text_structure.xml 2.89 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację Pana Posła Sławomira Jeneralskiego, przesłaną przy piśmie z dnia 8 grudnia 2006r., znak: SPS-024-1987/06 uprzejmie informuję, że zdaniem Ministerstwa Transportu przystąpienie Polski do umowy AGN nie wydaje się w chwili obecnej możliwe ze względu na zbyt duże obciążenie finansowe będące konsekwencją takiej decyzji.</p>
        <p xml:id="div-2">Porozumienie AGN określa potencjalną sieć dróg wodnych, które ze względu na charakterystykę parametrów tworzyłyby jednolitą strukturę, pozwalającą na uprawianie żeglugi o międzynarodowym charakterze. W związku z tym określone zostały warunki, jakie spełniać powinny te drogi wodne. Podstawowe kryterium to posiadanie parametrów IV klasy drogi wodnej. Wpisane do AGN drogi wodne przebiegające przez terytorium Polski nie spełniają tego kryterium. Jest to podstawowa bariera uniemożliwiająca podpisanie przez Polskę porozumienia. Po przystąpieniu do umowy AGN bylibyśmy zobowiązani do zapewnienia wymagań minimum klasy IV na tych drogach wodnych, co wiąże się ze zbyt wysokimi kosztami.</p>
        <p xml:id="div-3">W latach 90. w Ministerstwie Transportu i Gospodarki Morskiej prowadzone były działania mające na celu podpisanie porozumienia. Wystąpiono wówczas o upoważnienie ministra właściwego ds. transportu do podpisania umowy AGN. Jednak w trakcie konsultacji międzyresortowych stanowczo sprzeciwiło się temu Ministerstwo Finansów, stojąc na stanowisku, iż przekracza to możliwości finansowe Polski. Ówczesny minister środowiska uznał natomiast, że tereny, przez które ma przebiegać trasa E-40, kolidują z tworzonymi obszarami chronionego krajobrazu. W rezultacie prace mające na celu podpisanie porozumienia AGN zostały wstrzymane. W roku 2005 z inicjatywy ministra infrastruktury złożono do Grupy Roboczej ds. Transportu Wodnego Śródlądowego EKG ONZ prośbę o przeanalizowanie ekonomicznych i ekologicznych aspektów rewitalizacji drogi wodnej Odra-Wisła-Dniepr. Przy grupie roboczej powstał zespół, którego zadaniem jest przeprowadzenie powyższej analizy. Nie wyklucza się, że wyniki prac wpłyną na podjęcie decyzji dotyczącej poprawy parametrów drogi wodnej E-40.</p>
        <p xml:id="div-4">Uprzejmie proszę Pana Marszałka o przyjęcie powyższej odpowiedzi, a Panu Posłowi dziękuję za zainteresowanie się tą sprawą.</p>
        <p xml:id="div-5">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-6">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-7">Bogusław Kowalski</p>
        <p xml:id="div-8">Warszawa, dnia 2 stycznia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>