzie nadmierne zagęszczenie prowadzi do niedopuszczalnej walki konkurencyjnej i pogorszenia bezpieczeństwa pacjentów oraz jakości obrotu lekami. Wprowadzenie jako drugiego kryterium ˝geografii˝ (odległości), obok kryterium ˝demografii˝, powoduje, że również w miejscowościach, w których wskaźnik demograficzny został osiągnięty, istnieje możliwość założenia kolejnej apteki, tak aby odległość dla pacjenta nie była nadmierna. Przepisy mają umożliwić powstawanie aptek w przypadku, gdy odległość do istniejącej apteki jest większa niż 3000 m, mimo że ilość aptek jest większa niż 1 na 4000 mieszkańców.</p>
<p xml:id="div-12">Proponowane rozwiązania w żadnym wypadku nie oznaczają naruszenia interesu konsumentów i ograniczenia dystrybucji leków. Zmiany przepisów nie przewidują zamykania istniejących aptek, natomiast mają zapobiec nieprawidłowościom w rozmieszczeniu nowych aptek.</p>
<p xml:id="div-13">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-14">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-15">Bolesław Piecha</p>
<p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 9 stycznia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>