text_structure.xml 4.67 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo Pana Marszałka Sejmu RP z dnia 8 grudnia 2006 r. (znak: SPS-024-1993/06) przesłane do Ministra Pracy i Polityki Społecznej, a następnie pismem z dnia 29 grudnia 2006 r. (znak: BM-II-0700-173-MB/06) do Ministra Zdrowia, dotyczące zapytania Pana Posła Waldy Dzikowskiego, w sprawie propozycji zmian ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz.U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1231 z późn. zm.; dalej: ustawa), odnosząc się do poszczególnych, przedstawionych w piśmie propozycji, uprzejmie informuję, że zmiana kwalifikacji czynów określonych w art. 43 ustawy może zostać odebrana przez społeczeństwo jako nadanie im mniejszej rangi. W społecznym odbiorze będzie to również oznaczać, iż omawiane naruszenia nie niosą za sobą negatywnych społecznie skutków. W tym miejscu należy odnieść się do rangi dóbr chronionych przez przepisy art. 43 ustawy w związku z art. 15 ustawy, którymi są przede wszystkim prawidłowy rozwój osób do lat 18 oraz spokój i bezpieczeństwo publiczne. Obecnie omawiane czyny rozpatrywane są w postępowaniu uproszczonym, co oznacza, że propozycja usprawnienia postępowania w sprawach o tego rodzaju przestępstwa wymaga zmian o charakterze kompleksowym.</p>
        <p xml:id="div-2">Druga propozycja dotycząca wprowadzenia rocznego zakazu sprzedaży napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży, w którym cofnięto zezwolenie wykracza w mojej opinii, poza zasady porządku prawnego. Wprawdzie zgodnie z art. 22 Konstytucji RP ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny, jednakże odpowiedzialność za jakiekolwiek naruszenia porządku prawnego mogą ponosić wyłącznie osoby fizyczne lub zgodnie z ustawą z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych (Dz.U. Nr 197, poz.1661 z późn. zm.) osoby prawne.</p>
        <p xml:id="div-3">W trzeciej propozycji zmiany do ustawy zaproponowano dodatkową przesłankę cofnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych ze względu na przekroczenie poziomu hałasu, związanego bezpośrednio z działalnością punktu sprzedaży napojów alkoholowych. Aktualnie, przesłankę, w oparciu o którą można cofnąć zezwolenie z powodu nadmiernego hałasu, określa art. 18 ust. 10 pkt 3 ustawy. Wspomniany przepis przewiduje możliwość cofnięcia zezwolenia w sytuacji powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego. Powodowanie nadmiernego hałasu mieści się bowiem w pojęciu zakłócania porządku publicznego. Wprowadzenie przepisu w zaproponowanym brzmieniu wymagałoby ustalenia norm hałasu dla poszczególnych miejsc, co dopiero pozwalałoby na stwierdzenie ich naruszenia. Wątpliwości budzi również brak wskazania podmiotu, do którego kompetencji należałoby przeprowadzanie badań poziomu hałasu.</p>
        <p xml:id="div-4">Ponadto, w ubiegłym roku Ministerstwo Zdrowia opracowało projekt nowelizacji ustawy, w którym zaproponowano wprowadzenie obowiązku umieszczania w punktach sprzedaży napojów alkoholowych obok obecnie umieszczanej informacji o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych, również informacji o zakazie ich sprzedaży osobom do lat 18 oraz o uprawnieniu sprzedawcy do żądania okazania dokumentu potwierdzającego wiek nabywcy. Stosownie zaproponowano również wprowadzenie obowiązku odmowy przez sprzedawcę sprzedaży lub podania napojów alkoholowych osobie odmawiającej okazania wspomnianego wyżej dokumentu. Wprowadzono również przepis karny określający nowe rodzaje wykroczeń, penalizujący sprzedaż napojów alkoholowych wbrew obowiązkowi żądania okazania wspomnianych wyżej dokumentów oraz zakup napojów alkoholowych w celu ich odsprzedaży lub dostarczenia osobie do lat 18. Kara grzywny przewidziana za popełnienie omawianych wykroczeń wynosi od 2500 do 5000 zł.</p>
        <p xml:id="div-5">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-6">Podsekretarz stanu Marek Ludwik Grabowski</p>
        <p xml:id="div-7">Warszawa, dnia 10 stycznia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>